Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ambulanse nektet å ta med seg voldsoffer (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-07, 21:16   #181
Frantzen
Passiv

Standard

Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)

Jeg er ikke i tvil om at dette er utslag av en rasistisk forhåndsdømming. Men det er klart at det aldri vil bli bekreftet fra noe hold. Jeg syns det er kvalmende og vanvittig skremmende at medisinsk personell greier å overse indikasjoner på hjerneskader - det vitner om at det var andre verdier som lå foran de medisinske. Etikken lå hulter til bulter hos disse ambulansesjåførene, og det er totalt uakseptabelt.

Om jeg prøver å tenke at rasisme aldri ville ramme meg fordi jeg er hvit gir meg ikke større tillit til mennesker som handler slik disse gjorde. Medisinsk personell som ikke setter "den hippokratiske ed" først kan jeg ikke føle meg trygg hos. Lar de seg påvirke av rase kan de sikkert la seg påvirke av annet også.

Svar med sitat
Gammel 11-08-07, 22:07   #182
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg tror at dette aldri aldri aldri hadde skjedd med min mann, dersom han hadde snakket til noen som spilte fotball nær babyen i parken og han ble slått ned. Aldri i livet.

Hvordan kan du være så sikker på det? Har du f.eks. lest historien om den hvite unge norske kvinnen som ble etterlatt av politi og ambulanse da hun ble slått ned og fikk hjerneblødning og budd på kraniet. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174660 Var det også rasisme?

Jeg sier ikke at det ikke var rasisme det som skjedde i Sofienbergparken. Jeg reagerte med like mye avsky som dere andre, det er jeg sikker på, og jeg mener absolutt at man skal reagere når noe sliket skjer. Men jeg har etter hvert innsett at denne saken nok har flere sider enn det som er kommet fram.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 01:53   #183
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mulig at jeg er blitt lei av en del intellektuelle jeg møter i partiarbeid, men jeg er så drittlei folk som bruker kritikk/"kritikk" som en måte å vise seg intelligente på, at det er mulig jeg blir irritert over ting fra de kristiske/"kristiske" røster her, som egentlig er irritasjon som skulle vært plassert annensteds. Beklager det i så fall.

Men jeg ville vært litt forsiktig med å si at "saken kan ha flere sider" fordi man da kan lese inn at mannen hadde skyld i dette selv/ambulansesjåførene hadde god grunn til å handle som de gjorde eller lignende... Det er viktig å være tydelig på HVOR uakseptabelt dette er, uansett, liksom.

Gammel 12-08-07, 02:04   #184
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke noen her er kritiske i forhold til plassering av skyld og ansvar. Det ligger helt og holdent hos den profesjonelle part.

Det kritiske går vel mer på denne "fasiten" som blir presentert som den eneste mulige årsak. For å virkelig få bukt med et problem er det utrolig viktig å definere det først.

Rasisme er et stort problem. Det må tas tak i. Men dersom man hiver seg på den konklusjonen uten å undersøke om det virkelig var det det bunnet i i denne saken, så risikerer man å overse et annet viktig problem som da kanskje fortsetter. Og det vil vel ingen?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 02:11   #185
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Men dersom man hiver seg på den konklusjonen uten å undersøke om det virkelig var det det bunnet i i denne saken, så risikerer man å overse et annet viktig problem som da kanskje fortsetter. Og det vil vel ingen?

Akkurat som hvis man er altfor ivrig på å finne en annen årsak enn rasisme, så kan man undergrave et rasismeproblem som da fortsetter. Jeg håper det er like mange som ikke vil det. Men jeg tror det ikke. Det er en grunn til at veldig, veldig få i dette landet er dømt etter rasismeparagrafen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 10:34   #186
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at dette aldri aldri aldri hadde skjedd med min mann, dersom han hadde snakket til noen som spilte fotball nær babyen i parken og han ble slått ned. Aldri i livet.

...og jeg har dessverre ingen problemer med å forestille meg at det kunne ha skjedd med min bror, som er (hvit) rusmisbruker.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 10:43   #187
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg ville vært litt forsiktig med å si at "saken kan ha flere sider" fordi man da kan lese inn at mannen hadde skyld i dette selv/ambulansesjåførene hadde god grunn til å handle som de gjorde eller lignende... Det er viktig å være tydelig på HVOR uakseptabelt dette er, uansett, liksom.

