Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletre

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-24, 20:14   #21
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juletre

Vi har hatt kunstig tre i endel år nå. Det satt langt inne, men når to i familien ble mer og mer snufsete og fikk rennende øyne hele jula, så måtte nostalgien vike rett og slett. Jeg savner jo lukten av granbar og følelsen av et levende tre litt, men det går greit. Helsa kommer først.

Vi pynter treet lille julaften, men det har hendt de siste årene at vi gjør det 21. eller 22. Har faktisk tenkt å gjøre det i morgen. Vi tar ned treet igjen ikke så lenge etter nyttårsaften, når hverdagen er tilbake.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 20:39   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte kunstig tre for tre år siden eller noe sånt. Vi pleide å ha ekte tre, men litt av grunnen til at vi kjøpte det kunstige er at vi sjelden feirer jul hjemme hos oss, så det blir stående en ukes tid uten tilsyn eller vanning. Av samme grunn (at vi er borte en ukes tid i selve julen) pynter vi tidligere enn vi ellers ville gjort - et par dager før vi reiser. I år reiste vi den 19. og pyntet den 17. Regner med at vi tar det ned igjen første helgen etter nyttår.

Gammel 21-12-24, 21:45   #23
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ekte! Pynter den 22. eller 23.12 edelgran!

Gammel 21-12-24, 22:02   #24
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Hjemme har vi ekte tre, og siden jeg er oppvokst på gård så er det helt uaktuelt med annet tre enn ordinær gran. Jeg synes ikke edelgran er så fint

Har vokst opp med pynting av egethugget juletre på lillejulaften, men forsøker å pynte tidligere for å få julestemning. Nå pyntet vi det på torsdag. Før har jeg forholdt meg til 13. og 20. dag jul, men tar det gjerne før om det passer seg. Etter nyttår er jeg ganske ferdig med julen, så sånn sett vil jeg heller få opp juletreet minst én uke før julaften.

Gammel 21-12-24, 22:09   #25
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har edelgran som pyntes lille julaften og som får stå til 20. dag jul, ev. så ryker den kanskje ut i løpet av søndag når 20. dagen er på mandag som den er denne jula.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 23:09   #26
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har plasttre. Kjøpte det billig på finn for noen år siden. Liker plast fordi da slipper jeg å kjøpe nytt hvert år, og slipper styret med å få treet hjem og inn i hus.

Pyntet det i dag, siden jeg alltid pakker bort jula første nyttårsdag.

Gammel 21-12-24, 23:20   #27
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekte edelgran som skal være symmetrisk, passe tett og så likt et Disneytre som mulig. Jeg er ekstremt kresen, så innkjøpet pleier å være et helvete før jeg er fornøyd.

Vi pynter den dagen jeg får juleferie, som altså er siste skoledag. Før det har vi adventspynt.

Julen ryker ut første søndag etter nyttår, eller andre helgen om nyttårsaften er en fredag/lørdag/søndag.

På fjellet, der vi tilbringer romjulen eller nyttår, har vi kunstig tre. Det blir pakket opp en helg i desember og pakket ned første skihelg i januar.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 23:49   #28
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Ekte tre, stort sett edelgran. Vert pynta lillejulaftan.

Gammel 21-12-24, 23:57   #29
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Edelgran. Pynter normalt lille julaften, men tror det blir i morgen i år.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 00:07   #30
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Ekte tre. Drt pyntes like før jul. Jeg beholder det gjerne helt til kommunen sier fra det må ut og vi må levere på innsamlingen de organiserer.

Gammel 22-12-24, 01:28   #31
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekte tre. Pynter lille julaften og tar det ned i helgen nærmest 6. januar.

Jeg er glad i juletre, men liker ikke å ha det som en del av hverdagslivet

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 07:38   #32
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Ekte gran. Vi drar litt senere i dag til mannens mor og sager ned treet vi "peilet ut" i november, da det ikke var så mye snø. Han er vokst opp på gård med egen skog.
Den skal opp i morgen, og står til ca 20. dag jul (litt etter hva som passer i forhold til tid og hvor mye det eventuelt drysser).

