Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2026

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel I går, 07:16   #41
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2026

1. Marit Eikemo, Mellom oss sagt
2. Brynjulf Jung Tjønn, Norsk kjærleik
3. Karl Ove Knausgård, Uforvarende
4. Marte Michelet, Det har skjedd verre ting i utlandet
5. Karl Ove Knausgård, Det tredje riket
6. Randi Fuglehaug, Pent porselen
7. Karl Ove Knausgård, Nattskolen
8. Carl Frode Tiller, Arbeidarhjerte 2
9. Lena Andersson, Studie i menneskelig atferd
10. Nicolai Torgersen, Gater jeg har levd
11. Hilde Rød-Larsen, I hvalens buk

Gammel I går, 17:13   #42
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Solvej Balle: Om utregning av romfang 5. Mer filosofisk og litt tristere enn de forrige bindene. Fengende på en underlig måte.

2. Solvej Balle: Om utregning av romfang 6. Nest siste bind, og jeg er spent på avslutningsboken.

3. Terry Pratchett: I Shall Wear Midnight. Gjensyn med Tiffany.

4. Elizabeth Strout: My Name is Lucy Barton. Mor og datter, vond oppvekst. Lavmælt, men intens.

Gammel I går, 18:17   #43
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar

1. Solvej Balle - Om utregning av romfang 6 - Jeg hadde ikke så stor tro på at dette kunne fungere. En slags bokversjon av Groundhog Day og attpåtil i så mange bind. Men den beviser i hvert bind at det fungerer veldig godt. Den er velskrevet, og det dukker opp nye ting som gjør at jeg ikke mister interessen. Gleder meg til siste bind.

2. Simon Stranger - Stranger - En veldig personlig bok om oppveksten til Simon Stranger. Han skriver som alltid utrolig bra, og jeg kan ikke annet enn å lure på hvor mange som går rundt og bærer på traumer fra barndommen de ikke snakker om.

3. Patti Smith - Brød frå englane - Det er alltid interessant å lese om Patti Smith.Virker som om hun har en uendelig rekke med historier å fortelle. Det er uvirkelig å lese om hvordan hun henger ut med William Burroughs bl.a.

4. Elida Karo - Og forresten heter jeg Leah - Morsomt skrevet om en egentlig litt sår oppvekst. Humor kan skjule vonde minner til en viss grad.

5. Strange Houses - Uketsu - En helt annerledes krimbok, hvor antagelser tatt ut fra plantegninger av hus er innfallsvinkelen, men måten det er skrevet på gjør at jeg får lyst til å lese videre.

6. Marte Michelet - Det har skjedd verre ting i utlandet - En godt skrevet bok om oppvekst og en kjent far.

7. Ufred - Russland fra innsiden - Åsne Seierstad - Historier og fakta blandet sammen til noe som verken blir for tørt eller for vanskelig. Liker godt den menneskelige siden som kommer fram, og et bra innblikk i livet i Russland

8. Jeg ga deg øyne og du så mot mørket - Irene Sola - Jeg kom egentlig aldri godt inn i denne. Kan godt hende det er meg, men ikke min kopp te. Litt groteske historier om guder og mennesker.

9. The River Is Waiting - Wally Lamb - Jeg har lenge likt bøkene til Wally Lamb. Han skriver på en slik måte som rører meg. Denne gangen traff han meg midt i hjertet i første kapittel som fikk meg til å gispe. Det handler om tilgivelse, skyld, konsekvenser, kjærlighet og veldig mye mer. Likte denne utrolig godt.

10. Bare vent - Neda Alaei - En ungdomsbok til av Neda Alaei, og denne gangen om Mitra. Hun er en karakter som ikke er like lett å like, men jeg forstår godt hvorfor hun ender opp med å handle som hun gjør. Det handler om vennskap, ungdomstid, popularitet og streben etter likes. Godt skrevet og faller sikkert i smak hos målgruppen som ikke er meg.

Februar

11. Arbeidarhjerte bok 2 - Carl Frode Tiller. Han skriver godt, og jeg engasjerer meg i karakterene, men kanskje litt mindre her enn i Innsirklingar. Men det er lett å bli nostalgisk og kjenne igjen holdninger og problemer med AC/DC som bakgrunnsmusikk og et tidligere tiår.

12. End Game - Jeffrey Archer - Spennende krim og veldig interessant siden tema i boka er sikkerheten under OL i London 2012 og det nå er OL igjen.

13. Ordbok - Jenny Erpenbeck - Ikke akkurat en hyggelig fortelling om oppvekst, barndom i et totalitært styre.

14. Dyrisk - Ellen Støkken Dahl - Groteske og mørke noveller, men jeg liker dem.

15. All Down Darkness Wide - Sean Hewitt - En biografi om oppvekst, homofili, vennskap og kjærlighet. Veldig godt beskrevet, denne likte jeg veldig godt.

16. Bride - Ali Hazelwood - vampyrer og varulver, strid og mennesker, kjærlighet og umulig kjærlighet. Greit nok, og kommer nok til å lese neste bok også.

17. Du er hjemme nå - Per Petterson - Jeg liker jo måten han skriver på, og han skriver om nærmiljøet mitt på en sånn ordentlig og ekte måte. God bok!

18. Diamanter og rust - Anne Holt - Hanne Wilhelmsen og liker denne kanskje litt ekstra godt pga Hanne.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.