Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletråden 2023

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-23, 19:59   #521
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletråden 2023

Julegavene er innkjøpt, kaker er bakt og i boks, lefser er laget og fryst og det samme er medisterkaker og hjortekarbonader. Ribbe er innkjøpt, men pinnekjøtt har jeg ikke fått tak i enda. Det som min lokale Rema hadde på lørdag, så ikke spesielt godt ut. I kveld har jeg vasket kjøkkenet, så nå gjenstår det vel egentlig bare å rydde og vaske litt i kjøleskapet før det skal fylles til randen og tørke litt støv her og der før julepynten skal fram. Jeg tenker vi pynter fredag ettermiddag eller lørdag formiddag. Jeg synes det er godt å ha gjort unna baking osv før det vaskes og pyntes til jul.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-23, 21:23   #522
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke alle gaver i hus, de må ordnes imorgen tenker jeg. Det vanskelig er at jeg vet ikke helt hva jeg skal ordne til de heller.

Gammel 18-12-23, 21:30   #523
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg fått ordnet gaver fra faren min til ungdommene, har fått godkjenning fra giveren, og har pakket det inn. Ellers i kveld har jeg skåldet mandler som skal bli til marsipan, og tørket støv på diverse overflater på kjøkkenet. Begynner snart å bli såpass ferdig med rydding og vasking i stue- og kjøkkenområdet at jeg så smått kan begynne å pynte litt ... Har hentet ned den kassen med julepynt som er til huset, ikke til å henge på treet, så den står klar oppe i gangen.

Gammel 19-12-23, 05:38   #524
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enig med deg. Å spise sammen, selv bare godteri, lærer bort mye om andres vaner og skikker, sosiale relasjoner, samhold osv.

Her setter de også fadderklassene sammen når hele skolen har grøtfest, spnde eldste skal hjelpe de yngste. Derved skal min 3. Klassing sitte i samme gruppe som min 7. Klassing. De har selv laget bordkort som skal settes ut så se vet hvor de skal sitte.
.absolutt læring i dette også.

10. Klassingen som skulle rydde og vaske klasserom får heller jobbe på sløyden, for hans klasse tok klasserommet sist uke, og uforholdsmessig mange sløydtimer har falt på annerledesdager (hospitering i vgs, gi en dag etc) så de er ikke blitt ferdige med brettspillet de holder på å lage, som de ikke får jobbe med etter jul. Så det var en fin løsning at de får ha sløyd i dag. Jeg skal minne ham på å ta med spill-brikkene han laget med min far for et par uker siden, siden han innså at han ville slite med å bli ferdig før jul.

Gammel 19-12-23, 08:34   #525
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

En liten gave igjen, og litt innhold til julestrømpene.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 08:51   #526
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Tenker du at skole kun er å pugge verb og formler, da? Det er litt verdi i å pugge relasjoner og hygge seg også. :frustrert lærer som er lei tyn av foreldre: (sikkert ufortjent, men nå gikk det utover deg).

Enig. Klart det har en verdi å hygge seg sammen. Mine barn har stort sett hatt vanlig skole til og med i går. Ser at tredje trinn hadde adventsstund og rydding i går riktignok, tenker begge deler har en verdi. I dag er det kirke eller alternativ samling og rydding blant annet, og det minner meg på at jeg har glemt å sende med ham en pose . Åttendeklassingen har kirke i dag, men ellers ingenting spesielt tidligere enn dette. De har stasjoner med aktiviteter i morgen, noe jeg absolutt mener har en verdi.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 09:04   #527
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Fant igjen den julegaven som var lagt et lurt sted i går kveld, og tar muligens en tur på senteret etter jobb i dag. Har igjen gave til eldste fra nissen (jentene sine er på vei i posten) og noe ekstra til mine foreldre, også er det mann og barn da. Barna tenker jeg mannen handler senere i uka (eller v må i alle fall bli enige om hva dersom jeg skal handle, UANSETT må vi bli enige om hva. Så en prat i kveld.) Og mannen. Jeg har en gave til ham, men den kostet, vel, mer enn jeg hadde tenkt ettersom den måtte fortolles også, men fortsatt ikke helt så mye som budsjettet pleier være.

