Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvor lenge er du villig til å ha barn boende hjemme?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-07, 00:40   #61
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor lenge er du villig til å ha barn boende hjemme?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg håper jentene har lyst til å flytte hjemmefra når de begynner å studere. Som Skilpadda, synes jeg også det hadde vært en fordel (for dem) om de valgte å reise utenbys eller utenlands for å gjøre det.

Også er det selvsagt veldig, veldig fint om de velger å flytte tilbake igjen senere.

Enig med Tefelia og Skilpadda Skulle jentene velge å studere her i Trondheim, så stiller vi nok sokkelleiligheten til disposisjon for de. Da får de anledning til å ha litt avstand fra oss samtidig som de bor gratis og har mulighet til å være hjemme hos oss når de ønsker det. Men skal de bo i sokkelen så forventer jeg at de bruker vaskemaskina der - det nytter ikke å komme snikende opp med klesvasken

Jeg har forresten en kollega som nærmer seg 50 år og som fortsatt bor hjemme hos mor. Han kan aldri jobbe overtid på onsdager - da er han nemlig på handletur på Obs sammen med mor

Gammel 04-08-07, 00:47   #62
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

Jeg har forresten en kollega som nærmer seg 50 år og som fortsatt bor hjemme hos mor. Han kan aldri jobbe overtid på onsdager - da er han nemlig på handletur på Obs sammen med mor

Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 11:28   #63
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Så langt som dette vil jeg ihvertfall aldri tillate at det går!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/04/507939.html

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 22:46   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil STERKT anbefale dem å flytte hjemmefra rundt de 20. En overgang med hubel i kjelleren eller over garasjen eller noe kan kanskje være greit.

Over 23-25-årsalderen kommer jeg til å forlange at de flytter ut, om det ikke er gode grunner (sykdom, for eksempel) til at de skal bo hjemme. Til deres eget beste, ikke mitt. Jeg tror det er helt nødvendig at de får seg den erfaringen før de stifter familie.

Gammel 04-08-07, 22:51   #65
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil anbefale og motivere for at hun flytter ut etter videregående. Jeg syns også det er helt greit å sette grenser for hvor lenge hun faktisk får lov til å bo hjemme. Jeg tror ikke det er bra for noen å bo hjemme hos foreldrene sine til de er passert 30 og lenger.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-07, 22:56   #66
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger ikke skrive noe som helst, jeg kan signere Skilpadda!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 00:00   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de færreste trenger å motiveres til å flytte hjemmefra når de nærmer seg tjue.

De aller fleste har behov for å skape seg et eget liv.
Så jeg tror ikke dette blir en problemstilling.
Det er nok heller vi som - til tross for at vi vet at de har godt av å flytte - skulle ønske at de ville blitt boende bare et lite år til...

Gammel 05-08-07, 09:58   #68
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Mine barn må flytte for å gå videregående, men er hjertelig velkomne tilbake om de ønsker det etter endt utdanning. (Noe jeg betviler at de vil. )

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 09:58   #69
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Så lenge som mulig uten at det er fare på ferde.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 12:48   #70
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg håper jentene har lyst til å flytte hjemmefra når de begynner å studere. Som Skilpadda, synes jeg også det hadde vært en fordel (for dem) om de valgte å reise utenbys eller utenlands for å gjøre det.

Også er det selvsagt veldig, veldig fint om de velger å flytte tilbake igjen senere.

Det er greit dersom de flytter sånn noenlunde tilbake igjen etterhver.

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Men jeg kjenner et tilfelle hvor mor flyttet ut og overlot huset til sin sønn på 45 år. Jeg knakk fullstendig sammen i latter da jeg hørte det. Da har du bodd hjemme for lenge.

Min eldstemann (snart 20) fortalte seriøst at han ventet på at pappan skulle kjøpe seg leilighet i sydligere strøk, sånn at han kunne ta over huset. Pappan kunne selvfølgelig bo der når han kom "hjem" på besøk.
Nå ser det ut til at det ikke blir noen sydenleilighet på pappan, og sønnen og kjæresten er på utkikk etter et sted å bo etterr jul. Da er M ferdig med læretiden sin, og har mest sannsynlig fagbrev og fast jobb. Greit å kunne etablere seg litt da.
Det ser ikke ut til at han har noen videre utferdstrang, men det er greit, han har gjort et valg som det ser ut til at han trives med.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, så langt vil ikke jeg strekke meg heller.

