Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

«Jeg kjenner hun»

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-26, 15:50   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: «Jeg kjenner hun»

Jeg har en nullfem og en nullsju. Det er jo helt greit. Men det gjør meg vondt når de snakker om nullti og nulltolv, for det bryter med hele prinsippet. De kunne jo bare være tier og tolver.

Gammel 05-03-26, 16:07   #22
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en nullti Og de skjønner ikke problemet når jeg prøver si noe.

Gammel 05-03-26, 16:42   #23
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en 02-er, så de sier det om de før 05 også. Ja, skal snakket om at de var 99-ere og sånt, gjorde de ikke?

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 16:56   #24
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 59
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg skreiv noko no og sletta det, for i det eg skreiv så skjønte eg kanskje noko. Kan den nullen gjere det klarare at dei snakkar om kull, ikkje alder?

- Eg heiter Mons og er fjorten
- Eg heiter Mons og er nullfjorten

Gammel 05-03-26, 17:16   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nulltier osv. gir jo helt fint mening å bruke; «tier» kan bety mange andre ting, og «ellever» og «tolver» kan høres ut som noen er elleve eller tolv år. Synes ikke det er noe rart i det hele tatt, det er bare et nytt element i språket.

Ja, eller det Syrinx sa.

Gammel 05-03-26, 17:18   #26
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

For meg på nordnorsk er det rett å si: «æ kjenn ho»

Syns likevel det høres rart at man sier «jeg kjenner hun» på bokmål.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 20:37   #27
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo det samme som med de/dem, der det (kanskje særlig på østlandet) er mange, også godt voksne, som sier "jeg kjenner de", i stedet for "jeg kjenner dem". For meg høres det rart ut, men jeg har tenkt at det er en dialektgreie. Tror opprinnelig objektform av "hun" på en del av disse stedene er 'a. "Jeg kjenner 'a". Så da synes mange kanskje det høres penere ut med "hun", mens "henne" føles unaturlig?

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

For meg på nordnorsk er det rett å si: «æ kjenn ho»

Syns likevel det høres rart at man sier «jeg kjenner hun» på bokmål.

På nynorsk er det jo også tillatt å skrive "ho" i objektform (både henne og ho er godkjent), så det er naturlig å si det på dialekter hvor man bruker "ho".

Sist redigert av My : 05-03-26 kl 20:49.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 21:02   #28
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og i min sunnmørske dialekt het et det jo nettopp "kjenne ho". Jeg ville vel kanskje uttalt det form av "e kjenn'o" men ville ikke falt meg inn å skrive noe annet enn henne.

Forøvrig vil jeg vel også si at ungene mine er -08, -11 og -15 skriftlig men da "08, 2011 og 2015" muntlig. For 011 og 015 har jeg aldri hørt heller.

Gammel 05-03-26, 21:57   #29
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste norske dialekter mangler faktisk skillet mellom subjekts- og objektsform i mange pronomen, særlig i tredje person. Det er mye mindre vanlig å ha hun/henne, han/ham, de/dem enn det er å bruke ho, hu, han, de, dei til begge deler. Mange dialekter har det i første og andre person flertall også: oss, dokker, okkon osv. Vil tro de fleste dialekter har et jeg/meg- og du/deg-skille.

På Østlandet er det kjempevanlig å ikke skille mellom han/ham og de/dem, og litt mindre vanlig å ikke skille mellom hun/henne. Normen (som gjengitt i Bokmålsordboka) krever at vi skal skille mellom hun og henne, og mellom de og dem i skriftlig bokmål, men det er lov å bruke både han og ham som objektsform.

Moralen er at normen har andre regler enn talespråket har. Sånn er det ofte.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-26, 22:00   #30
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere søker på "objektsform" her i forumet, kan dere se omtrent hvor mange ganger vi har diskutert dette før.

Gammel 05-03-26, 22:01   #31
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 05-03-26, 23:07   #32
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nulltolveren i vår familie sa "jeg kjenner hun" - den hjelpsomme nulltoeren spurte ham om han kunne forskjellen på "she" og "her" på engelsk. det kunne han, og han syntes det var en fin huskeregel å si "hun" når han ville valgt "she" og "henne" når han ville valgt "her".
Helnorsk fyr, ivrig gamer.

(Han hadde hjelpsomt delt regelen med klassekompisene dagen etter denne samtalen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 08:43   #33
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hvis dere søker på "objektsform" her i forumet, kan dere se omtrent hvor mange ganger vi har diskutert dette før.

Haha, sorry, det kan jeg jo tenke meg. Jeg synes det klinger veldig feil med hun i objekt, og ble så overrasket da det kom fra en godt voksen.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I går, 10:11   #34
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Haha, sorry, det kan jeg jo tenke meg. Jeg synes det klinger veldig feil med hun i objekt, og ble så overrasket da det kom fra en godt voksen.

Det betyr jo bare at du har «henne» i ditt talemålssystem, men det hadde ikke denne godt voksne personen, og vedkommende er langt fra alene om det. Jeg har det samme systemet som du har, men jeg er overskolert lingvist og reagerer deretter.

Gammel I går, 10:32   #35
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt en del på denne tråden, for i min dialekt skiller vi på hun og henne, men ikke på han og ham. Hvor mange har egentlig trodd at jeg ikke kan grammatikk når jeg snakker? Fortsatt er det sånn at jeg virkelig må tenke meg om når jeg skriver, for det faller aller mest naturlig for meg å si han om alt.

Gammel I går, 11:06   #36
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har tenkt en del på denne tråden, for i min dialekt skiller vi på hun og henne, men ikke på han og ham. Hvor mange har egentlig trodd at jeg ikke kan grammatikk når jeg snakker? Fortsatt er det sånn at jeg virkelig må tenke meg om når jeg skriver, for det faller aller mest naturlig for meg å si han om alt.

Der er det jo forskjell, når det gjelder riktig grammatikk. Det er tillatt å skrive han om alt (han og ham er valgfritt i objektform), men for hunkjønn er det det bare henne som er riktig objektform. Så du kan fint skrive "jeg fulgte han hjem", men ikke "jeg fulgte hun hjem".

Gammel I går, 11:14   #37
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Normert grammatikk.

Gammel I går, 11:29   #38
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja, mente selvsagt normert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.