|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#241 |
|
heimføing
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Nyhetsbrev fra High North News, "Ingen krig i Arktis": |
|
|
|
|
|
#242 |
|
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Ja, det er ganske kjipt at de har blitt sånn. De hadde også en artikkel som glorifiserte amerikansk etterretning og "stakkars Biden sa at det skulle bli invasjon LENGE han, men ingen hørte på han, neida, selv om vi er best i verden!" (okei jeg tabloidiserer littegrann), og den ble jeg så sur av at jeg måtte slutte å lese etter noen paragrafer. (Så mulig den modererte seg, i og for seg.) |
|
|
|
|
|
#243 |
|
Glamorøs
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg lurer på om Putin var forberedt på at de ville tape propagandakrigen så voldsomt. Det virker ikke som Trollfabrikkene greier å møte latterliggjøringen av Putin og selve krigføringen. Historien i vesten blir så voldsomt den lille, utrolig kreative, mannens kamp mot overmakten, og den virker å sive inn i Russland også.
|
|
|
#244 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Noen som har et kort sammendrag av pressekonferansen? Jeg så starten med Støre, før jeg måtte gå fra.
|
|
|
#245 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg synes denne kommentaren fra Hanne Ulstein i Dagsavisen om destabilisering er viktig og verdt å få med seg.
|
|
|
|
#246 |
|
kamerat
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Vladimir Sorokin, en av Russlands mest interessante forfattere og viktigste intellektuelle, skriver interessant og sardonisk om Putin og russiske maktstrukturer i Guardian i dag. (Jeg mener dog at Putin alltid har vært ille, jeg tviler på at det bare er the One Ring som er problemet der i gården.)
|
|
|
#247 |
|
Tatt på
|
Sv: Krig i Europa i 2022?VG sier noe ala det samme som NYT.
|
|
|
#248 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg leser både Klassekampen og tanta, amerikanske og engelske nettaviser og kommentatorer, prøver å være så objektiv jeg kan, men at Putin har skaffet seg mer følelser i det siste, er vel hevet over enhver tvil.
|
|
|
#249 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg blir matt og nummen av nyhetskaoset, så jeg leser her. I likhet med korona er dere min beste og mest oversiktlige informasjonskilde, med linker til de beste nyhetssakene og artiklene. Takk for det.
|
|
|
#250 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke helt klarer å ta situasjonen inn over meg. Putin "hersker" over disse landene og gjør som han vil, slik har det vært alltid, føler jeg. Krim-halvøya og anerkjennelsen av disse andre områdene som suverene stater. Jeg er jo helt helt enig i at Russland ikke kan gjøre dette, både av hensyn til menneskene i Ukraina og pga stabiliteten i verden, men jeg klarer som sagt ikke helt å føle det, synes jeg. Men jeg tenker også på andre områder med ustabilitet, som jeg noen ganger overraskende ikke har hørt om - som også har det ille, flere av disse ligger også i tilknytning til Russland (tror jeg?), som Dagestan, Nagorno-Karabakh, Moldova, Tansnistria (ikke nødvendigvis krig her, men områder som jevnlig er ganske høyt på verdens "diskusjonsliste" i møter pga uro og lidelser). Samtidig gjør det inntrykk at folk lider i et land som ligger så nære oss, en menneskelig respons.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 28-02-22 kl 11:22. |
|
|
|
|
|
#251 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Krig i Europa i 2022?NATO er ekstremt mye større og sterkere. Så lenge ikke trumptistene får gjennomslag over Atlanteren og trekker usa ut av nato, da er vi ikke het like sterke lenger...
|
|
|
#253 |
|
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krig i Europa i 2022?Fader, det virker som at det er bare jeg i kollegiet som syns dette er ubehagelig å forholde seg til. De så bare rart på når jeg ytret mine tanker. |
|
|
|
|
|
#254 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Krig i Europa i 2022?
Jeg mener å ha lest de siste timene at Kina var ganske skarpe med russerne, men nå finner jeg ingen lenke til det.
|
|
|
#255 |
|
Introvert optimist
|
Folk reagerer så forskjellig. Det så jeg da jeg var helt heklete de første ukene av nedstengningen og kollegene bare kvitret om at det var så kjekt å se hvordan folk hadde det hjemme når alle møtene på Teams viste hjemmene til folk. Dette var før vi gjorde bakgrunnen uskarp eller la inn bilder. Jeg ble helt satt ut av at det var reaksjonen på å måtte være hjemme på ubestemt tid.
|
|
|
#256 |
|
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krig i Europa i 2022?Det har du rett i Nenne, jeg får bare fremstå som litt vel engstelig. |
|
|
|
|
|
#257 |
|
Yes, we can!!
|
Kina og Russland har mange felles interesser, men for Kina er også prinsippet om at man ikke skal blande seg i andre lands ting, viktig. Så de er i en klemme nå, og jeg mener også jeg har sett at de har vært kritiske. Men samtidig har det vært en kraftig eskalering i Sør-Kinahavet over mange år, og det skulle ikke forundre meg om Kina tar grep der og mot Taiwan (som i deres øyne IKKE er et annet land), i skyggen av det som foregår i Ukraina.
|
|
|
#258 |
|
|
Åh, finn gjerne igjen den lenken! |
|
|
|
|