Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anne fra Bjørkely som film/serie

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-07, 22:27   #21
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anne fra Bjørkely som film/serie

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hun passer perfekt.

Jeg plukker opp vibber om at det ikke er noe vits i å diskutere dette videre.

Gammel 05-08-07, 23:16   #22
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett på episodene, men sånn ved første øyekast syns jeg hun lignet på mitt indre bilde av Anne fra Bjørkely. Marilla og Matthew passet også. Men Diana var litt for tynn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 01:13   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig er det tre serier: Anne of Green Gables, Anne of Green Gables: The Sequel og Anne of Green Gables: The Continuing Story.

Hvis jeg minnes rett, så dekker den første serien den første Anne-boken(Anne og Green Gables ). Den neste er løst basert på bok nr to, tre og fire (Anne of Avonlea, Anne of the Island og Anne of Windy Willows), mens den tredje serien ikke er basert på noen av bøkene og handler om noe helt annet.

Jeg synes den første serien er ganske bra, og det er også den eneste som forholder seg til bøkene sånn noen lunde. Skuespillerne og miljøet fungerer virkelig bra, og filmingen er aldeles nydelig. Det eneste som irriterer meg i denne serien (og det irriterer meg så mye at det nesten opphever det som er bra i den), er at Anne i filmen fraviker ganske kraftig fra Anne i bokens karakter på et par punkter. Blant annet lyver hun for Marilla og prøver å snike seg unna ansvaret for tabbene sine ved et par anledninger, og det er jo noe Anne i bøkene nettopp aldri gjør; hun er dønn ærlig og ansvarsbevisst. Feilene sine gjør hun fordi hun er vimsete, ikke fordi hun ikke kan skille rett fra galt.

Den andre serien fungerer også brukbart som TV-serie, selv om produsenten har tatt seg veldig store friheter i handlingen i forhold til bøkene. Også i denne serien synes jeg likevel det største problemet er at de tar seg friheter i forhold til Annes personlighet ved at hun gjør ting som hun aldri, aldri ville drømt om i bøkene.

Den tredje serien har jeg ikke sett, og etter å ha lest utdrag fra handlingen, vet jeg temmelig sikkert at jeg ikke ønsker å se den heller. Handlingen i denne serien har nada med bøkene å gjøre: Gilbert og Anne drar til New York for å gjøre karriere. Gilbert blir sendt til Europa for å delta i krigen. Gilbert blir meldt savnet, og Anne drar til Europa for å finne ham.AS IF!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 01:17   #24
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke lest bøkene (men skal gjøre det nå), men jeg har sett alle filmene. Slutten på den siste filmen er fantastisk, selv om filmen ikke er så bra.

Jeg elsker den serien.

Gammel 06-08-07, 01:18   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes for øvrig at Megan Follows er flott som Anne, at Richard Farnsworth er super som Matthew og at Colleen Dewhurst er fabelaktig som Marilla. I mine øyne er skuespillerne det som fungerer virkelig bra i disse seriene. I tillegg til de aldeles praktfulle bildene, så klart.

Gammel 06-08-07, 23:37   #26
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fikk lyst til å lese bøkene på nytt. Funker de for voksne?

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:38   #27
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Å ja.

Gammel 06-08-07, 23:39   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den tredje serien har jeg ikke sett, og etter å ha lest utdrag fra handlingen, vet jeg temmelig sikkert at jeg ikke ønsker å se den heller. Handlingen i denne serien har nada med bøkene å gjøre: Gilbert og Anne drar til New York for å gjøre karriere. Gilbert blir sendt til Europa for å delta i krigen. Gilbert blir meldt savnet, og Anne drar til Europa for å finne ham.AS IF!

Så grusomt! Takk for advarselen.

Gammel 06-08-07, 23:39   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig.

Gammel 06-08-07, 23:46   #30
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Abslolutt! Og de fungerer enda bedre hvis du kan lese dem på engelsk. For det første er det to bøker som aldri er oversatt til norsk (av totalt uforståelige grunner): Anne of Windy Willows og Anne of Ingleside. For det andre er de forkortet på norsk; mange av de flotteste skildringene er kortet ned eller kuttet helt (også dette av totalt uforståelige grunner), og ting som ikke er absolutt nødvendig for handlingen er fjernet. Bøkene er derfor langt mer lesverdige på engelsk (men de er fine på norsk også altså, hvis du ikke leser engelsk).

Gammel 06-08-07, 23:51   #31
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elsket serien og spesielt Marilla og var småforelsket i Gilbert

Må innrømme at jeg ikke blir særlig betatt nå.....

Sist redigert av Ginger2 : 07-08-07 kl 00:01.
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-07, 23:52   #32
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om det fins forskjellige oversettelser, men i mine norske bøker er det ihvertfall endel litt merkelig og datert språk som kan være litt skjemmende. "Mr. Doctor dear" som høres veldig sjarmerende ut, er for eksempel oversatt med "Vesle doktorfrua".

Gammel 06-08-07, 23:56   #33
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Abslolutt! Og de fungerer enda bedre hvis du kan lese dem på engelsk. For det første er det to bøker som aldri er oversatt til norsk (av totalt uforståelige grunner): Anne of Windy Willows og Anne of Ingleside. For det andre er de forkortet på norsk; mange av de flotteste skildringene er kortet ned eller kuttet helt (også dette av totalt uforståelige grunner), og ting som ikke er absolutt nødvendig for handlingen er fjernet. Bøkene er derfor langt mer lesverdige på engelsk (men de er fine på norsk også altså, hvis du ikke leser engelsk).