Mm. Jeg skjønner argumentasjonen, og man skal jo alltid være svært varsom med å skyldiggjøre offeret.

Men her er det er klart at ambulansesjåførene hadde ingen grunn til å la være å ta med han mannen, og jeg har heller ikke oppfattet i debatten at noen mente det. Han hadde fått et høyenergitraume og det er nok til at de skal ta han med. Skylddeling er ikke på sin plass her.

Men: det blir daglig tatt en del rare beslutninger når det gjelder hodeskader, mange som ikke blir tatt med som skulle ha blitt det. Om da ambulansesjåførene "bare" oppførte seg ufyselig (som vitneutsagnene helt klart viser) eller om de også var rasistiske er det da helt umulig å si noe om (vitneutsagnene sier ikke noe om at det kom rasistiske kommentarer, selv om det klart kunne ha vært en rasistisk handling likevel).

Jeg fikk den klare følelsen at mange her mente at det måtte være rasistisk fordi de aldri selv ville ha blitt etterlatt, og det stemmer faktisk ikke.

Gammel 12-08-07, 10:52   #188
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Akkurat som hvis man er altfor ivrig på å finne en annen årsak enn rasisme, så kan man undergrave et rasismeproblem som da fortsetter. Jeg håper det er like mange som ikke vil det. Men jeg tror det ikke. Det er en grunn til at veldig, veldig få i dette landet er dømt etter rasismeparagrafen.

Helt enig i dette, man må tørre å kalle en spade for en spade. Er det rasismerelatert så må man kunne bli kvitt disse ambulansesjåførene.

Er problemet derimot at de har jobbet i 1 døgn i ett strekk fordi det er sommer og alle i helsevesenet jobber seg nesten i hjel og de var slitne og tålmodigheten var på null så er det det problemet man må få tak i.

Gammel 12-08-07, 11:08   #189
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Er problemet derimot at de har jobbet i 1 døgn i ett strekk fordi det er sommer og alle i helsevesenet jobber seg nesten i hjel og de var slitne og tålmodigheten var på null så er det det problemet man må få tak i.

Det utelukker allikevel ikke rasisme. At man er overarbeidet og sliten kan fort gi seg *litt* mer utslag overfor en afrikaner, på grunn av fordommer man kanskje ikke innrømmer for seg selv at man har engang.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 11:12   #190
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig i dette, man må tørre å kalle en spade for en spade. Er det rasismerelatert så må man kunne bli kvitt disse ambulansesjåførene.

Uendelig enig.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 11:17   #191
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Det utelukker allikevel ikke rasisme. At man er overarbeidet og sliten kan fort gi seg *litt* mer utslag overfor en afrikaner, på grunn av fordommer man kanskje ikke innrømmer for seg selv at man har engang.

Selvfølgelig ikke. Det kan godt være reinspikka rasisme. Det kan være reinspikka generell menneskeforakt. Det kan være overarbeiding. Det kan være en blanding. Det vet man ikke dersom man ikke kjenner personene.

Men jeg er glad det ikke er meg som skal etterforske dette og finne årsaken.

Gammel 12-08-07, 13:24   #192
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, helt enig! Det er åpenbart for meg at det ER mye forskjellsbehandling basert på hudfarge i vårt samfunn, også i det offentlige. Jeg undres over at det skal være så vanskelig å, som du sier, kalle en spade en spade.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 13:35   #193
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Det å skylde på kun rasisme som eneste forklaring blir en altfor enkelt forklaring på det som skjedde. Jeg syns du er veldig snever i din syn på saken, Mim. Selv om jeg sier at saken har flere sider, betyr ikke det at jeg legger noen skyld på mannen selv. Det er faktisk fordomsfullt av deg å tro det, dersom du virkelig tror at jeg mener det. Det jeg sier er at ambulansesjåførene har all skyld i det som skjedde, men det behøver ikke å være rasisme som er årsaken, eller eneste årsak. Det kan godt være mye annet som ligger bak. Noen har nevnt at de kanskje var overarbeidet og slitne. Jeg har også forståelse av at det kan være vanskelig å se forskjell på en hjerneblødning og rus. (Jeg har selv en slekting som fikk plutselig hjerneblødning, og noen trodde han kanskje var ruset.) Kanskje var ambulansepersonellet rett og slett ikke dyktige nok rent faglig. Jeg vet ikke. Ingen av oss som diskuterer her kan vite. Det som uansett er sikkert, er at ambulansepersonellets oppførsel var uakseptabel, og at slikt ikke skal skje. Men så lenge man kun mener at dette har med rasisme å gjøre, vil man antakelig ikke komme til bunns i årsakene til at dette skjedde, og da vil man ikke kunne finne en løsning heller. Jeg mener det er respektløst, selv overfor den skadete mannen, å hevde at dette skjedde kun på grunn av rasisme og dermed utelukke andre årsaker.

