Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-25, 11:02   #1
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?

Vi skal ha en liten samling på jobben og jeg pleier å lage en kake.
Nå skal det være med en som har glutenallergi og har melkeproteinintoleranse.

Kan ikke noe om det så jeg velger å bytte ut melk. Ser at hun bruker melk fra Oatly i kaffen.

Lurer på å lage Oreokake så trenger tips til hva jeg skal bytte ut kjeks, melk og fløte med.
Kan jeg bruke den ferdige sjokolademoussen fra Freia? Evt så kan jeg jo lage selv. Blir det smak av kokos/havre/ eller soyamelk? Hvilken er best?
Er det noe annet jeg må bytte ut da?
Pleier å ringle over sjokoladesaus fra Freia, den man kan bruke på is. Er den trygg å bruke?
Hjelp!

Blir det vanskelig eller har dere tips til annen kake som ikke er så mektig?

Gammel 13-10-25, 11:15   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oreokake med glutenallergi og melkeallergi?

Det er lurt å spørre dem det gjelder om erstatninger. Jeg med cøliaki kan for eksempel ikke spise Oatly (ja, det er en jungel!). Dette har de selv helt sikkert stålkontroll på.

Gammel 13-10-25, 11:36   #3
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Broren min lager gjerne eplekake, som er vegansk og glutenfri. Jeg har ikke oppskriften her, men tror det er enklere å tilpasse en eplekake enn Oreo-kake.

Glutenfritt mel, litt potetmel i stedet for egg og melkefritt smør eller olje som fett.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-25, 11:42   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Takk for råd. Hva med suksessterte, om det er enklere? Kan jeg bytte ut hvetemelet med potetmel eller trenger man ikke mel? Og smør uten melk.
Hun har ikke sagt noe om cøliaki eller egg.

Gammel 13-10-25, 11:49   #5
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Suksessterte er veldig grei å lage glutenfri, hvertfall. (Vi har bare laktoseintoleranse i tillegg, så jeg har ikke full oversikt over melkefrie alternativer).

Gammel 13-10-25, 16:04   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Takk for råd. Hva med suksessterte, om det er enklere? Kan jeg bytte ut hvetemelet med potetmel eller trenger man ikke mel? Og smør uten melk.
Hun har ikke sagt noe om cøliaki eller egg.

Jeg har laget suksessterte uten mel, og det går helt fint, men litt potetmel gjør sikkert at den henger bedre sammen. Jeg har laget den med melkefritt margarin i kremen, og laktosefri fløte (det var laktose som måtte unngås her, ikke melkeprotein, men Gryr kan sikkert brukes for helt melkefritt alternativ), og det ble bra. Tok utgangspunkt i oppskrift fra Det søte liv.

Pass på hva du pynter med, hvis du pynter. Bedre å ha "dæsj" med pynt her og der (jeg har brukt å pynte med sånt som makroner, pasjonsfrukt delt i to, physalisbær og et par store blåbær e.l., i en klynge), som det er lett å unngå, enn å strø noe jevnt utover.

Sist redigert av My : 13-10-25 kl 16:12.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-25, 16:10   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Gryr sin fløte fungerer stoet sett i kremer som suksessterte. Den er laget på kokos så ingen spor av gluten. Bunnen er vel stort sett nøtter og egg og melis. Prima sitt margerin er melkefritt, samme med blå melange. Men prima er mye det samme bare en del billigere. Enkel kake å lage melk og glutenfri.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-25, 16:14   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her fant jeg en oppskrift også: https://hverdagenpaafjellborg.no/lor...-suksessterte/

Gammel 14-10-25, 10:35   #9
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror som de over at suksessterte er mye enklere å lage glutenfri og melkefri enn oreokake. Erstatningskjeksene for oreo inneholder melk. Det er mulig å lage mousse melkefri, spørs bare hvordan det smaker. Ostekremen i oreokake blir også noe merkelig smak på med erstatningsost.

Jeg tror oppskriften som My sendte over her vil funke fint!

Gammel 14-10-25, 11:03   #10
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville dobbeltsjekket at det ikke er noen som ikke tåler mandler/nøtter også, før jeg lagde suksessterte. Det er ikke helt uvanlig, bare for å komplisere bildet. Eplekake har jeg god erfaring med å lage glutenfritt, den blir også saftig og god på grunn av eplene. Jeg har også laget en del smuldrepaier med bær, men det blir kanskje ikke helt festlig nok. Enig i at oreokake blir for komplekst og veldig vanskelig å få melkefri pga. kjeksene.

Gammel 14-10-25, 11:04   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Erica i at å lage Oreokake uten både melk og gluten, virker noe krevende på grunn av hovedingrediensene. Ville gått for noe enklere, feks suksessterte ja. En annen mulighet er feks å bake en brownie eller en god sjokoladekake, og servere med is til, og da kjøpe et melkefritt alternativ til den det gjelder.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-25, 19:17   #12
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Standard

Takk for alle innspill.
Hun det gjelder ble helt flau og sa at jeg ikke måtte tenke på henne. Hun er vant til å ordne noe selv. Må innrømme at jeg kapitulerte litt og ble egentlig glad for det når det er så mye spesielt som jeh ikke har peiling på.
Så har laget oreokake nå når jeg kom hjem. Helt vanlig type.
Festen er i morgen.

Gammel 14-10-25, 19:33   #13
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig hyggelig at du tenkte på det og prøvde å finne noe, da. Jeg er også vant til å fikse selv, men det er alltid veldig rørende når noen har tenkt på det. Så det var fint at du hadde det i tankene selv om du ikke trengte det.

Gammel 14-10-25, 21:56   #14
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flott at du tenker på alle, men flott at du sjekket.

For meg er det nesten en «belastning» om noen baker noe som jeg tåler. Da føler jeg at jeg må spise. Jeg har best av å la være.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-25, 22:08   #15
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ordner man selv så er man jo sikker på å få noe man tåler og liker, og slipper å være prisgitt at andre har full kontroll. Men likevel fint å vite at du ønsker å tilrettelegge.

Gammel 15-10-25, 11:15   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til bakere som trenger oppskrifter uten gluten og melk, kan jeg anbefale oppskrifter fra Kristin koker.

(Hun er ei venninne av meg, og baksten hennes smaker himmelsk! )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.