Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Krig i Europa i 2022?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-22, 19:29   #241
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krig i Europa i 2022?

Nyhetsbrev fra High North News, "Ingen krig i Arktis":
https://www.highnorthnews.com/nb/ingen-krig-i-arktis

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 19:31   #242
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er ganske kjipt at de har blitt sånn. De hadde også en artikkel som glorifiserte amerikansk etterretning og "stakkars Biden sa at det skulle bli invasjon LENGE han, men ingen hørte på han, neida, selv om vi er best i verden!" (okei jeg tabloidiserer littegrann), og den ble jeg så sur av at jeg måtte slutte å lese etter noen paragrafer. (Så mulig den modererte seg, i og for seg.)

Jeg er ikke noe glad i hverken Klassekampen- eller Tanta-dekningen heller. Dessverre kan jeg ikke russisk så ikke så lett å uttale seg om hvor nøytrale russiske medier er. ) (Men burde kanskje pusset opp tysken og lest litt i tyske medier?)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 20:23   #243
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om Putin var forberedt på at de ville tape propagandakrigen så voldsomt. Det virker ikke som Trollfabrikkene greier å møte latterliggjøringen av Putin og selve krigføringen. Historien i vesten blir så voldsomt den lille, utrolig kreative, mannens kamp mot overmakten, og den virker å sive inn i Russland også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 20:47   #244
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen som har et kort sammendrag av pressekonferansen? Jeg så starten med Støre, før jeg måtte gå fra.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 21:10   #245
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes denne kommentaren fra Hanne Ulstein i Dagsavisen om destabilisering er viktig og verdt å få med seg.

Gammel 27-02-22, 22:23   #246
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vladimir Sorokin, en av Russlands mest interessante forfattere og viktigste intellektuelle, skriver interessant og sardonisk om Putin og russiske maktstrukturer i Guardian i dag. (Jeg mener dog at Putin alltid har vært ille, jeg tviler på at det bare er the One Ring som er problemet der i gården.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-22, 22:59   #247
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

VG sier noe ala det samme som NYT.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...-og-emosjonell

Denne er også forklarende for oss som ikke har fulgt så godt med i det politiske spillet.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...tin-seg-sveket

Gammel 27-02-22, 23:57   #248
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser både Klassekampen og tanta, amerikanske og engelske nettaviser og kommentatorer, prøver å være så objektiv jeg kan, men at Putin har skaffet seg mer følelser i det siste, er vel hevet over enhver tvil.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 09:07   #249
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir matt og nummen av nyhetskaoset, så jeg leser her. I likhet med korona er dere min beste og mest oversiktlige informasjonskilde, med linker til de beste nyhetssakene og artiklene. Takk for det.

Gammel 28-02-22, 11:07   #250
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke helt klarer å ta situasjonen inn over meg. Putin "hersker" over disse landene og gjør som han vil, slik har det vært alltid, føler jeg. Krim-halvøya og anerkjennelsen av disse andre områdene som suverene stater. Jeg er jo helt helt enig i at Russland ikke kan gjøre dette, både av hensyn til menneskene i Ukraina og pga stabiliteten i verden, men jeg klarer som sagt ikke helt å føle det, synes jeg. Men jeg tenker også på andre områder med ustabilitet, som jeg noen ganger overraskende ikke har hørt om - som også har det ille, flere av disse ligger også i tilknytning til Russland (tror jeg?), som Dagestan, Nagorno-Karabakh, Moldova, Tansnistria (ikke nødvendigvis krig her, men områder som jevnlig er ganske høyt på verdens "diskusjonsliste" i møter pga uro og lidelser). Samtidig gjør det inntrykk at folk lider i et land som ligger så nære oss, en menneskelig respons.

Jeg er heller ikke noe redd for at noe skal skje her, etter at jeg for et par år siden var på et foredrag med en forsvarsmann (Tormod Heier - veldig flink til å formidle) som var ekspert på Russland og NATO. Han var så sikker i sin sak på at Russland aldri vil tørre å gjøre noe mot NATO, fordi NATO er ekstremt mye større. Så det stoler jeg blindt og naivt på til noe annet skulle vise seg.