Jeg tenker som så at hvis ungene velger en yrkesrettet utdanning og får full inntekt i 19-20 års alderen er det ingen grunn til at de skal bo hjemme og leve på oss lenger. Da er det bedre å sparke dem bak og få dem inn i boligmarkedet før de blir for godt vant til å ha penger mellom hendene.

Hvis de derimot velger å studere her i byen etter videregående skole synes jeg det er helt OK at de bor hjemme og sparer penger mens de tar en 3-5-årig utdanning. Da vil jeg forvente at de hjelper til mer hjemme enn tidligere i bytte for gratis kost og losji. Jeg vil ikke sy puter under armene på dem heller.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 12:55   #71
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er normale og oppgående unger jeg får, så ønsker jeg nok at de skal flytte ut like etter videregående (eller tilsvarende). Altså like under 20 år.

Jeg mener at det er godt å klare seg selv. Skjønne at ting koster penger, og at man må gjøre rent helt selv.

Selv fikk jeg minimalt med økonomisk støtte da jeg flyttet som 19-åring, og det er jeg på sett og vis glad for. Så fikk jeg heller klare meg på 12 kvadratmeter noen år, og ha en far som ikke unnet meg å vinne toppgevinsten i lotto (nå synes han gjerne at jeg må vinne).

Gammel 05-08-07, 14:40   #72
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Til de føler seg voksne nok til å flytte hjemmefra. Om de da er tretti eller nitten, er forsåvidt likegyldig for meg.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 14:43   #73
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer til å kaste ut mine barn, dersom de ikke viser tegn til å ville flytte for seg selv etter videregående. Det er faktisk ikke snakk om at de skal få lov til å bli boende etter det. Da skal og må man ut og ta ansvar, bli voksen, gjøre sine egne erfaringer og klare seg selv.

Jeg flyttet selv ut som 16-åring, i likhet med alle der jeg kommer fra (midt i skogen, langt fra folk) og det var litt tidlig, jeg lengtet fryktelig hjem og syntes særlig det første året var tøft. Men det har jo gjort meg sterk og selvstendig. Etter vgs kunne jeg aldri ha bodd hjemme.

Gammel 05-08-07, 14:45   #74
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg håper de flytter ut etter videregående skole. Jeg har en fetter på 43 år som fortsatt bor hjemme hos a mor. Aldri i verden om mine barn får lov til det. Jeg tror jeg vil føle meg som en mislykket mor om barna mine fortsatt bor hjemme da de er blitt voksne. Min oppgave er å lære dem å "fly" og klare seg selv. Jeg vil nok nærmest kaste dem ut når jeg mener at de bør klare seg selv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 15:33   #75
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer heller ikke til å tillate mine barn å bo hjemme så lenge de selv vil, hvis det er uforholdsmessig lenge. Jeg kommer vel til å oppfordre dem til å flytte for seg selv når de runder 20, og en eller annen gang mellom 25 og 30 (trolig nærmere 25) kommer de til å bli "satt på gata", med mindre det er tungtveiende grunner for å la dem bli.

Hvis de er syke, har psykiske vansker eller det er andre forhold som tilsier at de bør bo hjemme, så er det selvsagt ikke snakk om noe slikt, men ingen av mine barn er velkomne til å bo hjemme etter at de har blitt godt voksne bare fordi de er for late, gjerrige eller ubehjelpelige til å stå på egne ben. Det er i alle fall slik jeg ser på saken i dag.

Jeg satser (og tror) på at dette er et rent hypotetisk spørsmål.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 15:44   #76
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter videregående bør det være spesielle grunner for at de skal bo hjemme.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 15:48   #77
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror aldri jeg kommer til å kaste dem ut, men håper de har vett til å flytte når de begynner på noe høyskole e.l., antakelig etter vgs tenker jeg....

Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-07, 16:00   #78
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er vanskelig å være kategorisk 15 år før dette er en aktuell problemstilling. Jeg håper jo og har som mål med oppdragelsen av mine barn at de skal ønske å flytte ut etter videregående eller ikke så mye senere enn det.

Men jeg vet jo ikke hvordan barna mine vil være når de er 18 år, som flere har nevnt kan sykdom, psyke etc gjøre at det er fint for dem å bo hjemme litt til.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.