Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva ville du stemme om det var EU-valg i dag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?
Ja, vi burde gå med i EU 61 74,39%
Nei, vi burde ikke gå med i EU 20 24,39%
Jeg skulle ikke stemme 1 1,22%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-24, 22:15   #21
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skulle du stemme om det var EU-valg i dag?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg kan også veldig lite, men feks vaksiner. Det var kun flaks og «bekjentskap» som gjorde at Norge fikk tilgang på covidvaksiner så tidlig som vi fikk, som andre EU-land. Og flere medisiner (mot kreft og muskelsykdommer bl.a) er godkjent i EU, men tar en evighet å bli godkjent i Norge.

Ah, ja - det er veldig gode poenger, som jeg hadde glemt. Takk for påminnelsen, det du nevner er superviktig!

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-24, 22:32   #22
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte nei i 94. Jeg var oppriktig bekymret for at vi skulle stenge oss av mot de fattigere delene av Europa. Men der tok jeg feil. EU har tatt inn mange av de østeuropeiske landene og jeg opplever at de støtter utviklingen der på en god måte.

Jeg innrømmer også at jeg er påvirket av Kjetil Alstadheim som stemte nei pga klimapolitikk den gangen og ville stemt ja pga det samme i dag.

Jeg ville stemt ja i dag

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-24, 22:40   #23
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg var ikke gammel nok til å stemme i 94 men var engasjert på nei-sida. I dag ville jeg måtte ha tenkt grundig gjennom de argumentene som Blå nevner før jeg tok en avgjørelse. Kommer ikke til å delta i avstemminga her, siden jeg ikke godtar premisset om å våkne fra koma en dag og bli presentert for en folkeavstemming.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-24, 23:12   #24
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var 9 år i -94, og VELDIG på Nei-siden. Gikk med buttons og gikk i tog.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-24, 08:59   #25
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Vet vi egentlig nok om hva EU vil bety for Norge? På NRK er det akkurat nå to unge bønder som har hvert sitt ståsted. Han på Nei-siden mener medlemskap i EU vil føre til lavere matpriser på grunn av import og at det vil svekke matberedskap og -produksjon. Hun på Ja-siden, derimot, sier at hun ikke vil drive gård "på dugnad" men vil drive det som en bedrift som gir overskudd og som skaper verdier for lokalsamfunnet. Hun mener vi må satse på teknologi og eksport for å kunne ha et landbruk i framtiden. Hvem har egentlig rett?

Selv sa jeg klart NEI til EU i forrige runde. Nå er jeg mye mer usikker. Med et svært ustabilt USA føler jeg EU framstår som bunnsolid. Det jeg bekymrer meg for, er ting som antibiotikabruk, fiskeripolitikk (overfiske), dyrevelferd og Norges egen matproduksjon.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-24, 09:12   #26
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Vet vi egentlig nok om hva EU vil bety for Norge? På NRK er det akkurat nå to unge bønder som har hvert sitt ståsted. Han på Nei-siden mener medlemskap i EU vil føre til lavere matpriser på grunn av import og at det vil svekke matberedskap og -produksjon. Hun på Ja-siden, derimot, sier at hun ikke vil drive gård "på dugnad" men vil drive det som en bedrift som gir overskudd og som skaper verdier for lokalsamfunnet. Hun mener vi må satse på teknologi og eksport for å kunne ha et landbruk i framtiden. Hvem har egentlig rett?

Selv sa jeg klart NEI til EU i forrige runde. Nå er jeg mye mer usikker. Med et svært ustabilt USA føler jeg EU framstår som bunnsolid. Det jeg bekymrer meg for, er ting som antibiotikabruk, fiskeripolitikk (overfiske), dyrevelferd og Norges egen matproduksjon.

