Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2026

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-26, 11:46   #21
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bøker lest i 2026

Kun lydbøker her.

Januar:
1. Jenny Colgan: Den lille bokhandelen på stranden
2. Jenny Colgan: En evighet fra deg
3. Jenny Colgan: Bryllup på øya
4. Pascal Engman: Ildlandet

Gammel 21-01-26, 11:56   #22
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Serhij Zjadan: Internatet
2. Madeline Miller: Jeg er Kirke
3. Olivie Blake: The Atlas Six (lydbok)
4. Solvej Balle: Om utregning av romfang 1
5. H.G. Wells: The invisible man

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-26, 07:49   #23
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Marit Eikemo, Mellom oss sagt
2. Brynjulf Jung Tjønn, Norsk kjærleik
3. Karl Ove Knausgård, Uforvarende
4. Marte Michelet, Det har skjedd verre ting i utlandet
5. Karl Ove Knausgård, Det tredje riket
6. Randi Fuglehaug, Pent porselen
7. Karl Ove Knausgård, Nattskolen

Gammel 26-01-26, 11:14   #24
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

1. Kathinka Steenstrup - Hjerteråte
2. Agnes Ravatn - Fugletribunalet

Gammel 26-01-26, 11:56   #25
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Kun lydbøker her.

Januar:
5. Pascal Engman: Rottekongen

Gammel 26-01-26, 13:32   #26
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar

1. Solvej Balle - Om utregning av romfang 6 - Jeg hadde ikke så stor tro på at dette kunne fungere. En slags bokversjon av Groundhog Day og attpåtil i så mange bind. Men den beviser i hvert bind at det fungerer veldig godt. Den er velskrevet, og det dukker opp nye ting som gjør at jeg ikke mister interessen. Gleder meg til siste bind.

2. Simon Stranger - Stranger - En veldig personlig bok om oppveksten til Simon Stranger. Han skriver som alltid utrolig bra, og jeg kan ikke annet enn å lure på hvor mange som går rundt og bærer på traumer fra barndommen de ikke snakker om.

3. Patti Smith - Brød frå englane - Det er alltid interessant å lese om Patti Smith.Virker som om hun har en uendelig rekke med historier å fortelle. Det er uvirkelig å lese om hvordan hun henger ut med William Burroughs bl.a.

4. Elida Karo - Og forresten heter jeg Leah - Morsomt skrevet om en egentlig litt sår oppvekst. Humor kan skjule vonde minner til en viss grad.

5. Strange Houses - Uketsu - En helt annerledes krimbok, hvor antagelser tatt ut fra plantegninger av hus er innfallsvinkelen, men måten det er skrevet på gjør at jeg får lyst til å lese videre.

6. Marte Michelet - Det har skjedd verre ting i utlandet - En godt skrevet bok om oppvekst og en kjent far.

7. Ufred - Russland fra innsiden - Åsne Seierstad - Historier og fakta blandet sammen til noe som verken blir for tørt eller for vanskelig. Liker godt den menneskelige siden som kommer fram, og et bra innblikk i livet i Russland

8. Jeg ga deg øyne og du så mot mørket - Irene Sola - Jeg kom egentlig aldri godt inn i denne. Kan godt hende det er meg, men ikke min kopp te. Litt groteske historier om guder og mennesker.

9. The River Is Waiting - Wally Lamb - Jeg har lenge likt bøkene til Wally Lamb. Han skriver på en slik måte som rører meg. Denne gangen traff han meg midt i hjertet i første kapittel som fikk meg til å gispe. Det handler om tilgivelse, skyld, konsekvenser, kjærlighet og veldig mye mer. Likte denne utrolig godt.

