|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Kvinne, 50+Det er mange av oss her inne som har tippa femti og vel så det, og opplever at livet har forandret seg. Ungene har vokst seg til, kanskje til og med flytta ut. Overgangsalderen har meldt seg, eller er på trappene, den andre store hormonforandringen etter puberteten, den som ingen snakker om. Og når ungene er ute av redet, og du sitter der i sofaen og ser bort på din bedre halvdel og tenker; hva nå?
![]() |
#2 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinne, 50+Spennende tråd. Selv er jeg 51, ungene 17,12og 10 så har nok hjemmeboende barn en stund til.
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg er ikke helt der enda, men jeg kom over en bok som kanskje kan være interessant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Akkurat rundet 50, et barn har flyttet ut og nr to blir 18 på mandag. Selv har jeg nettopp blitt samboer etter 11 år som herskerinne i egen borg. Med en mann som har en 10-åring 40% av tiden. Så her blir vi ikke barnløse på en stund gitt. Akkurat det var en strek i regningen, strengt tatt. Men hva ofrer man ikke for kjærleiken.
![]() |
#5 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg har ikke lest noe om dette, men føler at utviklingen er adekvat.
![]() |
#6 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg er langtfra 50, men googla nettopp Eli Kari Gjengedal fordi vi gjetta på alderen hennes - og da kom det opp at hun har skrevet en bok om overgangsalderen.
![]() |
#7 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg kjente plutselig på det igår når arvingen snakket om muligheten for å ta med seg hesten og studere i Oslo. Da hadde det jamen blitt tomt og jeg måtte så absolutt ha funnet noe annet og brukt fritiden min på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Når jeg ble 50 fikk jeg en bok som heter «Vi måste prata om 50». Har ikke lest den, men burde sikkert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg blir 52 i år, begge gutta på 21 og 17 bor hjemme, og vi har en hund. Til høsten begynner jeg på master, fire år på deltid. Det gleder jeg meg veldig til. Jeg gleder meg også til å kunne gjøre ting med mannen når vi vil, uten å være redd for en 17 åring som er er hjemme alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg var forresten ung mamma, og mine barn flytta ut lenge før jeg ble 50, så jeg og mannen har levd alene hjemme i mange år.
![]() |
#11 |
![]() Sv: Kvinne, 50+
Jeg er så redd for at jeg blir en dårlig bestemor. Jeg synes ikke det er noe moro med små barn, trivdes aldri med det som mamma heller egentlig. Men jeg blir kanskje klar når det en gang kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Kvinne, 50+Snart 53 år, barna 15 og 16. så det er nok litt å følge opp ennå. Har knapt merket overgangsalder, er i god form, har god råd, prøver å få mannen med på padel eller golf, noen hobbyer må det være bortsett fra hage og vedlikehold av hus. Når er det innafor å la tenåringer være hjemme alene i sentrale strøk? Har så mye jeg vil se og gjøre som jentene ikke er interesserte i.
![]() |
#13 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg er bare 43, men har tenkt en del på dette i det siste. Barna er 15 og 16 de siste årene har det blitt mer fritid på meg. Jeg har fyllt den med å jobbe enda mer. Jobber ca 130% kanskje. Er glad i jobben min, og fikk et lederoppdrag som jeg ikke ønsket meg men jeg tenkte jeg skulle gjøre mitt beste med. Men så fikk jeg trøbbel med søvn og mye hodepine. Gikk til lege og fant ut at blodtrykket var alt for høyt. Det har økt siste året, samtidig med det nye lederoppdraget. Så jeg har lært at jeg kan ikke fylle tiden med bare jobb.
![]() |
#14 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Kvinne, 50+
Man blir den aller beste bestemoren man kan. Jeg likte godt å passe og kose da de var babyer og småbarn, men elsker, og har utrolig god kontakt med de nå, de er 8 og 11 år. Selvstendige, fine mennesker man kan ha en direkte relasjon med.
![]() |
#15 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg er 53, gutta er 21 og snart 18. Synes det er rart at de plutselig er store.
![]() |
#16 |
can-jur
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg har en ganske lang liste over ting jeg skal gjøre når unga er store. Yngste er 12 og jeg er 46. Overgangsalderen har gjort sitt inntog for lenge siden.
![]() |
![]() |
#17 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Hm, ja jeg blir 49 i år og guttene er straks 18 og 21 og begge er hjemmeboende.
![]() |
#18 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Kvinne, 50+Tenker det er en mulighet for å gjøre noen nye ting, lære noe nytt eller engasjere seg i en organisasjon eller annet. Det er også noe å tenke på å skape seg noen nettverk for årene som kommer, om man ikke har det allerede. Eventuelt nettverk som er «dine», hvis nettverkene man har bare består av par. (I omgangskretser hvor enslige ikke er «innenfor» kan det være lurt, men ellers også.) Tror det med gode nettverk bare blir viktigere med tanke på å planlegge seniorår. Ha noen interesser, ha noen møteplasser hvor man blir savnet om man ikke kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Tatt på
|
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg tenker det er viktig å ha annet enn AS Familen og jobb også mens ungene bor hjemme. Da blir det ikke så tomt når ungene flyttet ut. Kommer ikke til å sitte å vente på barnebarn, er de like treige som jeg var så kommer jeg sannsynligvis til å vente lenge.
![]() |
#20 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Kvinne, 50+Jeg har ikke opplevd at det har vært noe vesentlig skille ved 50 år, overgangsalder eller andre "milepæler" i livet. Mine hormoner har behandlet meg pent, så jeg har ikke hatt nevneverdige hormonelle plager ifm overgangsalder, graviditet, barsel eller - etter hva jeg kan huske - pubertet. Av den grunn har jeg heller aldri hatt behov for å søke informasjon om dette temaet. Og vet følgelig svært lite om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|