Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egoistiske foreldre?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-07, 12:52   #1
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Egoistiske foreldre?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article307792.ece

Jeg er enig i noen påstander i artikkelen, men at barn skal ta skade av å reise bort med familien de første årene var helt nytt for meg....

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 12:59   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egoistiske foreldre?

Tror de fleste foreldre er litt småegoistiske iblant, dog noen mer enn andre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 13:02   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg er enig i noen påstander i artikkelen, men at barn skal ta skade av å reise bort med familien de første årene var helt nytt for meg....

Akkurat det syntes jeg var noe forskrekkelig vrøvl, faktisk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 13:03   #4
Left
Passiv

Standard

Det der var nytt for meg også ja, og jeg klarer ikke helt å se at det skal være så skadelig heller HVIS man lar hensynet til barna kommer først i valg av feriested, feriemåte osv.
Jeg tror vel egentlig, at så lenge foreldrene er nær barnet sitt, så vil det oppleves positivt, såfremt foreldrene slapper av og koser seg. Glade og avslappede foreldre har ingen tatt skade av.
Men jeg kan vel være enig i at ferier av typen Interrail med små barn, hvor det er masse reising hele tiden, kanskje ikke er så heldig. Men er det virkelig mange småbarnsforeldre som reiser på sånne ferier??
Man reiser vel ikke til utsatte steder i forhold til smitte og sykdom heller med så små barn??

Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 13:08   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ja. Jeg velger nå å tro at snuppa har det best med lykkelige foreldre. Vi er av typen som trenger å reise litt og se nye ting. Snuppa er med på de fleste av feriene, og da legger vi til rette for henne. Så mye som hun snakker om "ferie i Afrika" (vi var 2 uker i Tunisia), så tror jeg ikke at hun tok noen skade av det.

At mange barn har det litt for stresset rundt seg har hun nok rett i. Noen ganger er det litt for mange ting som skjer her hjemme til at snuppa har det helt optimalt. Da gjelder det bare å sette en fot i bakken og tenke seg litt om. Det gjør vi med jevne mellomrom.

Men feriene våre blir det nok ikke slutt på.

Gammel 31-07-07, 13:11   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det ikke helst snakk om smitte og at barn ikke kunne vaksineres osv? Og at man helst burde velge rolige familieferier og ikke stressende "interrail"-greier? Det sier jo egentlig seg selv da.

Dette er jeg enig i:

Sitat:

– Det store flertallet setter ikke barnet først. De fortsetter sine hektiske livsstiler, og oppfører seg som om de ikke har fått barn, sier psykolog Anne Vaglum, som over ti år har behandlet om lag 1000 barn og deres foreldre.

Synes det er litt trist.

Gammel 31-07-07, 13:15   #7
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det der var nytt for meg også ja, og jeg klarer ikke helt å se at det skal være så skadelig heller HVIS man lar hensynet til barna kommer først i valg av feriested, feriemåte osv.
Jeg tror vel egentlig, at så lenge foreldrene er nær barnet sitt, så vil det oppleves positivt, såfremt foreldrene slapper av og koser seg. Glade og avslappede foreldre har ingen tatt skade av.
Men jeg kan vel være enig i at ferier av typen Interrail med små barn, hvor det er masse reising hele tiden, kanskje ikke er så heldig. Men er det virkelig mange småbarnsforeldre som reiser på sånne ferier??
Man reiser vel ikke til utsatte steder i forhold til smitte og sykdom heller med så små barn??

Vi kunne sikkert fint funnet å dra med barna å Interrailtur. Vi opplever at barna er tryggest og roligst når de får være sammen med oss, og deler opplevelsene på liknende måte som vi voksne gjør.

At man ikke burde tatt med barn utenlands til land med dårlig helsestandard før de evt. kan vaksineres er jo en selvfølge.

