Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du forberedt på en pandemi?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-07, 22:14   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du forberedt på en pandemi?

Dette er egentlig en avsporing fra "Egoistiske foreldre"-tråden.

Jeg leste en av kommentarene til denne artikkelen hvor det står:

Sitat:

De burde kanskje sette seg ned å se hva vi mangler av helseberedskap for barn og familier i Norge isteden for å svartmale utlandets smitteberedskap og sykdomsfare. Saken er nemlig den at svært mange andre land holder på å bygge opp en beredskap for en ventet global pandemi. En svært smittsom og farlig ny variant av influensa.
Andre land gir ut brosjyrer om hjemmepleie av syke, om hvordan behandle små barn for å unngå livstruende dehydrering, feber osv. En slik pandemi vil nemlig overvelde sykehuskapasiteten fullstendig, og derfor er lokal miljøet, helsøstre og familienes innsats av avgjørende betydning.. Skoler planlegger for hjemmeundervisning, arbeidsplasser for fjernarbeid.
De skremmende fakta er at Norge tror om vanlig at vi er best, og at vi dermed har en slags naturgitt bekyttelse mot det som er ventet å ramme resten av verden med full styrke på bare få ukers varsel..
Vi har dermed ikke annnen beredskap en noen skarve doser Tamiflu, et lager som ikke en gang vil holde mer enn et par måneder brukt for å holde landets nøkkelpersonell på beina..
Smittsomme sykdommer er et hurtig globalt fenomen i jetflyenes tidsalder, ikke noe man er trygg for i gode gamle steinrøysa.
Sjekk selv, søk opp "Pandemic preparedness" på nettet.

Det fikk meg til å tenke - vet du hva man skal gjøre hvis Norge rammes av en pandemi? Har du tilstrekkelig kunnskap om hva som skal til for å pleie en alvorlig syk hjemme? Er du en av de som går på jobb uansett form, og således er en av smittebærerene?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 22:24   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du forberedt på en pandemi?

Nei, er ikke forberedt og ikke er jeg nervøs for det heller. Ikke fordi at jeg ikke tror at vi kan rammes, men fordi jeg nekter å leve etter "hva om". Skjer det, så skjer det. Jeg er såpass oppegående med littegrann kunnskap om behandling av syke og temmelig laidback i slike situasjoner, så jeg er ikke i tvil om at jeg skulle klart å ta vare på mine barn om jeg selv er på beina.

Gammel 01-08-07, 22:35   #3
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg regner med at mannen er forberedt

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-07, 23:53   #4
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer til å dø. : putter fingre hardt i ørene:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 00:40   #5
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, er ikke forberedt og ikke er jeg nervøs for det heller. Ikke fordi at jeg ikke tror at vi kan rammes, men fordi jeg nekter å leve etter "hva om". Skjer det, så skjer det. Jeg er såpass oppegående med littegrann kunnskap om behandling av syke og temmelig laidback i slike situasjoner, så jeg er ikke i tvil om at jeg skulle klart å ta vare på mine barn om jeg selv er på beina.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Og hittil er det langt færre døde og syke av de pandemiene vi er blitt skremt med enn f.eks. av malaria, kopper, biler (ikke biller) osv.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 00:43   #6
Left
Passiv

Standard

Som siste innskriver sier; Det er noe med å sette ting litt i perspektiv. Hvor mange dør ikke hver dag av malaria, kopper og andre sykdommer?
Den forferdelige fugleinfluensaen som skulle ramme oss så hardt f.eks - jeg tar ikke sorgene på forskudd, og tror nok ganske sikkert at jeg kan nok mikrobiologi til ikke å ta av helt. Og jeg skulle nok klart å ta vare på familien min også, om jeg selv var oppegående.

Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 00:45   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Nei, det er jeg ikke. Men nettet er sikkert der med informasjon under en pandemi også.

:uvitende og ignorant:

Gammel 02-08-07, 00:51   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det er jeg ikke. Det er jo umulig å forberede seg på alt som kan skje.

Jeg kan jo kræsje med bilen i morgen, antakelig er det større sjans for det, men jeg har ikke bygget meg et hus tilrettelagt for rullestol og slikt av den grunn.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 01:08   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg bekymrar meg ikkje, men har snakka ein del om det med mannen min og svigerfar som er lege. Vi har dessutan eit barn med diabetes som visstnok er meir utsatt for infeksjonar (noko som eg ikkje har fått klar bekreftelse på).

