Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når blir man middelaldrende?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-17, 17:31   #61
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når blir man middelaldrende?

Jeg synes det er påfallende hvor lite forskjellig jeg føler meg ved ulik alder. Jeg tenker man ikke kan bruke hvordan man føler seg som rettesnor og heller ha litt mindre fordommer rundt hva som er påkrevd av ukulheter ved stigende alder. Jeg innser også at jeg ikke blir voksen, moden og stabil slik, jeg forblir nok som jeg er. Jeg synes middelaldrende er et snålt begrep, men tenker vel 40-60-Ish.

Sist redigert av Katta : 12-03-17 kl 17:46.
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 17:37   #62
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alder er jo liksom ikke noe en kan synse eller diskutere seg bort fra. Fødselsåret er harde fakta.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 18:59   #63
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ser at SSB har definert middelaldrende som 45-59. Det stemmer godt med hvordan jeg oppfatter begrepet.

Jeg og.
Middelaldrende er midt i livet, ikke de som ble født i middelalderen.
Jeg tviler på at jeg blir over 100 så jeg nærmer meg nok midten av livet med mine 42 år.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 19:35   #64
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg omtalte meg som middelaldrende senest i år (før jeg så denne tråden) og jeg tok meg i det med det samme jeg sa det. For det er ikke noe jeg vanligvis omtaler meg som eller føler meg som, for den saks skyld. Men jeg fortalte en historie om hvor vanvittig sint jeg ble da jyplingen som ga meg to gratis start-PT-timer på SATS nektet å gi meg styrkeprogrammet vi hadde satt opp sammen, for det måtte jeg KJØPE PT-timer av han for å få. Da sa jeg noe sånt som at "han ble så vettskremt av den illsinte middelaldrende damen at han ikke torde annet enn å gi meg programmet". For i hans øyne var jeg nok en MEGET godt voksen dame. :sjuogførr:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 19:52   #65
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

55 pluss. Eldre: 62+. Mulig grensene flytter seg etterhvert.

Gammel 12-03-17, 19:55   #66
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Når blir man middelaldrende?

Dette var en diskusjon som gjorde at jeg brått forsto at jeg er middelaldrende. Det kjentes litt rart og fremmed.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 20:25   #67
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Når blir man middelaldrende?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Dette var en diskusjon som gjorde at jeg brått forsto at jeg er middelaldrende. Det kjentes litt rart og fremmed.

Samme her. Men som sagt: Heller middelaldrende enn jente.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 20:28   #68
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Når blir man middelaldrende?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Samme her. Men som sagt: Heller middelaldrende enn jente.

Eller "veitjonga" som enkelte sier her omkring.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 20:44   #69
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser at SSB har definert middelaldrende som 45-59. Det stemmer godt med hvordan jeg oppfatter begrepet.

Enig i definisjonen. Middelaldrende er ikke et ord jeg bruker i dagligtale (vet ikke helt når jeg ville ha snakket om ting hvor det hadde vært naturlig å bruke ordet), men er godt kjent med det fra statistikk, og jeg tenker at fødselsåret definerer deg til på en måte. Jeg ble feks helt satt ut da jeg leste om Knausgård sin oppvekst og Apache syklene, det var jo akkurat slik det var! Apachesyklene var kulest. Tenker at det er en referanse som et fåtall har.

Gammel 12-03-17, 20:56   #70
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg er 40 og tenker jeg er middelaldrende. Midt i livet, før jeg blir eldre.

Du er voksen - jeg er middelaldrende. Jeg tenker at jeg ble det da jeg rundet femti, omtrent.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 21:09   #71
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er påfallende hvor lite forskjellig jeg føler meg ved ulik alder. Jeg tenker man ikke kan bruke hvordan man føler seg som rettesnor og heller ha litt mindre fordommer rundt hva som er påkrevd av ukulheter ved stigende alder. Jeg innser også at jeg ikke blir voksen, moden og stabil slik, jeg forblir nok som jeg er. Jeg synes middelaldrende er et snålt begrep, men tenker vel 40-60-Ish.