Gammel 31-07-07, 13:22   #8
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik jeg leser artikkelen er det ikke den vanlige ferieturen det her er snakk om. Jeg oppfatter det som helsesøsteren er ute etter å advare mot en trend vi selv er med på å skape om at "alt går", og "barn er ingen hindring". For mange stemmer dette veldig godt, for atter mange så gjør det ikke det. Det er viktig at man også får informasjon om at barn faktisk trenger ro og stabilitet rundt seg. Som Tjorven sier, noen ganger bør man tenke seg om, for noen ganger blir det litt for mye for barna.

Vi har vel alle hørt om "slitsomme" barn, eller barn som sover dårlig eller spiser dårlig etc. etc. For noen er dette hverdagen, og veldig vanskelig å få gjort noe med. For andre tror jeg det hadde vært smart å se hva man gjør for å tilrettelegge hverdagen slik at barnets behov blir tilfredstilt. Jeg har selv hatt et barn i min nærmeste omkrets som ble sett på som uhyre vanskelig å få til å sove, og som ikke sov om natten. I neste åndedrag snakket foreldrene om hvor viktig det var for dem å ikke ha rigide rutiner rundt barnet, han måtte lære seg at han kunne sove forskjellige steder etc.

Jeg er slett ikke enig med alt som står i artikklen, men jeg synes allikevel ikke de som er intervjuet virker å være helt på jordet. Vi kan bare snakke for oss selv og våre omgivelser, mens de treffer mange barn, fra mange forskjellig miljø, så viss dette er en trend de observerer tror jeg på dem.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 13:25   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanne sier mye bra her.

Gammel 31-07-07, 14:30   #10
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg er egentlig bra lei av folk som har så travlt med å stemple andre som "dårlige foreldre". Her siktes det endda til en bred, ikke særlig definert gruppe eldre ressoursesterke foreldre som liker å reise.

Og så har jeg dårlig erfaring med overformynderiske, grinete helsesøstre, som mener man er egoistisk hvis man ikke dropper hele livet sitt for å sitte og se forelsket på poden.

Det er åbenbart fortsatt agurketiden for Dagbladet.

Gammel 31-07-07, 14:37   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Og jeg er litt lei av folk som tar alt som kritikk, uten å lese skikkelig hva som står i artiklene. Ikke personlig ment, altså. Det er vel ingen helsesøstre som har sagt at folk skal droppe hele livet sitt når de får barn? Det er jo ikke det det handler om i det hele tatt.

Gammel 31-07-07, 14:40   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Barn under fire år har ingenting på langtur å gjøre" synes jeg er en rimelig bastant og dårlig fundert påstand, i hvert fall. :har lest skikkelig:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 14:42   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 14:44   #14
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

"Barn under fire år har ingenting på langtur å gjøre" synes jeg er en rimelig bastant og dårlig fundert påstand, i hvert fall. :har lest skikkelig:

Det var den jeg reagerte på også.

Og i papirutgaven så er avsnittsoverskriften: "Tar med barna til Syden".

Hvis langtur betyr lengre sør enn Danmark, så ønsker jeg helt klart informasjon og belegg for hvorfor det er sånn.

Gammel 31-07-07, 15:18   #15
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Og jeg er litt lei av folk som tar alt som kritikk, uten å lese skikkelig hva som står i artiklene. Ikke personlig ment, altså. Det er vel ingen helsesøstre som har sagt at folk skal droppe hele livet sitt når de får barn? Det er jo ikke det det handler om i det hele tatt.

"Advarer mot egoistiske foreldre"; "Mange som får barn idag er umodne overfor oppgaven. De er ikke kommet over puberteten... " synes det er rimelig kritisk, jeg. Selvsagt handler det her om et typisk Dagbladet artikkel, hvor utsagnene ikke blir understøttet av fakta og forskning, så man har ingen mulighet for å checke hvorfra hvilke opplysninger kommer.

