Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser du mat du egentlig ikke liker bare fordi det er sunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-25, 11:43   #41
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spiser du mat du egentlig ikke liker bare fordi det er sunt?

Nei.

Gammel 20-01-25, 12:32   #42
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

I tillegg til det jeg skrev over og litt avsporing:
Jeg husker første gangen jeg flyttet hjemmefra. Det første halve året spiste jeg bare favorittmaten min. Det gikk mye i pasta og kylling pluss masse usunt. Jeg ble både lei av det og la på meg av det, så da gikk jeg faktisk over til å spise ting jeg egentlig ikke likte noe særlig bare fordi det var sunnere enn tingene jeg hadde laget så langt. Etterhvert ble jeg da faktisk også glad i flere matvarer.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-25, 12:43   #43
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke direkte ikke liker som jeg synes er skikelig fælt, men jeg spiser en del mat som jeg velger kun fordi det er sunt. Eksempler her er kokte gulrøtter, rosenkål og trekt torsk og laks. Jeg hadde heller foretrukket annen mat og levd på mye mer karbohydrater enn jeg unner meg! Jeg elsker loff med smør og Nugatti, men det spiser jeg ytterst sjelden, ikke en gang i året en gang. Jeg spiser kjedelige knekkebrød hver dag. Bare sånn som et ekspempel.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-25, 13:01   #44
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Men jeg er veldig lite kresen, så jeg kan alltids velge noe annet som tilfredsstiller det samme behovet.

Eksempel: av de få tingene jeg ikke liker er makrell. Jeg skjønner at det helt sikkert hadde vært lurt å spise en del makrell i tomat, men det liker jeg virkelig ikke. Så jeg sørger for å spise annen fisk isteden.

Men jeg skiller også på mat som jeg virkelig ikke liker og mat som bare ikke er verdens beste. Sistnevnte spiser jeg nok en del av, men det føles ikke som noe stort offer, for det er "greit nok".

Gammel 20-01-25, 15:54   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom på en ting jeg ikke spiser selv om det er sunt, og det er lever. Fysjameg! Så det er en grense der et sted. Brokkoli er litt «hoff, ja, men det er nå sunt i det minste, så noen buketter klarer jeg da alltids», mens lever - da skulle det vært omtrent livet om å gjøre. (Eller en sosial setting der det virkelig, virkelig ikke gikk an å si nei).

Gammel 20-01-25, 15:59   #46
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser ikke ting jeg virkelig ikke liker, nei. Kjedelig mat spiser jeg plenty av pga diettrestriksjoner. Da kan jeg like gjerne velge de sunneste variantene.

Jeg er glad i brokkoli, da. Og rosenkål.

Gammel 20-01-25, 16:01   #47
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei. Nå i farta kommer jeg ikke på noe jeg virkelig ikke liker heller. Og jeg liker godt salater, grønnsaker, bær, egg, nøtter. Dessverre er jeg også for glad i pasta, kremete sauser og sjokolade.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-25, 16:48   #48
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker egentlig alt sunt, tror jeg? Jeg liker stort sett bedre sunn mat enn usunn mat, som f.eks feite pastaretter, fritert mat etc. DET blir jeg kvalm av.

Gammel 20-01-25, 19:24   #49
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, men det er nesten ingenting jeg ikke liker. Det er masse ting jeg velger å spise fordi det er sunt, men jeg liker alle sammen.

Jeg er her, jeg også. Bortsett fra lever. Og blodpudding.

Gammel 20-01-25, 19:28   #50
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De eneste gangene jeg spiser mat jeg ikke liker er dersom jeg befinner meg i en situasjon hvor mottoet "smil og spis, det tar ikke livet av deg" er gjeldende, fordi det ville være uhøflig av meg å ikke spise hva jeg ble servert.

Gammel 20-01-25, 20:32   #51
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Ikke bare fordi det er sunt nei. Får jeg det servert så spiser jeg så godt som alltid, men lager ikke mat selv som jeg ikke liker bare fordi det er sunt.

Gammel 20-01-25, 20:40   #52
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Tror ikke det er mulig å få så mye bedre forhold til mat så lenge livet er som det er. Jeg jobber med saken allikevel, og det går et skritt fram og tre tilbake.
Jeg spiser mye egg, og tar tran, og er omtrent aldri syk, så jeg tror det går greit allikevel.