Ting faller vel på plass en etter en, tenker jeg.

Gammel 19-12-23, 09:29   #528
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg leverte i barnehagen i dag hadde alle de andre barna på seg nisselue, unntatt min. Viste seg at det er nissefest i dag og det har gått oss hus forbi. Heldigvis hadde vi en nisselue liggende, Lilliesøster hadde lekt med den tidligere i desember så jeg visste hvor den var og vi er nærmeste nabo til barnehagen. Så da kunne jeg løpe hjem og hente den.

Vi er ellers i rute til jul!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 09:48   #529
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

her kom også nissefesten som julekvelden på kjerringa, nesten, heldigvis hadde jeg, klok av skade fra tidligere år, lagt inn en kalenderpåminnelse som poppa opp i det vi var på vei ut døra, så nisselua ble raska med i siste liten.

Alle gave var egentlig i boks, men så har post nord sendt gaven til lillesøster til en annen kant av landet, så da må vi kjøpe den på nytt. Jaja, ellers er vi på etterskudd med julekortene, får håpe mottakerne setter pris på romjulskort...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 09:57   #530
Malama

Malama sin avatar

Standard

Blir nok noen romjulskort fra oss også, tror jeg.

Gammel 19-12-23, 12:06   #531
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Holder fremdeles på med den nestsiste julegaven, men har gjort unna all mathandel. Ikke at det utgjør noe særlig mer enn det vanlige budsjettet, - heller mindre i og med at jeg skal spise andre steder enn hjemme i to dager - men klementiner, brie og en krukke sennepssild ble det. Pluss at jeg tok sjansen på å kjøpe en pakke Fjordland pinnekjøtt. Der jeg er invitert serveres det ribbe og kalkun i år, og siden jeg er veldig glad i pinnekjøtt så havnet det en pakke i korga mi. Pinnekjøtt selges jo bare i større forpakninger, og jeg trenger bare et par pinner, så i dag blir det ferdigmiddag. Koker poteter selv, og tenker å sette kjøttet i steikeovnen i stedet for å varme opp alt i de triste posene.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 12:34   #532
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har fått bestilt et gavekort og printet ut.

Gammel 19-12-23, 14:22   #533
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

To kakedeiger til er laget i dag. Senere blir det ennå en til. Eldste kommer i morgen for å være med på utbakingen. Det gleder jeg meg til.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 14:25   #534
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Spørsmål om julegrøt:
Er det noen som har en oppskrift på en god (jule)grøt som er helt melkeproteinfri?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 15:20   #535
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krumkaker og berlinerkranser er kommet i bokser i dag. Kokakakedeig står klar, men må vente til etter middag.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 15:27   #536
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå er omsider julepynten hentet opp fra kjelleren. Ting tar tid i år Har fått opp lys på den ene verandaen, skal få opp lys på den andre verandaen etterpå.

Gammel 19-12-23, 15:53   #537
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter å ha vridd hodene våre i mange uker knakk vi hva knerten skal få til jul i år. I går klarte han å fortelle (fra langt inni hettegenseren) at han ønsker seg matopplevelser. Og at høstens store happening var da han og pappa lagde Beef Wellington sammen. En operasjon som tok nesten 3 timer, men hvor smaksopplevelsen var verdt hvert eneste sekund. Så i år får han gavekort på wagyu-biff. Om ikke nok til et helt måltid, så i hvert fall nok til en skikkelig smak sammen med annen god biff. Han kommer til å bli både glad og overrasket.

Gammel 19-12-23, 16:17   #538
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så utrolig kult at Knerten er så matinteressert, Tjorven!

Gammel 19-12-23, 16:38   #539
Malama

Malama sin avatar

Standard

Min knert er så langt inne i hettegenseren at jeg ikke har fått noe indikasjon på hva han ønsker seg. Men matopplevelser er det neppe, mat er mer et nødvendig onde for ham.

Gammel 19-12-23, 16:40   #540
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Min kunne nok likt en slik matgave. Han elsker biff.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.