Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kj-lyden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-04-21, 19:10   #61
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kj-lyden

Opprinnelig lagt inn av My, her.

På norsk har vi veldig mange ord som betyr flere ting, noe som er utfordrende for de som prøver å lære språket. Regne, bønner, tre, salat, mark, ris, tue, skudd, tak ... Som regel forstår man det ut fra sammenhengen ja.

Jepp. Og det er sånn med de fleste språk.

Gammel 27-04-21, 19:56   #62
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Mine ører ville ikke stusset engang, for ingen snakker jo faktisk om sykkelunderliv.

Det er nettopp det. En gang ble jeg til og med fortalt av en ansatt på sykkelverksted at skjeden min måtte byttes, det gikk helt greit det også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 20:25   #63
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ja? Det er jo både en grønnsak og en matrett. Salad og lettuce på engelsk. Matretten kan, men trenger ikke, inneholde grønnsaken, eller ha noe med den å gjøre.

Åja, sånn ja.

Gammel 27-04-21, 20:53   #64
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er nettopp det. En gang ble jeg til og med fortalt av en ansatt på sykkelverksted at skjeden min måtte byttes, det gikk helt greit det også.

skjeden eller skjedet?

Gammel 27-04-21, 21:32   #65
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

skjeden eller skjedet?

Skjeden, faktisk. Det er ikke så lett dette med bøying av substantiver.

Gammel 27-04-21, 21:39   #66
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Det blir jo noen morsomme episoder av slike feil i uttalen da.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-21, 22:17   #67
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 27-04-21, 22:33   #68
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg er nok så herdet av jobben min som andrespråkslærer at jeg ikke synes det er morsomt engang. Men venninna jeg hadde med fniste. Ingen av oss hadde problemer med å forstå hva han mente.

Gammel 27-04-21, 23:38   #69
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Late to the party. Synes det mest problematiske er at en lærerstudent av alle ting ikke ser problemet og har problemer med at uttale blir korrigert. Tenker at det må man vel være åpen for, om man skal være lærer. Uten å nit-picke på alt, av den grunn.

Mine barn måtte øve på å si kj-, og fra tid til annen blir de rettet på. Jeg har sagt at om de velger å si sj- får det være deres sak, men de fikk øve så de kan si kj-, nå.

Jeg tenker det betyr noe, og at man ubevisst vil kunne bli oppfattet som mindre skolert hvis man ikke uttaler det rett. Jeg tror de færreste bevisst vil dømme noen. Absolutt ikke. Men inntrykk vi får av andre, dannes ofte av ubevisste prosesser. Derfor kan det bety noe. Enten man liker det, eller ikke.

Jeg ville ihvertfall ønske av mine barns lærer at lærer i språkfag kan og vil korrigere mine barns uttale om det er det de arbeider med. Da er det naturligvis litt utfordrende om lærer ikke kan si det, selv.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 07:01   #70
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg ville ihvertfall ønske av mine barns lærer at lærer i språkfag kan og vil korrigere mine barns uttale om det er det de arbeider med. Da er det naturligvis litt utfordrende om lærer ikke kan si det, selv.

Nå har jeg selv aldri undervist noe lavere enn femte trinn og er heller ikke oppdatert på læreplanen for de lavere trinnene, men undervises det uttale for elever med norsk som morsmål? Det har jeg nemlig aldri hørt om.

Gammel 28-04-21, 07:12   #71
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg selv aldri undervist noe lavere enn femte trinn og er heller ikke oppdatert på læreplanen for de lavere trinnene, men undervises det uttale for elever med norsk som morsmål? Det har jeg nemlig aldri hørt om.

Jeg sa språkfag. Men de tar vel opp lyder i norsk? De gjorde hvertfall det, før.

E’en og Y’en gikk tur i byen
så møtte de J’en,
Men ville ikke se’en.

Typ kylling.

Vi lærte ihvertfall reglene for f.eks. kj-.

Men man ville da hatt en lærer som ikke kunne si det. Er det et problem? Kanskje ikke? Jeg ville ikke likt det, kjenner jeg. Men hovedproblemet er at hun sier det ikke er noe poeng, at man bare kan se bort fra det, slik jeg oppfatter det. Jeg synes det er et poeng at man kan uttale kj-lyden og at det er noe de fleste kan lære hvis man øver. Konseptet om at man kan lære hvis man øver, er viktig.

Sist redigert av Charlie : 28-04-21 kl 07:19.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 08:00   #72
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sa språkfag. Men de tar vel opp lyder i norsk? De gjorde hvertfall det, før.

E’en og Y’en gikk tur i byen
så møtte de J’en,
Men ville ikke se’en.

Typ kylling.

Vi lærte ihvertfall reglene for f.eks. kj-.

Men man ville da hatt en lærer som ikke kunne si det. Er det et problem? Kanskje ikke? Jeg ville ikke likt det, kjenner jeg. Men hovedproblemet er at hun sier det ikke er noe poeng, at man bare kan se bort fra det, slik jeg oppfatter det. Jeg synes det er et poeng at man kan uttale kj-lyden og at det er noe de fleste kan lære hvis man øver. Konseptet om at man kan lære hvis man øver, er viktig.

Men dette er jo skriveregler. Så lenge man skriver det riktig tror jeg ikke det er vanlig at lærerne korrigerer norsk uttale. Det er jo veldig mye vi uttaler annerledes enn vi skriver, i alle dialektene rundt om.

