|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag? | |||
| Ja, vi burde gå med i EU |
|
61 | 74,39% |
| Nei, vi burde ikke gå med i EU |
|
20 | 24,39% |
| Jeg skulle ikke stemme |
|
1 | 1,22% |
| Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?
Ah, ja - det er veldig gode poenger, som jeg hadde glemt. Takk for påminnelsen, det du nevner er superviktig!
|
|
|
|
#22 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Jeg stemte nei i 94. Jeg var oppriktig bekymret for at vi skulle stenge oss av mot de fattigere delene av Europa. Men der tok jeg feil. EU har tatt inn mange av de østeuropeiske landene og jeg opplever at de støtter utviklingen der på en god måte. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Jeg var ikke gammel nok til å stemme i 94 men var engasjert på nei-sida. I dag ville jeg måtte ha tenkt grundig gjennom de argumentene som Blå nevner før jeg tok en avgjørelse. Kommer ikke til å delta i avstemminga her, siden jeg ikke godtar premisset om å våkne fra koma en dag og bli presentert for en folkeavstemming. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Jeg var 9 år i -94, og VELDIG på Nei-siden. Gikk med buttons og gikk i tog.
|
|
|
|
#25 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Vet vi egentlig nok om hva EU vil bety for Norge? På NRK er det akkurat nå to unge bønder som har hvert sitt ståsted. Han på Nei-siden mener medlemskap i EU vil føre til lavere matpriser på grunn av import og at det vil svekke matberedskap og -produksjon. Hun på Ja-siden, derimot, sier at hun ikke vil drive gård "på dugnad" men vil drive det som en bedrift som gir overskudd og som skaper verdier for lokalsamfunnet. Hun mener vi må satse på teknologi og eksport for å kunne ha et landbruk i framtiden. Hvem har egentlig rett?
|
|
|
#26 |
|
can-jur
|
Det kommer an på hvilken matproduksjon du vil ha. Om du vil ha små, familiedrevne gårder (med lavt smittepress, liten risiko og høy beredskap) eller store a/s gårder som produserer på linje med andre fabrikker.
|
|
|
|
#27 |
|
fri
|
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Jeg stemte ja i 1994, og har aldri skiftet mening siden. Joda, vi har jo klart oss fint utenfor med EØS-avtalen, men vi har jo liten påvirkning i saker hvis det virkelig skrur seg til med en konflikt - og det er det jo stor fare for at det faktisk kan gjøre i disse krigs- og Trump-tider. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Permakulturell
|
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Jeg stemte nei sist, men ville stemt ja i dag, fordi det er bedre muligheter for å påvirke fra innsiden. Etter min mening.
|
|
|
#29 |
|
Søt og rar
|
Kan egentlig signere Heilo på det meste her.
|
|
|
#30 |
|
flisespikker
|
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Jeg stemte ja i 94 og ville stemt ja i dag.
Dette er en bekymring jeg skjønner at mange hadde - men når EU nå har tatt inn så mange av de tidligere østblokklandene, synes jeg enda mer enn den gangen at Norge bør være med på både å påvirke og finansiere utviklingen.
|
|
|
#31 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jeg hsr mange av de samme tankene som deg. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Men husker du folkeavstemningen i 1082? Metusalem? |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Stemte nei sist og hadde gjort det igjen. Fordi jeg ikke vet bedre, har ikke lest eller lært noe nytt. I 1994 var jeg nyutdannet, husket både samfunnsfag, sosialøkonomi og var generelt interessert. Merkelig greie med folkeavstemninger, tenk hvor mange som er 50/50, vet ikke, ikke interessert. Det er ikke som å stemme på en ny regjering i fire nye år.
|
|
|
|
#35 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Ja sist, og ja om det kommer en ny avstemming.
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?Jeg stemte ikke sist. Jeg er konfirmert i 1994. Min sønn er eldre enn jeg var i 1994. Men han kunne ikke stemt om det var folkeavstemning i dag. Men innen de får organisert en så kan han kanskje det. Vi får se. I så fall er vi to generasjoner som for første gang kan stemme over det
|
|
|
#37 |
|
Introvert optimist
|
Du hadde handa et hakk for langt til høyre.
|
![]() |
|
|