Jeg tror jeg har 6 bøker på norsk? 2 bøker med tre i hvert bind, liksom. ;Må sjekke.
Ja, jeg leser engelsk.

Gammel 06-08-07, 23:57   #34
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har også to bind på norsk med tre bøker i hver, og så har jeg serien på engelsk med åtte bøker.

Gammel 07-08-07, 00:00   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg vet ikke om det fins forskjellige oversettelser, men i mine norske bøker er det ihvertfall endel litt merkelig og datert språk som kan være litt skjemmende. "Mr. Doctor dear" som høres veldig sjarmerende ut, er for eksempel oversatt med "Vesle doktorfrua".

Det er flere oversettelser og alle er forkortet eller endret. Dette er en interessant artikkel: Kristin Ørjasæter: Anne fra Bjørkely, 95 år i år

Utdrag (om oversettelsene):

Sitat:

Den første norske oversettelsen, Anne fra Birkely kom ut i 1918, i Elise Horns noe forkortede oversettelse. Den inneholder 77% av originalen (ifølge Knudsen og Ruud 1981). Horn oversatte de to neste Anne-bøkene fra 1919-20, mens Aagot Holst oversatte nummer fire og fem i 1921-22. Tjue år senere ble Anne-serien hentet frem igjen. I 1940-41 ble de to første Anne-bøkene oversatt på nytt av Mimi Sverdrup Lunden. Anne fra Bjørkely (1940) inneholder 48% av originalen (fremdeles ifølge Knudsen og Ruud 1981), likevel er den trykket opp i minst 11 opplag. I 1956-59 oversatte Jo Tenfjord de siste fire bøkene i serien.

Når 52% av teksten er fjernet, innebærer det at samtlige karakterskildringer og naturbeskrivelser blir rammet, slik at verkets opprinnelige karakter blir fullstendig endret. Anne of Green Gables er en langsom og ettertenksom bok. Anne fra Bjørkely er full av hendelser og dårlig dialog. Anne og Regnbuedalen er nesten uleselig. Replikkene blir hengende i løse lufta fordi miljøbeskrivelsene er kortet så drastisk ned.

I 1982 oversatte Venke Agnes Engh Anne fra Bjørkely på nytt. Denne oversettelsen skal være komplett, likevel er det de hardt forkortede utgavene fra 1940-50-tallet som stadig kommer i nye opplag, selv om de vitner om en forgangen tids syn på hva som passer seg for norske barn, og en oversetterpraksis som vi i dag ikke lenger kan akseptere.

Enghs 1982-oversettelse er interessant fordi den gir et uttrykk for at vi dengang ikke lenger aksepterte forkortede utgaver, men heller ikke våget å overføre det gammeldagse språket fra originalen til et tilsvarende gammelmodig norsk. Det første avsnittet i Anne of Green Gables består av to setninger på henholdsvis 64 og 84 ord. I Horns oversettelse fra 1919 dekkes innholdet av tre setninger. I Lundens oversettelse finner vi sju, i Enghs oversettelse fra 1982 er innholdet gjengitt i seks setninger. I begge disse to siste oversettelsene er originalens språkrytme fullstendig fjernet fra den norske utgaven. Engh bevarer innholdet, men ikke Montgomerys lange, malende setninger. Derfor må hun, akkurat som Lunden i sin tid måtte, ty til sammenbindende småord for at innholdet skal blir forståelig.

Gammel 07-08-07, 00:03   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg tror jeg har 6 bøker på norsk? 2 bøker med tre i hvert bind, liksom. ;Må sjekke.
Ja, jeg leser engelsk.

Det stemmer at det er seks bøker på norsk. Også er det åtte på engelsk.

Windy Willows kommer mellom Anne drar fra Bjørkely og Annes Drømmehjem, mens Anne of Ingleside kommer mellom Annes drømmehjem og Anne og Regnbuedalen.

Gammel 07-08-07, 00:08   #37
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Dette visste ikke jeg Teofelia, interessant.

Jeg har de to tykke samlebindene som kom i 2. opplag i 1989, og så har jeg Anne drar fra Bjørkely fra 1956. Men jeg vet ikke hvilke versjoner det er. Får studere dette nærmere!

Gammel 09-08-07, 15:46   #38
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moria, her.

Hva? Hun er jo skjønn!

(Kilde: youtube.com)

Takk for link! Har sett film 1 og 2 nå. Oppdaget i sted at filmene selges på Platekompaniet, så jeg skal kjøpe dem.

Tror så sannelig at jeg skal skaffe meg bøkene på engelsk og.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-07, 20:18   #39
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Så interessant Teofelia! Takk. Nå skal jeg studere mine nærmere og muligens kjøpe de på engelsk.

Gammel 13-08-07, 22:46   #40
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvilken aldersgruppe er disse bøkene egentlig ment for?

Grunnet til at jeg lurer er at filmene har aldersgrense 15 år. Syntes det er en veldig høy grense for disse filmene, det er verken vold eller sex med.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.