Slik kommer jeg til å ha det så lenge jeg vil (og mannen og de hjemmeboende barna er jo fotsatt enige).

Eldste har eget hus nå, og har kunstig tre som har stått oppe siden ca 1. desember, så hun har tydeligvis skiftet mening etter hun flyttet og fikk samboer.

Gammel 22-12-24, 07:57   #33
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekte tre fra egen skog. Jeg har et arvet plasttre jeg rasler med når lille julaften nærmer seg. Da får de ut fingeren og henter tre
Pyntes lille julaften om kvelden.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 08:08   #34
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Ekte edelgran kjøpt på Obs bygg, godt medlemstilbud. Før har vi hogd selv på en gård i Lommedalen, men nå er det jeg og mannen som kjøper alene. Pynter 23. og treet er ute første helgen over nyttår. Vi snakker om å pynte tidligere, men det blir aldri tid.

Gammel 22-12-24, 08:24   #35
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Her har vi plasttre grunnet allergi. Det pyntes siste helgen før jul. Denne gangen ble det i går. Pakker som regel julen ned første helg i januar.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 08:30   #36
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Plast. Noe som er ille, all den tid vi har noen tusen mål med skog vi kunne ha hentet fra.

Men halvparten av husstanden er allergisk, så da blir det sånn. Vi har prøvd edelgran også, skylt det veldig godt før vi tok det inn. Men vi ble syke utover i jula læll.

Så vi har et aldeles nydelig tre i plast. Kjøpte det ferdig med masse lys! Vi gidder ikke å demontere, så vi bare tar av pynten og setter hele treet inn på kottet. Så blir jobben lettere når det skal pyntes igjen.
Tidligere pyntet vi lille julaften. Men de siste årene har vi pyntet litt tidligere. I år ble det pyntet 19. Jeg drøyer ikke så langt ut i januar før jeg rydder jula vekk igjen. Så da prøver jeg heller å pynte litt tidligere.

Gammel 22-12-24, 08:53   #37
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

I kveld skal de to yngste voksne barn og jeg pynte treet. Det er et grantre vi har kjøpt hos de juletreselgerne vi går til hvert eneste år. Da vi var på vei for å handle juletre, sa yngste at kompisene hans syns det var rart at vi skulle av sted og handle gran, for det viser seg at de fleste av dem har kunstig tre.

Det jeg lurer på da, er hvordan er det hos familien FP? Hvilket tre har dere? Når pynter dere, og når rydder dere julen vekk?

Vi pynter enten 21. eller 22. desember, og det lempes ut nokså kort tid etter nyttårsaften.

Ekte tre. Edelgran, ca 2,7 meter høyt. Og er det opp til meg blir det ingen endring der. Mannen min er ikke enig… Han vil ha plast.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 10:27   #38
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ekte edelgran som skal være symmetrisk, passe tett og så likt et Disneytre som mulig.

Dette. Vi pynter siste uka før julaften, slik at treet rekker å ta til seg masse vann i dagene før vi reiser opp på hytta. Der kjøper vi alltid en vanlig gran, den må også være tett og symmetrisk, men i tillegg smal og nett.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-24, 10:47   #39
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja takk, begge deler.

Plasttreet er eldste sitt, han ville ha på sitt rom også. Kjøpt inn for 5-6 år siden.

I stua er det ekte tre, kjøpt fra lokal produsent, som vi som regel pynter lille julaften.

I år sto plasttreet i stua da eldste var hjemme på perm, for å få litt jul tidlig i desember. Nå er det byttet ut med det ekte. Vi venter selvsagt med å pynte det til eldste (som fikk fri i jula) kommer hjem i morgen.

Jeg må si at den lukta som kommer inn med treet er en veldig fin del av julen for meg.

Gammel 22-12-24, 10:50   #40
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg har hverken tre eller hengende julepynt - det er ikke kompatibelt med kommandokatt på patrulje på eget territorium.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.