|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Passiv
|
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)
Det er jeg helt enig i, selv om JJ har veldig mye bra også. |
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvem sammenligner du Jesper Juul med når det gjelder barnesyn og anerkjennelse? Altså, hvilke andre bøker har du lest? Dette ble litt klønete formulert, men det hadde vært interessant og vite. Slike nyanser kommer ofte kanskje av hva man har lest tidligere, og ikke hvor "godt" forfatteren skriver? |
|
|
|
|
|
#63 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Må vel først innrømme at jeg ikke har lest så veldig mye om barneoppdragelse. Ihvertfall ikke sånn pløyd gjennom hele bøker av verken Jesper Juul eller andre.
|
|
|
#64 |
|
By the Sea
|
Det er dette som gjør at JJ skiller seg ut fra andre foreldreveiledere, det mener jeg også.
|
|
|
#65 |
|
Leser
|
Akkurat det du nevner her er det jeg misliker mest hos JJ. Han setter ingen skille mellom barn og voksne og bruker mange uttrykk, meninger og teorier fra psykologien. Dessverre er det absolutt ikke sikkert at disse teoriene stemmer for barn. Barn har ikke samme kognetive nivå som voksne, de evner ikke eller har erfaring til det samme som voksne. Dette er det som er ankepunket mitt mot de som innsisterer på at barn skal behandles på samme måten som voksne. De er ikke voksne, i ytterste konsekvens mener jeg det er veldig skadelig for barn å bli behandlet som om de var voksne. Ikke i alle tilfeller selvfølgelig. Barn tar ikke skade av å spise samme mat som voksne, bli behandlet med samme respekt som voksne eller snakket til med et voksent språk.
|
|
|
#66 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#67 |
|
By the Sea
|
Med så få ord jeg brukte, skjønner jeg at det kunne misforstås.
|
|
|
#68 |
|
Leser
|
Det er akkurat dette jeg mener er feil. Barn er like mye verd som voksne, men de er ikke voksne. Jeg vil spesielt påpeke dette med kognitive ferdigheter fordi måten man tenker på gjør at måten man opplever verden på blir anderledes.
Jeg tror ikke dette heller stemmer. Selvfølgelig er ikke barn vrange og fulle av vond vilje (og det er ikke voksne heller. Selv ikke mordere og voltektsforbrytere). Det at de er vrange er en reaksjon på opplevelser, og av og til kunne de voksne ha forhindret dette med å komme barnet i møte og av og til kunne de ikke ha forhindret det.
|
|
|
#69 |
|
Ekvilist
|
Jeg driver og leser Juul om dagen, og tolker det slik at når det blir et problem at barna er "umulige" og "slemme" og "vrange" - så er dette gjerne et symptom på noe annet. At vi voksne i slike situasjoner gjerne er med på å gjøre problemet større, ved å bruke såkalt tradisjonell oppdragelse. Jeg tolker ikke Juul slik at han mener at barn aldri kan gjøre noe som helst av ondsinnet vilje.
|
|
|
#70 |
|
Ekvilist
|
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Jeg har lyst til å legge til at jeg synes Juul-debatten er spennende. Jeg synes hans klare oppfordring til å gå i seg selv når man møter det man tradisjonelt kaller "uønsket adferd" er interessant.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 06-07-07 kl 13:52. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
By the Sea
|
Men... Jeg sier jo akkurat det du sier her...
Ja, det er mitt synspunkt også.
|
|
|
#72 |
|
Fortsatt i ammetåke
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sv: Tre år og dypt fortvilet (A-magasinet. Juul)Juul er ikke utdannet psykolog, er han det? Han er kanskje pedagog med nogo attåt? Det står i hvert fall ikke noe om cand. psych. på omslaget av de bøkene hans som jeg har i hylla. Og hva "familieterapeut" egentlig betyr er jo litt vanskelig å få grepet om, for terapeut er ingen beskyttet tittel. Ikke at det er noe krav om å være psykolog, men hans faglige ballast er vel kanskje litt annerledes enn mange andres? Kanskje bidrar det mye til at han inntar et ståsted som ikke så mange andre har? Sist redigert av Tartex : 06-07-07 kl 21:42. Årsak: leif |
|
|
|
![]() |
|
|