Jeg tror faktisk at det kunne skjedd meg også, og jeg syns det er litt skremmende å tenke på. Fordi det kunne skjedd hvem som helst, syns jeg det er viktig å belyse denne saken skikkelig, og ikke kun hyle opp om rasisme.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 13:53   #194
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg er glad det ikke er meg som skal etterforske dette og finne årsaken.

Jeg skulle gjerne hatt den jobben ...

Gammel 12-08-07, 14:16   #195
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1932394.ece

Og her er Siv Jensens kommentar. Det går jo stort sett bra, så det er da ikke så farlig om ambulansen lar noen ligge igjen en gang i blant.

Helseforkjemperne våre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 14:22   #196
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Og et annet sitat fra samme dame:

"Men Frp-formann Siv Jensen er lei av at mediene stadig blåser opp enkeltepisoder som går galt.
- Vi må ha fokus på det som går bra, sier Jensen til Aftenposten."

Eh ..., når har ikke jeg inntrykk av at FRP akkurat er det partiet som er flinkest til å se linjene, hoste opp gode analyser etc. Det er vel ikke noe parti som pleier å henge seg så mye opp i enkeltepisoder som FRP!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:10   #197
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jensen og FrP fornekter seg ikke. Gang på gang beviser de sin søppelfaktor.

Gammel 12-08-07, 15:22   #198
Frantzen
Passiv

Standard

Sitat:

Jensen og FrP fornekter seg ikke. Gang på gang beviser de sin søppelfaktor.

Lurer på om hun hadde uttalt seg slik dersom det var en etnisk nordmann som hadde blitt rammet av dette. En partifelle, f.eks.

Sa jeg lurer? Beklager, Siv, jeg VET jo at du ikke ville gjort det!

Svar med sitat
Gammel 12-08-07, 15:34   #199
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt klart en forskjell på å ville finne en annen grunn og å ville vente med en endelig konklusjon til man vet sikkert.

Jeg anser meg selv for å være i den siste gruppen og er også av de som mener at det er stor sannsynlighet for at dette har med rasisme å gjøre. Kanskje en form for rasisme som er ufarliggjort i forhold til den mer tydelige og ekstreme, slik at utøverne ikke klarer å identifisere seg med den. For de forbinder kanskje rasisme med "versting-oppførsel" og kun det.

Men jeg holder altså konklusjonen åpen til andre enn VG og Co. har sett på saken.

Det som er synd er at siden jeg ikke vil være med på å konkludere nå med en gang så er det flere som nærmest putter også meg i rasist-båsen. Og det er ikke bare komplett usant, men ganske sårende.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 12-08-07, 15:42   #200
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Nemlig!

Da hjelper det kanskje ikke at allerede utslitte folk blir pålagt å møte opp på antirasisme-opplegg i tillegg til jobben med mindre man gjør noe med resten av pakka.

Jeg mener dessuten at i forhold til yrker som dette så må man ikke bare se på antall timer de jobber, men også den mentale påkjenningen de utsettes for gjennom alt de opplever i jobben. Jeg vil tro at kroppen er i en helt annen type beredskap når du nesten når som helst kan få i oppgave å plukke opp kroppsdeler etc.

Uten at det unnskylder det som skjedde i Sofienbergparken. Men om det avdekkes noe sånt så er det jo viktig at ledere og politikere ikke slipper unna med å kun sparke to ambulansesjåfører, men faktisk må foreta noen endringer selv også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.