Det kommer an på hvilken matproduksjon du vil ha. Om du vil ha små, familiedrevne gårder (med lavt smittepress, liten risiko og høy beredskap) eller store a/s gårder som produserer på linje med andre fabrikker.
Mulig svarer mitt framstår som litt unyansert.
Men jeg var nei i ‘94 og er tviler i dag.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-24, 09:52   #27
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte ja i 1994, og har aldri skiftet mening siden. Joda, vi har jo klart oss fint utenfor med EØS-avtalen, men vi har jo liten påvirkning i saker hvis det virkelig skrur seg til med en konflikt - og det er det jo stor fare for at det faktisk kan gjøre i disse krigs- og Trump-tider.

Vi hadde folkeavstemning i 1082 og i 1994, så det er absolutt på tide å høre folket igjen. Det er snart to generasjoner som ikke har fått sagt sin mening om dette viktige spørsmålet.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-24, 10:38   #28
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stemte nei sist, men ville stemt ja i dag, fordi det er bedre muligheter for å påvirke fra innsiden. Etter min mening.

Gammel 29-11-24, 10:46   #29
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg var ikke gammel nok til å stemme i 94 men var engasjert på nei-sida. I dag ville jeg måtte ha tenkt grundig gjennom de argumentene som Blå nevner før jeg tok en avgjørelse. Kommer ikke til å delta i avstemminga her, siden jeg ikke godtar premisset om å våkne fra koma en dag og bli presentert for en folkeavstemming.

Kan egentlig signere Heilo på det meste her.
Hvis jeg måtte stemme qkkurat i dag ville jeg nok valgt ja.

Gammel 29-11-24, 11:49   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte ja i 94 og ville stemt ja i dag.

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg stemte nei i 94. Jeg var oppriktig bekymret for at vi skulle stenge oss av mot de fattigere delene av Europa. Men der tok jeg feil. EU har tatt inn mange av de østeuropeiske landene og jeg opplever at de støtter utviklingen der på en god måte.

Dette er en bekymring jeg skjønner at mange hadde - men når EU nå har tatt inn så mange av de tidligere østblokklandene, synes jeg enda mer enn den gangen at Norge bør være med på både å påvirke og finansiere utviklingen.

Gammel 29-11-24, 14:08   #31
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Enig. Og jeg mener det blir bare viktigere og viktigere mtp. den politisk situasjonen i USA og krigen i Europa. Og selvfølgelig klima. Jeg vil si det haster for Norge å bli med i EU.

Jeg har vært mot før.

Jeg hsr mange av de samme tankene som deg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-24, 14:14   #32
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Jeg stemte ja i 1994, og har aldri skiftet mening siden. Joda, vi har jo klart oss fint utenfor med EØS-avtalen, men vi har jo liten påvirkning i saker hvis det virkelig skrur seg til med en konflikt - og det er det jo stor fare for at det faktisk kan gjøre i disse krigs- og Trump-tider.

Vi hadde folkeavstemning i 1082 og i 1994, så det er absolutt på tide å høre folket igjen. Det er snart to generasjoner som ikke har fått sagt sin mening om dette viktige spørsmålet.

Men husker du folkeavstemningen i 1082? Metusalem?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-24, 14:34   #33
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Stemte nei sist og hadde gjort det igjen. Fordi jeg ikke vet bedre, har ikke lest eller lært noe nytt. I 1994 var jeg nyutdannet, husket både samfunnsfag, sosialøkonomi og var generelt interessert. Merkelig greie med folkeavstemninger, tenk hvor mange som er 50/50, vet ikke, ikke interessert. Det er ikke som å stemme på en ny regjering i fire nye år.

Gammel 29-11-24, 16:44   #34
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Men husker du folkeavstemningen i 1082? Metusalem?

Ha ha, hvor kom det tallet fra?

1972!

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-24, 17:13   #35
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Ja sist, og ja om det kommer en ny avstemming.

Gammel 29-11-24, 22:09   #36
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemte ikke sist. Jeg er konfirmert i 1994. Min sønn er eldre enn jeg var i 1994. Men han kunne ikke stemt om det var folkeavstemning i dag. Men innen de får organisert en så kan han kanskje det. Vi får se. I så fall er vi to generasjoner som for første gang kan stemme over det

Gammel 30-11-24, 01:21   #37
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Ha ha, hvor kom det tallet fra?

1972!

Du hadde handa et hakk for langt til høyre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.