Og så er jeg bare litt rar når det gjelder mat. Jeg kan helt miste lysten på mat jeg egentlig liker, og da har jeg problemer med å spise den. Kan gå i butikken og ha problemer med å velge for jeg har ikke lyst på noe. Aner ikke hva det kommer av.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-25, 21:43   #53
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spiser ikke noe jeg virkelig ikke liker nei. Men jeg er lite kresen egentlig, så det meste går ned (men ABSOLUTT ikke selleri!!). Jeg lærer gutta at vi kan ikke ha favorittmat til middag hver dag, og at av og til må vi spiser noe vi bare syns er ok. Men INGEN i husholdningen skal måtte spise mat de virkelig ikke liker.

Gammel 21-01-25, 07:42   #54
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

De eneste gangene jeg spiser mat jeg ikke liker er dersom jeg befinner meg i en situasjon hvor mottoet "smil og spis, det tar ikke livet av deg" er gjeldende, fordi det ville være uhøflig av meg å ikke spise hva jeg ble servert.

Ja, for å vere høflig er ein heilt annan ting.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-25, 08:24   #55
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg prøver av og til, fordi jeg er rimelig kresen. Så jada, som del av middag spiser jeg brokkoli og erter og mais, bare helst ikke så mye. Men i blandet mat spiser man der man får, prøver jeg vise ungene.

I taco tar jeg derimot ikke mais, så de vet at jeg ikke liker mais, men jeg spiser det i en gryterett eller wok.(Minimais i wokblandingen) Men altså. Det er mye mat ekg ikke spiser uansett. Høflig eller sunt, det hjelper ikke når jeg brekker meg. Så det står skalldyr allergi på mine påmeldinger til kurs. Jeg er ikke allergisk der jeg vet, men jeg spyr av reker.

Også spiser jeg ikke nøtter uansett hvor sunt det er da, men det er fordi jeg reelt er allergisk mot i alle fall hasselnøtt og peanøtt.

Gammel 21-01-25, 08:49   #56
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg liker det meste, men selvfølgelig er det noe jeg liker bedre enn andre ting. Det er få ting jeg absolutt ikke liker, og det er ting jeg stort sett klarer å unngå. Sild, oliven, ansjos og blåskjell, feks.

Gammel 21-01-25, 20:46   #57
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det gjør jeg ikke, men jeg trenger ikke å elske alt jeg spiser.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-25, 18:46   #58
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i mat og synes at alt jeg spiser skal være godt. Heldigvis er det veldig få matvarer jeg ikke liker (ja, jeg ser på deg, banan!), og jeg er flink til å lage mat, så det går veldig fint å tilberede alt jeg synes jeg bør spise så det også smaker godt. Den eneste maten jeg spiser i kategorien «meh» eller «direkte vondt» er feilkjøp når jeg trenger å raske til meg et eller annet i en fei når jeg er kjempesulten og har dårlig tid. (Eller hvis jeg får det servert, da, men jeg synes de fleste jeg besøker serverer meg god mat, jeg!)

Bill.mrk. «Dedikert matvrak»

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-25, 21:30   #59
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg er veldig opptatt av å spise sunt, men kan ikke komme på noe jeg spiser som jeg egentlig ikke liker. Samtidig er jeg nok typen som kunne ha funnet på å gjøre det, dersom noen hadde overbevist meg om at det var viktig for meg å få det i meg. Jeg tilfører daglig ingredienser i ulike matretter fordi de skal være sunne, ikke fordi de jeg synes at de smaksmessig gir retten noe ekstra, for eksempel linfrøolje og diverse krydder i salaten min og kruskakli i havregrøten.

Må tilføye at jeg ikke ville ha spist lungemos eller blodpudding som flere nevner som eksempler over her. Jeg nevnte det ikke fordi jeg ikke trodde man drev med sånt lengre? Jeg kan komme på noen flere ting jeg ikke kunne tenke meg å spise også, men kan ikke tenke meg at det er mat som noen vil finne på å servere meg eller at jeg selv ikke finner andre matvarer som kan erstatte dem næringsmessig.

Gammel 22-01-25, 22:04   #60
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er lungemos og blodpudding spesielt sunt, siden dere nevner det? Husker jeg likte blodpølse da jeg var barn. Med smeltet smør og sukker (som jo ikke er sælig sunt ). Lungemos tror jeg aldri jeg har smakt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:22.