|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
finner ut av mye
|
![]() Grønnsaker som tilbehørVi spiser lite grønnsaker her i huset. Barna er selvfølgelig ikke så glade i grønnsaker, og de de liker vil de helst ha rå. Så da blir det helst de samme grønnsakene oppskåret på et fat. Men jeg er litt lei, og skulle gjerne hatt tips til hvordan gjøre grønnsaker mer spennende. Kokt/dampet er kjeeehedelig.
![]() |
#2 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørGratinert for eksempel. Skjæres i tynne strimler, gulrot, søtpotet, løk, paprika, hva man vil.
![]() |
#5 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørVille også prøvd med div pureer og mos.
![]() |
#6 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørJeg har både gulrøtter, pastinakk, løk, hvitløk, evt. andre rotgrønnsaker i tomatsausen jeg lager, og moser alt sammen. Legg til litt kjøttdeig, så har du pastasaus. Server som den er, som suppe. Variasjon med kryddermiks, avhengig av hva du skal bruke den til.
![]() |
#7 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørGulrot, paprika søtpotet, løk og sopp deles i tynne staver. Stekes i olje. Tilsett litt grønnsaksbuljong.
When you know better, you do better. Sist redigert av Ine : 23-01-19 kl 21:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørJeg vet ikke helt om det treffer på tips men kommer med slagere her (noen av tingene hos bare en av ungene, men minst en unge liker):
![]() |
#10 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehør- Aspargesbønner surret i hvitløkssmør (eldste og yngste stapper innpå når jeg serverer dette som tilbehør).
![]() |
#11 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørLage rotemos hvor man blandet potet med andre grønnsaker har fungert her i huset. I tillegg så er stuing populært, bland da ulike kokte rotgrønnsaker i hvit saus.
![]() |
#12 |
frakoblet
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørSyltede grønnsaker! Skjær grønnsakene (f.eks løk, gulrot, agurk, paprika) julienne, legg dem i et syltetøyglass og hell over oppkokt lake med eddik, sukker og vann. La stå minst 20 minutter.
![]() |
#13 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørSå mange gode tips, tusen takk!
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørUngene mine er ikke så glad i blandede grønnsaker. Begge to mener at det er noen grønnsaker som er gode, noen som er spiselige og noen som er helt uspiselige. Uten at jeg alltid ser sammenhengen i hva som kan spises og hva som ikke kan. F.eks. synes knerten at all sopp er kjempegodt, med unntak av champignon som faktisk er i kategori uspiselig. Vel, vel ...
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørLitt varianter av noe som dette, liker Herremannen. Baconen gjør det visst godt: https://www.bama.no/oppskrifter/brokkolisalat/ Jeg tar ofte rømme i stedet for majones og ellers tar jeg det jeg har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørVi spiser mye grønnsaker, og erstatter ofte ris og poteter med ekstra grønnsaker. Ovnsbakte er en favoritt: biter av brokkoli, blomkål, gulrøtter, løk og evt. andre røtter blandes sammen med litt olje, honning og krydder før de bakes. River gjerne litt parmesan over. Nydelig! Om sommeren er det alltid masse grønnsaker på grillen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørTakk for masse gode tips! Nå må jeg bare få lagd en liste som jeg kan plukke fra.
![]() |
#18 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørHer i huset er den absolutt største suksessen å servere aspargesbønner - bare så vidt i kokende vann noen få minutter med olje og salt, eller varmes i pannen sammen med kjøttet helt på slutten.
![]() |
#19 |
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehørAvokadomos (guacamole) er en stor hit her i huset. Kan absolutt brukes som tilbehør til annen mat enn taco.
![]() |
#20 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grønnsaker som tilbehør*snipp langt og inspirerende innlegg*
Takk for inspirerende innlegg! Dette var veldig fint å lese. Og på en måte - så enkelt kan det gjøres (selv om det sikkert ikke føles så enkelt alltid). Tenk om dere ikke hadde fortsatt med å tilby grønnsaker i forskjellige former, hvordan skulle han da ha funnet ut at han likte spinat? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|