Eg tenker også litt på kva som vil skje dersom noko verkeleg ille skulle skje; ved at eit skikkelig kollaps i helseomsorg / apotek / sjukehus. Litt sånn a la katastrofe. Eg veit ikkje kor lenge vi greier å holde liv i jenta vår utan medisiner (insulin). Men det gjeld jo mange andre også, og er kanskje ikkje så spesielt for oss.

Kjem fugleinfluensaen får vi rømme til svigers på Island. Der kan vi kanskje finne ein øde plass utan trekkfugl?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 01:08   #10
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Uhm.. kanskje det blir kaos på flyplassen?

:katastrofefilm:

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 12:18   #11
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og for å svare for meg selv:
Jeg er nok litt av den naive typen som tenker at det får man ta hvis det eventuelt skulle skje. Jeg håper bare at myndighetene er klare til å skulle takle en eventuell katastrofesituasjon. Og der er jeg litt mer betenkt.

Ellers føler jeg at jeg har nok kunnskap om hva som trengs å gjøres, samt at vi har nok av kompetente personer i den nære omgangskretsen til at det nok skulle gått bra. Jeg tror nok at det som er det største usikkerhetsmomentet for meg er hvordan jeg faktisk ville ha reagert; handlingslammelse eller evnen til å gjøre det som måtte til.

Dette er forøvrig ikke noe jeg tenker på. Det gjorde jeg heller ikke da avisene skrev om fugleinfluensa. Det er mange ting man kan gjøre for å forberede seg, unødvendig bekymring er ikke en av dem.

Gammel 02-08-07, 12:22   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Que sera, sera.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 12:22   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lite forbredt her igården. Og så lenge det ikke er overhengende fare for en pandemi, så setter jeg meg ikke noe nevneverdig inn i dette heller.

Jeg har forøvrig hatt malaria, så jeg skal nok klare å behandle meg og familien for det om det er nødvendig

Gammel 02-08-07, 12:24   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok ikke helt foreberedt. Det er ikke hundre år siden en gang at det døde millioner av mennesker av denne typen pandemi, og da kjente man jo de vanlige hygienereglene og sånn.

Jeg kjenner sikkert hundre leger. Hvorfor kjenner jeg ingen smitteksperter? :angst:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 12:37   #15
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det er ikke hundre år siden en gang at det døde millioner av mennesker av denne typen pandemi, og da kjente man jo de vanlige hygienereglene og sånn.

Men den almenne helsetilstanden var likevel dårligere enn det den er i dag. Og jeg syns å huske å ha lest at det var flere fra arbeiderklassen enn fra middelklassen og overklassen som døde av spanskesyken. Det var dessuten veldig mange unge soldater som døde, og de levde som kjent ikke under de beste forholdene verken hygenisk eller i forhold til generell helse.

Gammel 02-08-07, 12:39   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er riktig. Men jeg leste nettopp i en artikkel om spanskesyken at en av grunnene til at de prøver å forske mer på denne, er at det IKKE først og fremst var de gamle og syke som døde. Det var unge friske menn.

Jeg antar de har korrigert for skyttergravene, da, ellers blir det meningsløst.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 12:48   #17
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Jeg er ikke helt sikker på hvorvidt de har korrigert for skyttergravene. Det var jo utrolig mange unge soldater som døde av spanskesyken. Men det er riktig at den tok livet av flere unge og friske enn det som er vanlig. En av teoriene er at det gode immunforsvaret til en frisk person var med på å ta livet av denne, ved at immunforsvaret ble "overaktivt" og gikk løs på seg selv. (Dårlig forklart, men jeg klarer ikke å formulere en bedre forklaring i farten).

Gammel 02-08-07, 13:07   #18
Marian
29 år

Marian sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Du må faktisk så godt som råkline med en syk fugl for få få fugleinfluensa da, sa nei det er jeg ikke særlig redd for.

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-07, 13:48   #19
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stiller uforberedt.

Gammel 02-08-07, 16:37   #20
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Que sera, sera.

Nemlig.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.