Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

En dum smartklokke (demens)

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 23:35   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En dum smartklokke (demens)

Til en som er avhengig av telefonen for dato og klokkeslett (og har blitt veldig opptatt av det, som et «anker»), men som bruker den til å ringe ørtenogfjørti ganger så skal kanskje ikke ha mobil - finnes det en superenkel klokke som kan vise klokkeslett, dag og dato, og kunne ha sporing, men som ikke har knapper eller touch eller noe annet?

Den vanlige klokken har for små tall og datofelt. Og ikke sporing.

Gammel I dag, 07:10   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En dum smartklokke (demens)

Jeg undersøkte dette i fjor og fikk da tips om Hjelpemiddelsentralen. Fikk aldri sjekket det ut før behovet var borte, men kanskje verdt en titt?

Gammel I dag, 10:05   #3
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tok en kjapp runde på finnhjelpemiddel, og fant ingenting som har funksjonene du ser etter.

Jeg ser at Doro har en smartklokke, men greide ikke finne ut om det var GPS på den dessverre.

Er jo nesten at det skulle vært en "voksenversjon" av de barneklokkene..

Mulig dette er noe: https://gpsfordemente.no/ (selv om hele siden gir meg lyst til å bare lukke siden, haha)

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 10:41   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den klokken som Serafin viser til ser ut til å svare ut kriteriene.

Mitt videre svar er ikke til hjelp for Polyanna, men kan være lurt å tenke for en del andre her på FP. Faren min har helt tidlige tegn på demens, og med tanke på familiehistorikken så er vi forberedt på dette. Nettopp derfor begynte han for en god stund siden å bruke en helt vanlig aktivitetsklokke med GPS-funksjon mens han fremdeles klarer å lære seg nye ting. Nettopp for at han skulle være vant til å bruke den når han faktisk trenger funksjonaliteten. Det var heldigvis kona hans som tok den praten, og selv om han var noe motvillig, så kunne han se poenget. Nå er bruken etablert, og han vil ikke gå ut uten klokka. Selv om han fremdeles er helt med.

(Moren hans hadde en lei tendens til å "forsvinne", og vi fant henne igjen over store deler av Østlandet etter hun bare hadde gått på tilfeldig kolletivtransport og reist ganske så langt. Og da var hun så forfjamset at de som fant henne brukte ganske mye tid på å søke opp noen som kunne hente. Til slutt hang det et bilde av henne på den "lokale" togstasjonen om at hun skulle nektes adgang til toget hvis man klarte å forhindre det. Bestemoren min var altså i langt bedre fysisk enn mental form, og den veien går det også for pappa. Vel; det ble en lang historie, men den forklarer hvorfor pappa skjønner alvorlighetsgraden.)

Gammel I dag, 12:09   #5
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

En annen mulighet er å ha sporing på telefonen, selv om jeg ser at Polyanna ikke spør om dette.

Et mer manuelt tips er å merke alle eiendeler og klær med merkelapper. Ved begynnende kognitiv svikt kan det være vanskelig å huske egen adresse hvis man roter seg bort. Det går også an å merke med info om pårørende:
"Navn på personen som har på tøyet,
Adressen til personens hjem
Ring X på tlf 99 99 99 99"

Jeg merket mye for min mor slik at folk kunne ringe meg ved behov. En gang kom det faktisk til nytte da hun gikk seg bort i nærmiljøet og kom i snakk med en observant pappa som var på lekeplassen med barna sine.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel I dag, 12:22   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du vil ha en klokke med gps-sporing, som det ikke går å ringe med, er det slik? Mange av Garminklokkene oppfyller jo det, men de har knapper man kan trykke på og evt. tulle til ting.

Ellers finnes det ulike GPS-sporinger for eldre som man kan sørge for at de har på seg/med seg, også kan man ha en helt vanlig klokke i tillegg. Dette er en klokke som man riktignok kan ringe med, men man kan legge inn ganske mange begrensninger: https://www.sensorem.com/no/gps-klokke/

Så vidt jeg husker fra da dette var relevant for oss, så fantes det ikke så mye som var dekket av hjelpemiddelsentralen, og det var vanskelig med personvern etc. Så man måtte se etter private løsninger.

Sist redigert av Tallulah : I dag kl 12:27.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 13:59   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse xplora-mobilklokkene er ikke så langt unna spec. Kan ringes med, men kun til forhåndsgodkjente nr, og er veldig enkle i bruk.

Ikke mulig å slå av sporingen, noe jeg synes er ugreit på generell basis, men ikke når det er et demens-hjelpemiddel.

https://xplora.no/collections/smartklokke

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.