|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
Tenker du eksemplene mine? Jeg har selvsagt satt det på spissen, for å få fram poenget. Men at det er spesielt eventyraktig - det vet jeg ikke. Jeg vet om flere mediesaker med full lynsjestemning, hvor svært mange (og særdeles viktige) aspekter ikke kom fram i media. Eksempelvis i Svanhildsaken.
|
|
|
#142 |
|
Glamorøs
|
Greit nok, men uansett hvordan jeg vrir og vender på hjernen min for å finne hypotetiske "årsaker" til at ambulansepersonellet gjorde som de gjorde, så finner jeg ingenting som rettferdiggjør at de unnlot å undersøke ham, i tillegg til å skjelle ham ut.
|
|
|
#143 |
|
saftig
|
Nei, men det kan jo være fordi du ikke kjenner historien fra innsiden?
|
|
|
#144 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Ja, for de har jo begge blitt voldtatt av han.
|
|
|
#145 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Fyren hadde hjerneblødning etter å ha blitt banket opp, det medisinske personellet gjorde, uansett hvordan man snur og vender på det, ikke den jobben de skal gjøre i vurdering av pasienten. Uansett hvilken hypotetisk grunn som kan ligge bak, så kan det ikke rettferdigjøre at de ikke gjorde jobben sin. Skulle de ha truffet på et menneske som de har en historie med som tilsier at de ikke klarer å utføre jobben sin - så ville jeg finne det naturlig at de kaller inn en annen ambulanse for å overta jobben. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
Passiv
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det er både vel og bra at flere forsøker å se saken fra andre sider enn de mest innlysende. Det er det som skaper en god debatt. Men jeg kan ikke med min aller beste vilje (og den er ganske god, altså) klare å se at det er noen forhold overhodet som skulle tilsi at det var medisinsk eller moralsk forsvarlig å reise fra denne livstruende skadde mannen. |
|
|
|
#147 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns det er hårreisende at endel i denne tråden tydeligvis faktisk mener det finnes situasjoner hvor det er OK for profesjonelt medisinsk personell å skjelle ut skadede mennesker på måten som er kommet frem i media i tillegg til å ikke undersøke dem.
|
|
|
#148 |
|
Absolut ateist
|
Nettopp. Og jeg undres på hvorfor de fremdeles syns dette, når det har blitt avdekket ting daglig som tilsier at vitnenes utsagn er sanne.
|
|
|
#149 |
|
Glamorøs
|
Jeg er ikke helt sikker på hva du prøver å antyde,men det uansett ikke tilfelle. Ingen av avisene har tatt bort informasjon om at det har fra Ullevål kommet antydninger om at noe lå bak. Ullevål selv har riktignok avkreftet det, og så sagt det igjen uten å gå inn på hva det eventuelt skulle være.
|
|
|
#150 |
|
Leser
|
OK. Hvilken informasjon mener du kan forsvare det som skjedde?
|
|
|
#151 |
|
Epikur
|
Jeg greier heller ikke å finne en eneste slik hypotetisk årsak. Og det bunner nok i at jeg etterhvert er blitt kjent med mange folk som ikke er hvite og hører og ser hva de blir utsatt for til daglig. Jeg vet hvordan etikken kan forsvinne ut bakdøra på pressede arbeidsplasser og jeg tror ikke det er uten grunn at infofolk jeg kjenner som jobber i politiet åpent erkjenner at de har et holdningsproblem internt. "De ser en somalier, tenker svarting, khatmisbruker, kriminell og værer trøbbel", som en venninne av meg sa forleden. Problemet er at de også værer trøbbel når de treffer min venn H, som studerer juss, sitter i fylkesstyret i en organisasjon, jobber masse frivillig (i tillegg til sin lønnede ekstrajobb). Jge blir helt panisk av angst over at så mange jeg kjenner står i akutt fare for å bli forlatt når de trenger hjelp og risikerer å bli skjelt ut fremfor å bli hjulpet.
|
|
|
#152 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det dukker opp flere lignende saker. Det er tydelig at ambulansepersonell trenger mer kompetanse og et eget regelverk. Det er ikke umulig å tillate dem å f.eks spenne fast pasienter, kunne få politibistand osv i frakting av pasient. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Ekvilist
|
Jeg kjenner faktisk at jeg blir lei meg hvis mitt innspill i debatten oppfattes som om jeg rettferdiggjør utskjelling av en som ligger nede, eller det å forlate en person som trenger hjelp. Da må jeg ha forklart meg ufattelig dårlig. Jeg har flere ganger sagt at jeg ut i fra det som kommer fram fra media synes det høres ut som en fryktelig stygg sak. Det jeg ikke ønsker å være med på uten videre (jeg kan tenke mitt, men jeg ønsker ikke rope det høyt før jeg vet litt mer) er dette med rasisme etc.
|
|
|
#154 |
|
Leser
|
Aha, nei. Jeg er enig med deg i at det ikke nødvendigvis er rasisme (selv om jeg tror det), problemet slik jeg ser det er det er like ille uansett.
|
|
|
#155 |
|
Ekvilist
|
Ja, ille er det uansett. Det er jeg enig i.
|
|
|
#156 |
|
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kompetansen og regelverket er bra nok det bare det blir fulgt, men jeg gidder ikke å gå nærmere inn på det nå. Ambulansepersonell har ikke lov til å spenne fast pasienter annet en for trafikksikkerhet, men det er fullt mulig å få følge av politi i ambulansen. De kan spenne pasienten fast om det er nødvendig. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
saftig
|
Jeg håper ikke du sikter til meg? Jeg har aldri sagt at verken det ene eller det andre er greit, jeg påpeker bare at ingen av oss kjenner til hva som faktisk skjedde, og hva som faktisk ble sagt.
|
|
|
#158 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Nei, for man kan ikke stole på vitnene.
|
|
|
#159 |
|
Leser
|
Jeg er enig med Sitron. I denne spesifikke saken vet vi veldig mye om hva som har skjedd ettersom det er vitner og alle vitnene sier det samme. Vi kan selvfølgelig ikke uttale oss om det bakenforliggende motivet hos ambulansepersonalet, men vi kan etter min mening utmerket godt danne oss et bilde av oppførselen deres og om oppførselen akseptabel/etisk/straffbar/whatever.
|
|
|
#160 |
|
saftig
|
Jeg ser ingen grunn til å finne frem til mulig hendelsesforløp. Alt jeg har sagt er at media ikke nødvendigvis forteller hele historien, og at det kan ligge mer bak. Det kan være taushetsplikt som ligger bak stillheten fra ambulansepersonellet.
|
![]() |
|
|