Artiklen baserer seg delvis på tilbakemeldinger fra medlemmene i helsesøsterforeningen. Mine dårlige erfaringer med helsesøstrene er rent personlige, og gjelder de 5-6 helsesøstre jeg har været ute for igjennom mine to barn. Siste helsesøster innklaget jeg til fylkeslegen (og jeg fikk medhold) etter at hun nektet å gi meg alternative tilbud da jeg ikke kunne komme til vaccinasjon med minsten den dagen hun hadde avsatt til det (bl.a. Hun var også ganske chokert over, at jeg hadde sluttet å amme etter 6 måneder og at jeg leverte poden i Elixia barnepass). Så jeg ble ikke spor overrasket over, at medlemmene av helsesøsterforeningen meldte tilbake om foreldre som satte sitt eget beste foran barnas.

Sist redigert av Muad'Dib : 31-07-07 kl 15:30.
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 15:20   #16
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det er jeg helt enig med deg i. Dette står også under underoverskriften "Reiser til syden" og på den måten defineres syden som langtur (uten at jeg vet at dette er ment fra andre enn journalisten sin side). Jeg tror så absolutt at barn under 4 år kan ha glede av å reise på lengre ferieturer. Så nei, jeg er heller ikke enig i alt som står i artikkelen.

Det jeg tenkte på når jeg leste artikkelen var at jeg synes det var greit at det ble satt fokus på at alt ikke alltid er like greit. Hvis barnet reagerer, det være seg på mye evnt lange reiser, mange barnevakter, mye overnatting etc., så bør man som foreldre ta hensyn til barnet og utsette dette til barnet takler det bedre. i de tilfellene (og det er mange) dette ikke påvirker barnet så er det jo ikke noe problem. Derimot kan det virke som det er et voksende problem i og med at psykologer og helsesøstre lar seg sitere i en artikkel som dette.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 15:55   #17
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes vel en gyllen middelvei for det meste, og disse helsesøstrene (og andre med tilsvarende holdninger) burde kanskje ta inn over seg at det er bedre med foreldre som er litt egoistiske i ny og ne, en foreldre som går opp i ungene sine, glemmer å være kjærester og så går fra hverandre når de finner ut at det eneste de har felles er ungene (som etter hvert ikke trenger en så mye lengre....).

Den fellen holdt vi på å gå i, men nå har vi bestemt oss for at ungene har mye bedre av at vi ikke er så korrekte, at det ikke bare er de som skal ha det kjekt, men vi også.

Man kan ikke leve som om man ikke har barn, men man må heller ikke leve kun gjennom barna. At unger skal ha vondt av å reise på generelt grunnlag må være bullshit! Like bullshit som da en eller annen svensk "ekspert" uttalte at det kun var mor som dugde de første årene. Eller at det er skadelig for barn at foreldrene reiser fra dem en helg i ny og ne (vel å merke mens ungene er hos voksne som er glad i dem og passer på dem ).

Jeg tror faktisk at barn har godt av foreldre som er både tilstedeværende og egoistiske, jeg. Foreldre som har overskudd til både seg selv, hverandre og til ungene. Og som ikke ender opp i en bitter skilsmisse fordi barna er det eneste som betyr noe i livet.

Jeg tror det er mulig å være gode foreldre, samtidig som man bruker tid på seg selv og på partneren .

Gammel 31-07-07, 16:13   #18
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Jeg støtter denne påstanden jeg. Leste hele artikkelen og de svarene nedenfor også. Noen mente at barnemishandlingen står hele Norge for, med å sende små barn i heltids barnehager. De blir jo stresset av dette også. Noe er det i dette ja.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-07, 16:21   #19
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Jeg støtter denne påstanden jeg. Leste hele artikkelen og de svarene nedenfor også. Noen mente at barnemishandlingen står hele Norge for, med å sende små barn i heltids barnehager. De blir jo stresset av dette også. Noe er det i dette ja.

Here we go again...

Gammel 31-07-07, 16:51   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gang på gang så leser jeg egyptiske foreldre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.