Jeg leser derfor her og har sett mye på både Tiktok og Twitter for å få en litt folkelig tilnærming til det som nå skjer, og håper jeg kan våkne litt opp. Det gjør inntrykk å se menn reise hjem til Ukraina nå, for å delta i kampen mot bjørnen Russland.

Sist redigert av Pelle : 28-02-22 kl 11:22.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 11:46   #251
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

NATO er ekstremt mye større og sterkere. Så lenge ikke trumptistene får gjennomslag over Atlanteren og trekker usa ut av nato, da er vi ikke het like sterke lenger...

Ellers er jeg en blanding av nummen, skrekkslagen, klarer ikke ta det inn og leser for mye..

Gammel 28-02-22, 11:49   #252
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Russland vil neppe kunne gå mot NATO. Russland og Kina derimot? Heldigvis er Kina mer opptatt av økonomi enn demonstrering av militærmakt virker det som. (Sa hun, håpefullt.)

Gammel 28-02-22, 11:56   #253
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Fader, det virker som at det er bare jeg i kollegiet som syns dette er ubehagelig å forholde seg til. De så bare rart på når jeg ytret mine tanker.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 11:59   #254
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Russland vil neppe kunne gå mot NATO. Russland og Kina derimot? Heldigvis er Kina mer opptatt av økonomi enn demonstrering av militærmakt virker det som. (Sa hun, håpefullt.)

Jeg mener å ha lest de siste timene at Kina var ganske skarpe med russerne, men nå finner jeg ingen lenke til det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 12:01   #255
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Fader, det virker som at det er bare jeg i kollegiet som syns dette er ubehagelig å forholde seg til. De så bare rart på når jeg ytret mine tanker.

Folk reagerer så forskjellig. Det så jeg da jeg var helt heklete de første ukene av nedstengningen og kollegene bare kvitret om at det var så kjekt å se hvordan folk hadde det hjemme når alle møtene på Teams viste hjemmene til folk. Dette var før vi gjorde bakgrunnen uskarp eller la inn bilder. Jeg ble helt satt ut av at det var reaksjonen på å måtte være hjemme på ubestemt tid.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 12:06   #256
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Det har du rett i Nenne, jeg får bare fremstå som litt vel engstelig.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 12:06   #257
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg mener å ha lest de siste timene at Kina var ganske skarpe med russerne, men nå finner jeg ingen lenke til det.

Kina og Russland har mange felles interesser, men for Kina er også prinsippet om at man ikke skal blande seg i andre lands ting, viktig. Så de er i en klemme nå, og jeg mener også jeg har sett at de har vært kritiske. Men samtidig har det vært en kraftig eskalering i Sør-Kinahavet over mange år, og det skulle ikke forundre meg om Kina tar grep der og mot Taiwan (som i deres øyne IKKE er et annet land), i skyggen av det som foregår i Ukraina.

Gammel 28-02-22, 12:08   #258
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Åh, finn gjerne igjen den lenken!

Ellers: Hørte på BBC i går at det er en del bekreftede hendelser av at mennesker med afrikansk og sør-asiatisk opprinnelse ble nektet adgang på busser som skulle evakuere ukrainere. Av ukrainske vakter. Reportasjen var tydelig på at det var mange rykter og plantede historier, men at dette var så godt dokumentert at det ikke var noe tvil om at det skjedde.

For noe dritt.

Gammel 28-02-22, 12:13   #259
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, at rasisme er utbredt i østeuropa er ikke noe nytt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-22, 12:16   #260
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, at rasisme er utbredt i østeuropa er ikke noe nytt.

Øh, nei, det var vel ikke akkurat første gangen jeg hørte om det nei.

Allikevel tenker jeg det er greit å også få med seg rapporter om denne type hendelser.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:03.