Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Infinitivsmerke og bergensere

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-25, 09:08   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Infinitivsmerke og bergensere

Jeg er fast lytter av «Mediebobler», en podkast om medier og redaksjonelle vurderinger, hvor redaktør i VG, Gard Steiro, er med.
Han er bergenser, og bruker konsekvent «og» der jeg ville brukt «å».

Fiktivt eksempel: «det er viktig og diskutere …»

Er dette en bergensdialekt-greie, eller bare noe han driver med?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 10:30   #2
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Infinitivsmerke og bergensere

Så du kan lese en podcast eller hører du at han sier og i stedet for å??

Det er i alle fall ingen bergensdialektgreie så vidt jeg vet. :bergenser:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 12:02   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Presiserer: Jeg hører veldig tydelig at sier det, og gjør det helt konsekvent.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 16-08-25, 12:07   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg bare er han?
Og/å på bergensk er ganske like lyder, jeg tror nok ofte at det kan høres ut som å når jeg sier og, spesielt i oppramsing. Men helt motsatt av Gard Steiro, altså.
Lenge siden jeg har hørt ham snakke, han er kanskje penere i bergensken sin. (Eller blitt avslepen …)

(Jeg har og/å-trøbbel som en del av dysleksien, kanskje ikke så rart når det er vanskelig å høre forskjell. )

Gammel 16-08-25, 12:09   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også hørt det. Ikke bare med bergensere. Det går jo fint an å høre at folk sier og i stedet for å. Selv sier jeg jo å alle steder, og det er vel svært vanlig at g-en forsvinner muntlig - men skriver og der det hører hjemme.

Jeg syns det høres ut som noen tenker at OG høres finere/mer seriøst ut, på en måte.

Sist redigert av Filifjonka : 16-08-25 kl 12:16.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 12:11   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Takk for svar! Han er veldig tydelig på oG, så det fikk meg til å lure. Og har ingen bergensere i umiddelbar nærhet jeg kan spørre.
Jeg uttaler også og og å ganske likt, men da motsatt av Steiro - dropper g-en.

Gammel 16-08-25, 12:11   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en del andre som gjør denne feilen også, har jeg lagt merke til. Kanskje det ikke er dialektavhengig (men det tyder jo på dårlig grammatisk forståelse, da. )

I min dialekt uttaler jeg for øvrig og/å likt. Kunne aldri sagt «åg» med hørbar g der jeg skriver «og».

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 12:16   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nok en han-ting og ikke en bergenser-ting.
Jeg sier å til alt, og det er nok derfor det av og til glipper når jeg skriver også, selv om jeg utmerket godt at det er et infinitivsmerke. Bergenser mer et snev av dysleksi.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 13:30   #9
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Nå måtte jeg tenker veldig. Tror jeg gjør begge deler. Sliter også veldig nye med det i forhold til dysleksien. Jeg er heller ikke 100% bergenser, mer 100% stril oppvokst i grenseland og derfor blitt mer bergenser med tiden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 13:40   #10
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Oj. Eg seier «å» begge stader trur eg (Hardanger), både som bindeord og infinitivsmerke. Det er nok dialekt. Men kanskje eg bør skjerpe meg litt når eg snakkar til klassen? Dei gongene eg går over på grusomt østnorsk for å bli forstått, seier eg «og». Det du spør om veit eg ikkje

Gammel 16-08-25, 13:44   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Oj. Eg seier «å» begge stader trur eg (Hardanger), både som bindeord og infinitivsmerke. Det er nok dialekt. Men kanskje eg bør skjerpe meg litt når eg snakkar til klassen? Dei gongene eg går over på grusomt østnorsk for å bli forstått, seier eg «og». Det du spør om veit eg ikkje

Det er helt vanlig å si "å" på begge på østlandet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 13:46   #12
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er helt vanlig å si "å" på begge på østlandet.

Ja, det er nok riktig.

Gammel 16-08-25, 13:48   #13
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg har lagt merke til dette primært når "menn i dress" med allslags diakekter ynskjer å vere t-y-d-e-l-i-g-e i intervju på nyheitene.

Gammel 16-08-25, 15:39   #14
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syrinx har svaret, tenker jeg. Har også hørt menn-i-dress fra nord si det samme. Eldre menn med posisjon, som snakker på radio.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 17:40   #15
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har tenkt at det er en politiker-greie.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.