|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hårløse legger - er det helt frivillig?Svaret på spørsmålet i overskriften er selvfølgelig egentlig "ja", men i år har jeg møtt meg selv litt i døra på dette. Jeg har alltid barbert håret på leggene mine om sommeren, men i år hadde jeg egentlig bestemt meg for å la det være. Jeg er så heldig(?) å være begunstiget med såkalt nordisk hår. Det er derfor helt tynt, ganske sparsommelig og relativt lyst. Jeg er nå definitivt i kategorien ordentlig voksen, så jeg tenkte at jeg kunne bestemme meg for dette helt selv. Men så endte jeg opp med å barbere dem allikevel.
|
|
|
|
#2 |
|
One of These Days
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Hårløse legger er helt frivillig. Det er veldig mange som ikke barberer legger eller armhuler lenger. Har lagt merke til det på strender, og tenker at det er jammen bra det presset er borte. Jeg har jo egentlig ikke veldig mye hår, så tenker sjelden på det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Godt spørsmål. Jeg liker å gå med bare legger om sommeren, og har ikke veldig mye eller særlig mørk hårvekst, men jeg barberer likevel leggene før jeg skal svinse rundt i skjørt eller shorts. Skulle gjerne ha sluppet å barbere de, men synes jo de er penest uten hår da.
|
|
|
#4 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Om jeg har tanker om legger og hår. Jepp, absolutt. Barbering og voksing av legger har jeg prøvd mange ganger. Begge metoder resulterte i kløing når hårene vokser ut igjen. Det gidder ikke jeg slite med bare for at andre skal nyte mine lekre hårløse legger. Andre får finne seg i at det er noen hår på leggene mine, og i armhulene. Dog blir det stadig mindre av hår på de nevnte stedene. Jeg begynner å bli gammel i kroppen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg er så heldig at jeg ser ut som en nordisk sasquash, så for min del er det ikke bare jeg som ser de hårete leggene mine.
|
|
|
|
#6 |
|
Kakemonster
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg tenker jo at det er helt frivillig, og har ikke så hårete legger selv. Jeg fjerner det når det blir sånn at jeg merker det når det blåser.
|
|
|
|
#7 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg har nok lik behåring som deg Tjorven, og i år har jeg ikke fjernet noe hår ennå, så da blir det nok ikke noe av
|
|
|
#8 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Det er helt frivillig. Det var nok mer «hva tenker andre» før, men nå bryr jeg meg ikke om jeg går barlegga og ikke nybarbert. Jeg har ganske sparsommelig behåring, men den er jo svart. Så når hårene blir veldig lange er de på ingen måte usynlige. Under armene barberer jeg oftere, men det er mye for å unngå lukt. Synes ikke jeg blir helt luktfri når hårene der er for lange.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg er ikke så nøye på det som jeg var før. Har veldig tynne og nærmest usynlige hår på mesteparten av leggene, men en del hår på knærne. Hårene er mørkere og lengre på anklene, så de liker jeg å fjerne. Jeg pleier å bruke epilator, men den kutter hårene mine i stedet for å dra opp roten, sikkert fordi hårene er så tynne. Hvis jeg skal få silkeglatte legger så må jeg barbere i tillegg. Det er temmelig sjelden jeg gidder å dra over med høvelen.
|
|
|
#10 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg føler jo at det er frivillig fordi jeg barberer fordi det føles bedre, men det er jo helt klart styrt av en samfunnsnorm. Det innser jeg jo.
|
|
|
#11 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?I tidligere tider barberte jeg leggene kun fordi jeg måtte, ettersom det var ganske tydelig fra omgivelsene at det var uakseptabelt å ikke barbere dem.
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?
Dette. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Eg kjenner på eit visst press. Når eg ser folk som ikkje shaver på stranda eller andre plassar, tenker eg at eg skulle ønske eg var like modig. Og kvar vinter har eg tenkt på kor deilig det er å ikkje tenke på det. Men når det kjem til stykket, klarer eg ikkje gå av gårde med kvite leggar med lange, mørke hår på og føle meg velstelt. Eg vel jo sjølv å gi etter for presset, men eg vel å shave fordi det er ei norm rundt det.
|
|
|
|
#14 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Det at kvinner skal fremstå som hårløse på kroppen er jo en samfunnstyrt norm, som vi har vent oss sånn til at de fleste av oss også føler at vi foretrekker det. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Jeg har mørke hår på leggene enn innser at jeg har altså hårete legger i dag. Ikke barbert legger i sommer. Tok dem nok i vår en gang. Men i sommer har jeg tatt under armene en gang og ellers ikke noe på de ukene det har vært så varmt at jeg har brukt bikini og korte kjoler mm.
|
|
|
#16 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Men jeg foretrekker å barbere meg også om vinteren, når ingen andre enn jeg ser leggene. Fordi jeg liker det best selv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
kamerat
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Ingen av døtrene har noen gang barbert legger eller armhuler, selv om begge har en god del hår begge steder. Jeg er ganske stolt av dem for det. Selv barberer jeg armhuler og epilerer legger når det er singlet-og-bare-legger-sesong, men jeg overdriver ikke akkurat hvor ofte jeg gjør det. Jeg forteller døtrene at jeg er offer for min 80-tallssosialisering.
|
|
|
#18 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Nå er min sønn yngre enn mange andre FB-barn men min oppfatning er ikke at det er mer sosialt akseptert å ha hårete armhuler enn det var i min ungdom. Nesten tvert om og det virker veldig «strengt» hva som er estetisk akseptert men det kan jo også reflektere ulike krav i ulike sosiale settinger.
|
|
|
#19 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Det er litt pussig det der med hår under armene og svettelukt. Innbiller meg det samme selv, men kan ikke si at jeg merker mer svettelukt av de ellers renslige mennene jeg omgås hjemme og på jobb.
|
|
|
#20 |
|
Står på egne ben
Sv: Hårløse legger - er det helt frivillig?Er jo helt frivillig, men det går jo på hva en føler seg vel med selv. Her er det et must med barberte legger og velstelte føtter og lakk på tærne sommerstid med sandaler og kjole vær. Legger faktisk mere merke til om folk har ustelte føtter/negler på beina enn om de har hår på leggene. |
|
|
|
![]() |
|
|