Dette! Jeg har jo jobbet med gamle mennesker - 80+ i mange år, og de føler seg ikke gamle, de aller fleste av dem heller. En dame jeg ble veldig godt kjent med, sa alltid at hun følte seg slik hun hadde gjort som ung voksen - og at hun ble forskrekket hver agng hun så seg i speilet og så den gamle damen hun hadde blitt.
Det var en helt fantastisk fotoutstilling på Oslo Bymuseum for noen år tilbake, der en fotograf hadde tatt bilder av sykehjemsbeboere fra Paulus sykehjem, og så ble bildene stilt ut sammen med bilder av de samme menneskene som unge voksne. Jeg ble helt bergtatt av den utstillingen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 21:26   #72
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Samme her. Jeg blir 46 i år og ser på meg selv som middeladrende til tross for at heg noen ganger føler neg som 25, andre ganger som 80 sånn kroppslig sett.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 21:30   #73
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Samme her. Jeg blir 46 i år og ser på meg selv som middeladrende til tross for at heg noen ganger føler neg som 25, andre ganger som 80 sånn kroppslig sett.

Ja samme her. Jeg tenker at middelaldrende handler om reell alder, og ikke om hvordan man føler seg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-17, 22:47   #74
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Man er voksen selv om man er middelaldrende, da.

Selvfølgelig. Poenget mitt er at voksen er et nøytralt ord og middelaldrende er befengt med flere negative konnotasjoner. I hverdagen har ikke jeg behov for å dele inn voksne folk i undergrupper som "ung voksen", "godt voksen", "middelaldrende" og "gammel", feks. Vi lever i en kultur som har et negativt fokus på å bli eldre, og det er begrensende. Voksen duger lenge.

Sist redigert av Pebbles : 12-03-17 kl 23:00.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 07:49   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pebbles, her.

Selvfølgelig. Poenget mitt er at voksen er et nøytralt ord og middelaldrende er befengt med flere negative konnotasjoner. I hverdagen har ikke jeg behov for å dele inn voksne folk i undergrupper som "ung voksen", "godt voksen", "middelaldrende" og "gammel", feks. Vi lever i en kultur som har et negativt fokus på å bli eldre, og det er begrensende. Voksen duger lenge.

Det å være negativ til nøytrale betegnelser fordi man oppfatter det negativt å bli regnet som middelaldrende er vel i og for seg i større grad forsterkende for det negative aldersfokuset enn ordet"middelaldrende",som vel ikke betyr noe annet enn "midt i livet" og sikter til alder, ikke mental innstilling.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 08:34   #76
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med SSB, og med Mavis.
Man blir ikke yngre av å fornekte at man, statistisk sett, er midt i livet. Skrekken for å bli eldre blir ikke noe mindre av det heller.

For meg hadde det ikke vært noen big deal å bli kalt middelaldrende, jeg er voksen og har vært det lenge allerede. Men så er foreldra mine innenfor SSBs aldersdefinisjon, så da blir det litt rart likevel.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 08:48   #77
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes diskusjonen her bare viser at det er fornuftig å ta tilbake ordet middelaldrende. For hva i all verden er galt med å være den alderen man er.

Jeg er middelaldrende. Jeg har litt grått hår og legger lettere på meg enn jeg gjorde for 10 år siden. Det betyr ikke at jeg er gammel og avfeldig. Jeg har 25 år igjen i arbeidslivet og et aktivt liv. Men jeg er faktisk ikke ung lenger og synes at det er veldig rart om jeg skal fornekte det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 08:55   #78
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke. Men det jeg vet, er at jeg er skikkelig kriseramma og gjør det jeg kan for å forhindre rynker og slapp hud. Jeg var nylig på De Lillos-konsert, hvor publikum (på min egen alder) satt rundt småborder og KLAPPET til låtene. Da ble jeg lei meg og kjent veldig på at jeg ikke FØLER meg middelaldrende, men SER jo rundt meg at vi er det.

Når jeg er sammen med venninner jeg har hengt med helt siden russetiden for 25 år siden, så "ser" jeg ikke at vi ikke er de samme, sånn egentlig.

Gammel 13-03-17, 08:57   #79
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heller klappe til De Lillos enn rulling og russelåter tenker jeg.

*snart middelaldrende*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-17, 08:57   #80
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg synes diskusjonen her bare viser at det er fornuftig å ta tilbake ordet middelaldrende. For hva i all verden er galt med å være den alderen man er.

Jeg er middelaldrende. Jeg har litt grått hår og legger lettere på meg enn jeg gjorde for 10 år siden. Det betyr ikke at jeg er gammel og avfeldig. Jeg har 25 år igjen i arbeidslivet og et aktivt liv. Men jeg er faktisk ikke ung lenger og synes at det er veldig rart om jeg skal fornekte det.

Helt enig med deg, hurra for dette innlegget!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39.