|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie
Jeg plukker opp vibber om at det ikke er noe vits i å diskutere dette videre.
|
|
|
#22 |
|
Fortynnet
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieJeg har ikke sett på episodene, men sånn ved første øyekast syns jeg hun lignet på mitt indre bilde av Anne fra Bjørkely. Marilla og Matthew passet også. Men Diana var litt for tynn. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bedreviter
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieEgentlig er det tre serier: Anne of Green Gables, Anne of Green Gables: The Sequel og Anne of Green Gables: The Continuing Story. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieJeg har ikke lest bøkene (men skal gjøre det nå), men jeg har sett alle filmene. Slutten på den siste filmen er fantastisk, selv om filmen ikke er så bra.
|
|
|
#25 |
|
Bedreviter
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieJeg synes for øvrig at Megan Follows er flott som Anne, at Richard Farnsworth er super som Matthew og at Colleen Dewhurst er fabelaktig som Marilla. I mine øyne er skuespillerne det som fungerer virkelig bra i disse seriene. I tillegg til de aldeles praktfulle bildene, så klart. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Fortynnet
|
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Bedreviter
|
Abslolutt! Og de fungerer enda bedre hvis du kan lese dem på engelsk. For det første er det to bøker som aldri er oversatt til norsk (av totalt uforståelige grunner): Anne of Windy Willows og Anne of Ingleside. For det andre er de forkortet på norsk; mange av de flotteste skildringene er kortet ned eller kuttet helt (også dette av totalt uforståelige grunner), og ting som ikke er absolutt nødvendig for handlingen er fjernet. Bøkene er derfor langt mer lesverdige på engelsk (men de er fine på norsk også altså, hvis du ikke leser engelsk). |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Naiv og Super
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieElsket serien og spesielt Marilla og var småforelsket i Gilbert
Sist redigert av Ginger2 : 07-08-07 kl 00:01. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Fortynnet
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieJeg vet ikke om det fins forskjellige oversettelser, men i mine norske bøker er det ihvertfall endel litt merkelig og datert språk som kan være litt skjemmende. "Mr. Doctor dear" som høres veldig sjarmerende ut, er for eksempel oversatt med "Vesle doktorfrua". |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Introvert textrovert
|
Jeg tror jeg har 6 bøker på norsk? 2 bøker med tre i hvert bind, liksom. ;Må sjekke.
|
|
|
#35 |
|
Bedreviter
|
Det er flere oversettelser og alle er forkortet eller endret. Dette er en interessant artikkel: Kristin Ørjasæter: Anne fra Bjørkely, 95 år i år
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Bedreviter
|
Det stemmer at det er seks bøker på norsk. Også er det åtte på engelsk. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Fortynnet
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieDette visste ikke jeg Teofelia, interessant. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieTakk for link! |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieSå interessant Teofelia! Takk. Nå skal jeg studere mine nærmere og muligens kjøpe de på engelsk.
|
|
|
#40 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Anne fra Bjørkely som film/serieHvilken aldersgruppe er disse bøkene egentlig ment for? |
|
|
|
![]() |
|
|