Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvorfor har bestefaren min samlet flint?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-08-25, 12:11   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor har bestefaren min samlet flint?

Litt usikker hvilket underforum dette skulle legges under. Over årene har jeg arvet litt ulike greier etter besteforeldrene mine, av ulik art. Bestefaren min var alltid nøye med å skrive på hva ting var (med sprittusj, på antikviteter fra Kina, blant annet ), men ikke alltid hva det var for/til. Og det er dessverre ikke lenger noen jeg kan spørre.

En ting jeg har fått er en pose med flintsteiner. Merket "FLINT". Men hvorfor har besteforeldrene mine samlet dem? Hvorfor har de tatt vare på dem? De bodde på vestlandet, der finnes jo ikke flint naturlig, og jeg har et vagt minne om at noen har snakket om at båter tømte ut ballast og man derfor kunne finne fremmedartede steiner i norske farvann, men vet ikke om det gjelder denne flinten. Googlet, og ser at også istiden tok med seg flint til vestlandet.

Har flint noen bruksområder, bortsett fra pilspisser fra steinalderen? Jeg tror ikke det er noe av det oppi posen.

Eller syns de kanskje bare det var stas med stein?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 12:57   #2
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Hvorfor har bestefaren min samlet flint?

Flint kan brukes til å lage gnister når du skal fyre opp ild.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 13:00   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flint har vel blitt brukt til å tenne opp ild med også, tror jeg? Fordi det slår gnister når man slår/skraper det mot stål. Men antar bestefaren din hadde fyrstikker, så jeg gjetter på at han bare samlet på dem fordi det er sjelden,, og han var interresert i stein. Alle synes vel det er stas med stein?

Gammel 16-08-25, 13:06   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var veldig mye min bestefar syns var stas, så jeg heller mot den teorien.

Gammel 16-08-25, 13:24   #5
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Må vi ha et underforum "grå fingre" for alle steingale?

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 13:46   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Må vi ha et underforum "grå fingre" for alle steingale?

Evt. et for oldishobbies. Jeg har tatt opp fugletitting.

Gammel 16-08-25, 14:15   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hvem trenger underforum for barnevogner?

Jeg lurer på hvilke "nillebriller" som er best.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 18:47   #8
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Gammel 16-08-25, 19:02   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var liten plukket vi mye flint langs strendene. Flint finnes ikke naturlig i berg i Norge, men det finnes en del på strender langs kysten av Sør-Norge. Tror det kom med isen under en av istidene eller noe sånt. I alle fall var det å plukke flint litt stas. Det var ikke mye av det og steinene var glatte og litt annerledes i fasongen.

Om han var gammel speider eller noe så kan han ha likt å fyre opp med flint og knusk (fra knuskkjuke).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 19:19   #10
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Var han flintskalla?

Gammel 16-08-25, 21:10   #11
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Kjøpte meg et par meget tilfredsstillende på Clas Ohlsson forrige uke.

Angående flint kunne jeg også funnet på å samle en pose av den sorten. De er jo så svarte og glatte og flate i overflaten sin.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 21:18   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Var han flintskalla?

Ja, faktisk.

Gammel 16-08-25, 22:02   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min bestefar samla òg stein og gjekk gjerne opp og ned på fjelltoppar med sekken full ... Han etterlot seg nok til at onkelen min kunne mure seg ein heil vegg i ein vinterhage av stein etter han. Gudane veit kva den opprinnelege tanken med steinsamlinga var.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 22:15   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Altså, jeg kan jo gå i meg selv og tenke på hva det var i meg som gjorde at jeg sa ja til en pose med flintsteiner også. Akkurat nå vet jeg ikke helt. Annet enn at de føltes viktige.

Gammel 16-08-25, 22:30   #15
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sønnen finne flint stadig vekk her i Bergens området. Han kunne likt et stein forum.

Jeg lurer litt på hvilke vogn som er god som sovevogn i barnehagen.. men jeg kan gå er annet sted.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-25, 23:55   #16
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ar en pose med fossiler. Han som eier dem vil ikke ha dem hjemme og jeg tror de havnet innerst i et skap hos oss.

Gammel 17-08-25, 18:15   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Sønnen finne flint stadig vekk her i Bergens området. Han kunne likt et stein forum.

Jeg lurer litt på hvilke vogn som er god som sovevogn i barnehagen.. men jeg kan gå er annet sted.

Neeeeii! Du er alibiet vårt for å fortsatt kunne kalle dette Foreldreportalen!

Gammel 17-08-25, 19:04   #18
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Er vel 1 eller 2 andre her med småbarn?

Jeg går ingen steder, men akkurat barneutstyr er det bedre råd på facebook enn her inne.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-25, 21:43   #19
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Neeeeii! Du er alibiet vårt for å fortsatt kunne kalle dette Foreldreportalen!

De fleste av oss har da barn fortsatt. At de har flyttet hjemmefra betyr ikke noe. Såh det såh. Og gjort noen av oss til besteforeldre.
Men til trådtema: Vi er mange som samler på ting vi ikke aner hva vi skal bruke til, bl.a. stein. Har jeg hørt. Gjelder ikke meg selvsagt. Eller det vil si, sånne helt glattslipte steiner, det er fint å ha. F.x. for å lage grenser blomsterbed. Tror jeg skal stoppe nå.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-25, 22:12   #20
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Kanskje han skulle kaste de på havet, og få de til å hoppe. Siden de er flate.

Jeg lærte om stein og fjell da jeg gikk på barneskolen. Var ganske interessant men husker ikke noe av det lengre. Knirk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.