10. Bare vent - Neda Alaei - En ungdomsbok til av Neda Alaei, og denne gangen om Mitra. Hun er en karakter som ikke er like lett å like, men jeg forstår godt hvorfor hun ender opp med å handle som hun gjør. Det handler om vennskap, ungdomstid, popularitet og streben etter likes. Godt skrevet og faller sikkert i smak hos målgruppen som ikke er meg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 17:49   #27
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Januar
1. Serhij Zjadan: Internatet
2. Madeline Miller: Jeg er Kirke
3. Olivie Blake: The Atlas Six (lydbok)
4. Solvej Balle: Om utregning av romfang 1
5. H.G. Wells: The invisible man
6. Craig Thompson: Blankets (grafisk roman)
7. Jonas Hassen Khemiri: Pappaklausulen
8. Anna Gavalda: Ein vakker dag
9. Lazlo Krasznahorkai: Satantango
10. Monica Isakstuen: Rase

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-26, 01:16   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1-2. Serhij Zjadan: Internatet
Regner den som to siden jeg leste den parallelt på ukrainsk og norsk. :glorie: Intens og insisterende krigsroman som foregår vinteren 2015, tidlig i Russlands invasjon av Donbas. Læreren Pasja prøver etter beste evne å være apolitisk, ser ikke på nyheter og har generelt valgt et veldig begrenset og passivt liv der han bor sammen med faren sin og skyr forandring og engasjement som pesten. Men så drar han motvillig av gårde til den store byen i nærheten for å hente nevøen Sasja som bor på barnehjem (eller kanskje mer som en god gammeldags forbedringsanstalt), siden byen er i ferd med å falle til russerne. Siden Pasja altså ikke ser nyheter, vet han ikke at det egentlig er altfor seint og altfor farlig å dra, men han gir seg ikke og reiser gjennom et dystert, apokalyptisk krigslandskap for å få guttungen hjem, der folks hjem blir ødelagt og bokstavelig talt får veggen revet av, der personlige eiendeler straks framstår som søppel når de havner utenfor sin vante plass i hjemmet. Forholdet mellom Pasja og Sasja er rørende, og boka veksler mellom besk humor og poetiske skildringer både av det dystre januarkrigslandskapet og av Pasjas lyriske naturminner fra oppveksten.

3. T. Kingfisher: A Sorceress Comes to Call
Det nærmeste Kingfisher kommer å skrive regency-romantikk, påstår hun selv, men selvsagt med en heks som kan besette og kontrollere kroppene til folk og hennes særdeles alarmerende familiar, og stadig voksende dødstall. Boka har masse horrorelementer som egentlig burde vært kjempeskumle, men det er nok en gang noe med de jordnære og kontante hovedpersonene som tar brodden av dem. Elsker at den romantiske heltinnen er 51, har dårlige knær og er nerdete opptatt av gåseoppdrett. En ytterst tøysete, men veldig karakterdrevet historie.

4. T. Kingfisher: A Wizard's Guide to Defensive Baking
Typisk Kingfisher å komme på ideen om pepperkakegolemer, og så bygge en hel barnebok rundt denne ideen. (Selvsagt med diverse horrorelementer og mange voldelige dødsfall.) Jeg liker de mer voksne bøkene bedre, men den krigerske, men lojale surdeigen Bob (sic!) er fantastisk, og brødheksa Mona er ikke verst hun heller.

5. Jacqueline Harpman: I Who Have Never Known Men

6. Martha Wells: Rapport
Sjarmerende liten novelle som viser oss hvordan ART egentlig reagerte på å møte Murderbot for første gang.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-26, 00:28   #29
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Standard

Kun lydbøker her.

Januar:
5. Pascal Engman: Rottekongen
6. Pascal Engman: Enkene

Gammel I dag, 07:23   #30
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Marit Eikemo, Mellom oss sagt
2. Brynjulf Jung Tjønn, Norsk kjærleik
3. Karl Ove Knausgård, Uforvarende
4. Marte Michelet, Det har skjedd verre ting i utlandet
5. Karl Ove Knausgård, Det tredje riket
6. Randi Fuglehaug, Pent porselen
7. Karl Ove Knausgård, Nattskolen
8. Carl Frode Tiller, Arbeidarhjerte 2

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.