Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vet du hva Janssons fristelse er?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Vet du hva Janssons fristelse er?
Ja, selvsagt! 64 51,61%
Har kanskje hørt om det 34 27,42%
Nei 24 19,35%
Brokkoli-Jansson 2 1,61%
Deltakere: 124. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-12-23, 20:45   #61
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vet du hva Janssons fristelse er?

Om det er ekte ansjos i Janssons aner jeg ikke, men den er som et smakselement, akkurat som på pizza.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 00:09   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg har hørt at den ansjosen vi tradisjonelt har brukt på egg her til lands ikke egentlig er ansjos, og noe annet enn det som brukes på f.eks pizza i Italia.

Edit: Dette sier orakelet SNL:
Videre googling lærer meg at det samme gjelder sardin. Ansjos og sardin er egentlig to ulike arter, men det vi kaller ansjos og sardin her er ikke er noen av delene. Begge deler er brisling, som er en tredje art. De største brukes til "ansjos", de minste til "sardin".

Men aner ikke om det er ekte ansjos eller brisling som brukes i Janssons fristelse da.

WHAT?!?!

Gammel 19-12-23, 00:28   #63
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

https://maschmanns.no/2022/03/15/ans...u-forskjellen/

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 00:29   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De ansjosene jeg har snakket om i denne tråden er altså de øverste fiskene i linken. De er bittesmå. Og smaker bare salt.

Gammel 19-12-23, 00:30   #65
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

«Fisken som selges som ansjos i Norge, tilhører ikke arten ansjos, men er isteden brisling lagt ned i en krydderlake.»

Dette har jeg ikke noe forhold til.

Gammel 19-12-23, 01:03   #66
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Svart på hvitt på nettsiden til Orkla. https://produktkatalog.orklafoods.no...mat/7320_7350/

Sitat:

Abba Makaløs er ansjosfileter av krydret brisling. Perfekt som tilbehør til egg på brødskiven.

Gammel 19-12-23, 01:52   #67
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sprattus Sprattus Tror jeg må begynne å spise sardiner bare på grunn av navnet.

Sist redigert av My : 19-12-23 kl 08:59.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 08:58   #68
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har spist det en gang i et selskap med svensk julemat, og jeg likte det, selv om jeg ikke liker ansjos.

Gammel 19-12-23, 09:49   #69
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg svarte "ja, selvsagt", fordi jeg mente å vite at det er en potetrett med en tøtsj av ansjos. Det er i allefall det jeg "alltid" har trodd. Jeg har aldri smakt det, jeg liker ikke ansjos, men jeg er absolutt åpen for å prøve siden jeg vet at ansjos i små mengder i en rett kan løfte retten uten å gi følelsen at det er ansjos som er hovedingrediensen.

Ut fra hva dere skriver virker det som det er veldig forskjellig mengde i forskjellige oppskrifter, da ville jeg foretrekke å smake på en utgave med bare litt ansjos.

Edit: Litt googling sier at det finnes oppskrifter med 80 g ansjos til 1 kg poter og med 250 g ansjos + laken til 750 g poteter. Så det er store variasjoner, ja.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 10:12   #70
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Skal man bruke sånn god italiensk ansjos på glass eller sånn "ansjos på egg i boks-ansjos"?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 10:18   #71
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har spist det en gang i et selskap med svensk julemat, og jeg likte det, selv om jeg ikke liker ansjos.

Jeg er heller ikke glad i ansjos, men har spist Janssons fristelse flere ganger, og har alltid syntes at det er godt. I lys av denne tråden har jeg lest mange oppskrifter og jeg ser at mengden ansjos varierer veldig. Jeg kan godt bruke ansjos som et krydder i matlagingen, og da blir det godt. Men når det blir en hovedingrediens så bikker det over for min del. Jeg har nok fått versjoner med bare moderate mengder med ansjos.

Akkurat som ansjos på pizza kan være veldig godt når det er med på å skape sal-/umamismak, men at når pizzaen er full av ansjos så blir det for mye.

Gammel 19-12-23, 14:42   #72
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg visste hva det var, men har aldri smakt det. Jeg tror det er noe jeg definitivt hadde likt, og lagrer oppskrift til en gang det kunne passe

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 17:31   #73
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

WHAT?!?!

Har du ikke fått med deg en eneste av pappa sine forelesninger om ansjos, sardin og brisling? For da hadde du visst dette. Til og med jeg, som ikke spiser noen av de tre overnevnte skapningene vet jo det.

Gammel 19-12-23, 19:11   #74
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

https://maschmanns.no/2022/03/15/ans...u-forskjellen/

Dette var grei info. Og en bransjeside jeg var innom som viser produktinnhold i norske matvarer. Brisling blir merker både som sild og ansjos. I Sverige har de strømming, som er sild fra Østersjøen nord for Kalmar. Noen er nøye på akkurat det.

Gammel 19-12-23, 19:32   #75
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Det høres ut som om ansjos brukes som fiskesaus brukes i en del asiatiske retter.
Fisk som salt og umami.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 20:19   #76
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Litt spesielt at brisling krydres og selges som ansjos, når ansjos er et eget fiskeslag…?

Gammel 19-12-23, 20:20   #77
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Det høres ut som om ansjos brukes som fiskesaus brukes i en del asiatiske retter.
Fisk som salt og umami.

Det er iallfall sånn jeg alltid har tenkt.

Gammel 19-12-23, 20:48   #78
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Om man ikke liker smaken så skjønner jeg det. Jeg spiser ikke sopp, men det er pga at jeg ikke liker konsistensen, selve smaken går greit, og dersom soppen er kuttet i veldig små biter så spiser jeg det. Jeg tror det er det samme med ansjos, jeg liker smaken men ikke konsistensen.

Ja, men om det hadde vært tilfelle, hadde vi jo ikke hatt den diskusjonen. Jeg elsker smaken av løk, men synes det er helt grusomt å tygge. Derfor bruker vi bittesmå biter av løk i ting.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-23, 22:08   #79
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Er jo opprinnelig svensk, så selvsagt vet jeg hva det er.

Gammel 20-12-23, 10:46   #80
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Er jo opprinnelig svensk, så selvsagt vet jeg hva det er.

Men da er du den best kvalifiserte blant oss til å fortelle hvilken ansjos man skal bruke og hvor mye!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.