|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() HijabKnyttet til Kringkastingsrådets behandling av klagene som har kommet mot "Faten tar valget", har nrk.no i dag flere intervjuer med kvinner som deler sine tanker om hvorfor/hvorfor ikke de bruker hijab. Veldig bra, synes jeg, at de løfter fram ulike stemmer på denne måten. Jeg mener at dette er en diskusjon som ikke kan bli overlatt til de som vil ha forbud mot hijab og andre liknende plagg. Jeg håper vi kan ha en (ny) diskusjon om dette på FP også.
![]() |
![]() |
#2 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HijabDet er jo ganske velkjent at diskusjonen går på hva kvinner og jenter skal eller ikke skal kle seg i. Historien bak hijab, det at menn går bananas om de ser kvinnelig hår og må beskyttes mot slike fristelser, er i prinsippet ganske likt diskusjonenbak miniskjørt og bare mager, de stakkars, svake mennene takler ikke å se slikt uten å bli voldtektsforbrytere. Det jeg aldri har forstått er hvorfor kvinner må dekke seg til, mens menn, som tydeligvis ikke har selvkontroll, får gå fritt. Disclaimer: Jeg innbiller meg at menn flest fint takler bar kvinnehud uten å oppføre seg som idioter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: HijabJeg synes diskusjonen om hijab er en konstruert problemstilling laget for å gjøre skillet mellom "oss" og "dem" tydeligere, og tvinge folk til å ta et standpunkt der de tidligere ikke har hatt noen sterke meninger, om en problemstilling de ikke tidligere har sett på som et problem.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-09-17 kl 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: HijabJeg tenker som deg noen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
![]() Sv: Hijab
Hijab er jo mer et symbol på ulikhet knyttet til religion enn til kjønn. Det er jo mest derfor de bruker hijab vil jeg tro, for å vise at de er muslimer. Kvinnelige jøder bruker heller ikke kalott på hodet, det er bare ulike klesskikker for menn og kvinner. Disse religiøse særhetene er vel mer et symbol på at man underkaster seg sin Gud, heller enn at man underkaster seg motsatt kjønn.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-09-17 kl 10:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: HijabJeg synes også at Lille My sier det bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: HijabJeg er i stor grad på linje med Lille*My.
![]() |
#10 |
Trøtt
|
![]() Sv: HijabDet er et godt poeng og en god sammenlikning, Pelle, rundt barns hijabbruk og barns bruk av lebestift. Jeg forstår at barn vil ligne på mamma, men det betyr ikke at de bør oppmuntres til det i offentlig rom. Mine barn får prøve mine sko i gangen hjemme, men får så klart ikke lov til å gå med høye hæler ute. Akkurat når det gjelder barn så skulle jeg ønske at de voksne var tydeligere på hva som er greit og ikke. Som religiøs markør er jo hijab et plagg man først skal ta i bruk etter puberteten, men i motesammenheng er det annerledes. Kultur og religion er ikke alltid sammenfallende.
![]() |
#11 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: HijabJeg er delt - på en side så er det jo de muslimske damene som kaster hijaben og forteller at det at de brukte den var for at det var forventet av dem - og at det å kaste hijaben vil medføre reaksjoner i deres sosiale miljø - og da er det jo trist, at hijaben blir et plagg som har negative konsekvenser for deg. (i større grad enn det å bruke mascara eller ei)
![]() |
#12 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: HijabJeg er ikke enig med Lille My, og jeg syns ikke sømmelighetskravet som hijaben representerer er uproblematisk. Selv om jeg mener det er åpenbart at hver enkelt skal kunne velge hodeplagget sitt selv (men ha synlig ansikt), så er det også åpenbart at summen av de "personlige" valgene legger noen føringer på oss som helhet. På samme måte som at jenter med six-pack og silikon gjerne må ha lov til å kle på seg en bikini og legge seg på et bilpanser, men det at kvinner systematisk brukes til pynt på den måten, er problematisk totalt sett.
![]() |
#13 |
Trøtt
|
Nå må jeg innrømme at jeg ikke skjønte poenget ditt, Poly. Hvorfor er det åpenbart upraktisk slik den tildekkede volleyballspilleren er kledd? Og jeg skjønte ikke helt poenget ditt? :teskje: ?
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: HijabPoenget er at begge deler er personlige og individuelle valg som likevel får effekt på andre. Hvordan er det å komme som muslimsk volleyballspiller nr 2 eller 3 og si at "neida, shorts er greit for meg!" Eller den som ikke vil ha rumpa si på tv, eller har en rumpe som ikke er så salgbar på tv, å si "kan jeg få en vanlig shorts, takk, slik gutta bruker?"
![]() |
#15 |
Trøtt
|
Neida! Det er behagelig å ha et lag som beskytter mot sola, dessuten er sand ekkelt! (jeg kverulerer ikke altså, men mener bestemt at alt som beskytter mot sand er _en_god_ting_
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Ja, de problemstillingene du tar opp er jeg enig i på et generelt grunnlag. Men da er det det man må diskutere. Det som blir diskutert er hijab i særdeleshet, som om det er mye verre enn alt annet vi presses inn i, som vi tror er frivillig.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
Men hadde hun valgt det om det ikke var pga sømmelighetskravet i religionen? Det er en grunn til at alle idrettsutøvere velger relativt begrenset bekledning, uansett sport, også menn (som åpenbart ikke har salgbare rumper).
![]() |
#18 |
Trøtt
|
Jeg er ærlig talt usikker på om det er sømmelighetskravet i religionen, eller om det er kulturelt betinget. På den andre siden, tilgjengelighet og produksjon av godt "tildekket" sportstøy har jo gjort at andelen muslimske sportsutøvere har økt voldsomt, så er det da negativt? I stedet for at det begrenser, så ser det faktisk ut til at det gjør det mulig for flere å være aktive.
![]() |
#19 |
Semiaktiv
Det er da mange som velger bort både det ene og det andre på grunn av religionen de har. Ikke bare kvinner som velger bort å eksponere hud og hår, men folk velger bort alkohol, kjøtt, sex og samliv, dans, abort, blodoverføring, bursdagsfeiringer, kort hår, langt hår, barbering, hårvask og jeg vet ikke hva religion ikke har fått folk til å avstå fra gjennom tidene.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 14-09-17 kl 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
This is normal!
|
Jeg synes det må gå an å diskutere hijab for seg, på lik linje med diskusjoner om at klær og utstyr til barn er mer og mer kjønnsdelt, at kvinner brukes som blikkfang på bilshow, retten til å gå toppløs uavhengig av kjønn, at gutter må kunne få kle seg i kjole osv. Dette er jo diskusjoner og problemstillinger som kommer jevnlig. Det samme er omskjæring av små gutter av religiøse grunner, abort osv. Jeg synes ikke hijab kan være fritatt fra samme diskusjon, eller overlatt til dem som ser på det som snikislamifisering og roper høyt om forbud.
![]() |
![]() |
|
|