|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Passiv
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg er ikke i tvil om at dette er utslag av en rasistisk forhåndsdømming. Men det er klart at det aldri vil bli bekreftet fra noe hold. Jeg syns det er kvalmende og vanvittig skremmende at medisinsk personell greier å overse indikasjoner på hjerneskader - det vitner om at det var andre verdier som lå foran de medisinske. Etikken lå hulter til bulter hos disse ambulansesjåførene, og det er totalt uakseptabelt. |
|
|
|
#182 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)
|
|
|
|
|
|
#183 |
|
Epikur
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Det er mulig at jeg er blitt lei av en del intellektuelle jeg møter i partiarbeid, men jeg er så drittlei folk som bruker kritikk/"kritikk" som en måte å vise seg intelligente på, at det er mulig jeg blir irritert over ting fra de kristiske/"kristiske" røster her, som egentlig er irritasjon som skulle vært plassert annensteds. Beklager det i så fall.
|
|
|
#184 |
|
weird
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jeg tror ikke noen her er kritiske i forhold til plassering av skyld og ansvar. Det ligger helt og holdent hos den profesjonelle part.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#185 |
|
Glamorøs
|
Akkurat som hvis man er altfor ivrig på å finne en annen årsak enn rasisme, så kan man undergrave et rasismeproblem som da fortsetter. Jeg håper det er like mange som ikke vil det. Men jeg tror det ikke. Det er en grunn til at veldig, veldig få i dette landet er dømt etter rasismeparagrafen.
|
|
|
#186 |
|
intro
|
...og jeg har dessverre ingen problemer med å forestille meg at det kunne ha skjedd med min bror, som er (hvit) rusmisbruker.
|
|
|
|
#187 |
|
Mother of Dragons
|
Mm. Jeg skjønner argumentasjonen, og man skal jo alltid være svært varsom med å skyldiggjøre offeret.
|
|
|
#188 |
|
Mother of Dragons
|
Helt enig i dette, man må tørre å kalle en spade for en spade. Er det rasismerelatert så må man kunne bli kvitt disse ambulansesjåførene.
|
|
|
#189 |
|
Glamorøs
|
Det utelukker allikevel ikke rasisme. At man er overarbeidet og sliten kan fort gi seg *litt* mer utslag overfor en afrikaner, på grunn av fordommer man kanskje ikke innrømmer for seg selv at man har engang.
|
|
|
#190 |
|
Kidding, right?
|
|
|
|
|
#191 |
|
Mother of Dragons
|
Selvfølgelig ikke. Det kan godt være reinspikka rasisme. Det kan være reinspikka generell menneskeforakt. Det kan være overarbeiding. Det kan være en blanding. Det vet man ikke dersom man ikke kjenner personene.
|
|
|
#192 |
|
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, helt enig! Det er åpenbart for meg at det ER mye forskjellsbehandling basert på hudfarge i vårt samfunn, også i det offentlige. Jeg undres over at det skal være så vanskelig å, som du sier, kalle en spade en spade.
|
|
|
#193 |
|
På vei
Det å skylde på kun rasisme som eneste forklaring blir en altfor enkelt forklaring på det som skjedde. Jeg syns du er veldig snever i din syn på saken, Mim. Selv om jeg sier at saken har flere sider, betyr ikke det at jeg legger noen skyld på mannen selv. Det er faktisk fordomsfullt av deg å tro det, dersom du virkelig tror at jeg mener det. Det jeg sier er at ambulansesjåførene har all skyld i det som skjedde, men det behøver ikke å være rasisme som er årsaken, eller eneste årsak. Det kan godt være mye annet som ligger bak. Noen har nevnt at de kanskje var overarbeidet og slitne. Jeg har også forståelse av at det kan være vanskelig å se forskjell på en hjerneblødning og rus. (Jeg har selv en slekting som fikk plutselig hjerneblødning, og noen trodde han kanskje var ruset.) Kanskje var ambulansepersonellet rett og slett ikke dyktige nok rent faglig. Jeg vet ikke. Ingen av oss som diskuterer her kan vite. Det som uansett er sikkert, er at ambulansepersonellets oppførsel var uakseptabel, og at slikt ikke skal skje. Men så lenge man kun mener at dette har med rasisme å gjøre, vil man antakelig ikke komme til bunns i årsakene til at dette skjedde, og da vil man ikke kunne finne en løsning heller. Jeg mener det er respektløst, selv overfor den skadete mannen, å hevde at dette skjedde kun på grunn av rasisme og dermed utelukke andre årsaker. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Live and let live
|
Jeg skulle gjerne hatt den jobben ...
|
|
|
#195 |
|
Borte
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1932394.ece
|
|
|
#196 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Og et annet sitat fra samme dame: |
|
|
|
|
|
#197 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Ambulanse nektet ta med seg voldsoffer (VG)Jensen og FrP fornekter seg ikke. Gang på gang beviser de sin søppelfaktor.
|
|
|
#198 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#199 |
|
weird
Det er helt klart en forskjell på å ville finne en annen grunn og å ville vente med en endelig konklusjon til man vet sikkert.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#200 |
|
weird
Nemlig!
|
|
|
![]() |
|
|