Også tror jeg kanskje ikke de som vokser opp nå vil se på folk som mindre skolerte fordi de ikke kan uttale kj-. De er vant med at mange snakker slik, også enkelte voksne, og har ikke den samme bevisste eller ubevisste oppfatningen av folk som ikke kan si kj- som "dumme". De er også i mye større grad vant til å omgi seg med folk som ikke har norsk som førstespråk i hjemmet, enn det vi var da vi vokste opp, og som Pelen er inne på er denne lyden veldig vanskelig for mange med utenlandsk språkbakgrunn. Tror den oppfatningen er noe som ligger i vår generasjon, og dem eldre enn oss, og kommer gradvis til å dø ut. I vår besteforeldregenerasjon ble man sett på som mindre skolert hvis man snakket dialekt, derfor sluttet de fleste med det hvis de flyttet til hovedstaden for å få seg jobb. Og enkelte foreldre korrigerte også ungene om de snakket for mye dialekt helt ned i vår generasjon, noe tidligere innlegg i denne diskusjonen viser. Og det var for eksempel ikke lov å snakke dialekt på NRK da jeg vokste opp, man måtte snakke enten bokmål eller nynorsk. Slik er det ikke i vår generasjon, det er få som ser på folk med dialekt som "enkle mennesker fra landet" nå. Du slipper greit unna med å si "sykkærn", så lenge du skriver "sykkelen".

Det er greit å lære ungene hvordan ting skal uttales, slik at de vet det, og forstår det. Men når de har lært det er det en grense for hvor lenge man skal holde fast ved å korrigere det, når det de gjør er å få uttalen sin formet av hvordan jevnaldrende snakker på deres oppvekststed, i deres tid, akkurat slik vi gjorde, og alle i alle generasjoner før oss.

Sist redigert av My : 28-04-21 kl 08:22.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 09:07   #73
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

I alle fall fint at skolen fortsetter å fremholde at det er forskjell på hva man sier og hva man skriver. For DET er det også en del, både i vår generasjon og den etter oss, som ikke synes er sånn innmari viktig. (Og forventer at resten av landet klarer tolke hvordan de mener at deres dialekt staves. Jeg må tidvis gjette på hva de som snakker som meg mener også jeg, for det finnes jo ikke normerte stavemåter for dialekt... )

Gammel 28-04-21, 09:09   #74
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Mine unger har en tendens til å mangle mange lyder, noe skole og logoped jobber med (og vi da), men ch/kj har aldri vært et tema. De er sikkert bare glad de får ungene til å si L og R.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 09:19   #75
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg sa språkfag.

Hva mener du? Norsk er jo et språkfag. Og jeg tror ikke uttale er en del av det, annet enn for elever i innføringsklasser og den slags. I Norge er vi jo opptatt av å ha store variasjoner i talemål. Både dialekter og sosiolekter.

Min tiåring sier kj-lyden riktig, meg det har kommet helt av seg selv. Har aldri rettet på ham. Han har forøvrig Østfold-l ganske ofte, det tror jeg mange Oslo-barn har nå.

Dette er jo også en evig debatt, det har vært sånn alltid. Det er derfor jeg mener det er irrelevant. Voksne synes barna snakker feil, hadde det ikke vært kj-lyd hadde det vært noe annet.

Gammel 28-04-21, 09:49   #76
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er for øvrig flere ting ungene sier som jeg bare observerer med interesse, uten å kommentere, og undrer meg over hvor de har lært det. Er det dialekt (de snakker ikke samme dialekt som noen av oss foreldrene)? En generasjonsgreie? En lokal sjargong mellom dem og deres venner? Noe de selv har funnet på? For eksempel, i stedet for både "lå" og "la" (ser det ut til) sier særlig de to yngste "lagg". Æ lagg mæ ned. Æ lagg på gresset. Også bruker de preposisjonen "til" på en annen måte enn meg. "Jeg sitter på til Gina". Det betyr altså ikke at hun sitter på med noen hjem til Gina, det betyr at hun sitter på med Gina. "Jeg er på besøk til Jørgen", i stedet for "jeg er på besøk hos Jørgen", som jeg ville ha sagt.

Fasinerende ...

Det siste er trøndersialekten. det med lagg er ikke, tror jeg. Mine sier ikke det, men jeg har observert at min yngste skriver lo!! DET plukker jeg på. Det heter lå. Æ lo mæ ned. Jeg vet ikke hva han sier.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 09:54   #77
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det siste er trøndersialekten. det med lagg er ikke, tror jeg. Mine sier ikke det, men jeg har observert at min yngste skriver lo!! DET plukker jeg på. Det heter lå. Æ lo mæ ned. Jeg vet ikke hva han sier.

Senest i går kunne guttungen fortelle at han hadde vondt i skuldra fordi han "lagg" i en uheldig stilling om natta. Jeg tror ikke de skriver lagg da. Det regner jeg i alle fall med at læreren retter på, i tilfelle.

Gammel 28-04-21, 09:57   #78
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Dette er jo også en evig debatt, det har vært sånn alltid. Det er derfor jeg mener det er irrelevant. Voksne synes barna snakker feil, hadde det ikke vært kj-lyd hadde det vært noe annet.

Jepp.

Gammel 28-04-21, 10:07   #79
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke talemålsnormering på norsk. Faktisk har det vært lovfestet siden 1878 at «Undervisningen i Almueskolen bør saavidt muligt meddeles paa Børnenes eget Talemaal». De skal altså ikke læres opp i noe standardtalemål, og ha lov til å bruke sitt eget talemål som det er i alle sammenhenger, uansett hva læreren måtte mene om det talemålet (inkludert uttale av <kj>). Godt forklart i SNLs artikkel om dialektbruk i Norge.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)

Sist redigert av Toffskij : 28-04-21 kl 10:18.
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-21, 10:20   #80
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Toffskij, pøh, syns kanskje vi burde ha oppdatert loven. En lov fra 1878...

Nå fjaser jeg altså bare, men jeg skal gjøre mitt for at alle mine etterkommere bruker kj-lyden rett.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:21.