Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstol til bestemors bil

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-07, 20:54   #1
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bilstol til bestemors bil

Moren min kommer til å kjøre lillesøs hit og dit, og jeg vil derfor at hun skal få et sete i bilen sin. Til nå har hun hatt maxi cosi men nå er lillesøs definitivt for lang.

Bestemor sin bil er en Seat Ibiza 5 -dører, og jeg tror at et sete slikt som vår HTS Combi er litt i det største laget. Hva skal jeg velge? Lillesøs er 87 cm og 11 kg og 20 månder.

Gammel 25-09-07, 22:00   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilstol til bestemors bil

Britax har et bakovervendt sete som ikke tar allverdens med plass og som er "lett" å montere (i forhold til en del av de andre): Britax Hi-Way.

Det er et av de setene jeg vurderer til Blobben. Prisen ligger på 2500 i de butikkene jeg har kikket i så langt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:04   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte et Britax Two-Way Elite på Fru Lyng i forrige uke - nedsatt fra 2500 til 1500. Tror det fortsatt var et par igjen. Liv er veldig fornøyd med det så langt. Dette kan hun jo også bruke når hun etterhvert skal sitte forovervendt. (Må innrømme at jeg ikke vet så mye om plassbehovet for dette setet.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 22:10   #4
Kneazle
Passiv

Standard

Vi kjøpte Britax TWE til begge besteforeldreparene, og det fungerer veldig bra. Lett å montere, tar liten plass, og går helt til 25 kg. Og billig, stadig på tilbud.
svigers har en VW Polo, og det passer fint der

Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 23:27   #5
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tusen takk for tips. Tar en kikk på Fru Lyng i morgen. Tipper bestemor blir glad når vi kommer drassende med enda mer barneutstyr til henne

Gammel 25-09-07, 23:29   #6
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Britax Two-Way er enkelt å montere i de aller fleste bilder. Montert oppe på baksetet tar det veldig lite plass.

Teofelia: Hi Way krever minst 10mm klaring til setet eller dashbord foran. Det gjør monteringen vanskelig i en del biler.

Gammel 26-09-07, 09:29   #7
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dette kan hun jo også bruke når hun etterhvert skal sitte forovervendt.

Vil bare tipse deg om dette:

Sitat:

Är det säkrare för vår son att ha en bälteskudde än Britax Two Way framåtvänt, pga att den är tung?

Det stämmer att Britax Two Way även kan användas vid framåtvänt åkande, men med kombinerade bilbarnskydd blir det ofta en kompromiss.
Britax Two Way är tyngre än en bältesstol/kudde och har inte lika bra styrningar för bilbältet som en bältesstol/kudde.
Därför är det bättre att använda en utrustning som är konstruerad enbart för framåtvänt åkande.

Man burde gå over til beltestol når det er på tide å snu.

Gammel 26-09-07, 11:46   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Man burde gå over til beltestol når det er på tide å snu.

Beltestol er helt klart å foretrekke for fremovervente barn, ja. Det forutsetter selvsagt at man ikke snur dem før de er gamle nok til å sitte i beltestol, så klart (3 år og 15 kg), men det skal de jo uansett hvis man er i nærheten av å følge anbefalingene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-07, 22:54   #9
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Nå har jeg bestilt bestemorsete. Poden er snart 2 år, og veier 13 kg.
http://www.babydreams.no/?page=1171&...&productId=606
Jeg synes det var fint.

Gammel 26-09-07, 22:59   #10
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Nå har jeg bestilt bestemorsete. Poden er snart 2 år, og veier 13 kg.
http://www.babydreams.no/?page=1171&...&productId=606
Jeg synes det var fint.

Jeg sendte en selger spm. ang. dette setet (husker ikke hvilken forhandler det var akkurat nå) og hvordan det gjorde det i tester.
"Det er godkjent" var det eneste svaret jeg fikk. Når jeg fortsatt etterlyste mer info om setet ble han irritert.

Jeg er jo superskeptisk og ville kun valgt godt kjente merker som jeg vet noe om.

Gammel 26-09-07, 23:05   #11
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Uff da. Men jeg skal bare være i 30 km-sonen.
Våre barn hadde pute og sikkerhetsseler når barnestolen ble for liten. Da fantes det ikke større seter.

Gammel 26-09-07, 23:12   #12
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Uff da. Men jeg skal bare være i 30 km-sonen.
Våre barn hadde pute og sikkerhetsseler når barnestolen ble for liten. Da fantes det ikke større seter.

Hvorfor ikke bakovervendt?
Det er i tettbygde strøk og på landeveier det er størst sannsynlighet for at ulykker skjer.

Gammel 26-09-07, 23:13   #13
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Denne linken viser en "ulykke" i 50 km/t.
http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Tra...var320x240.mov

Gammel 26-09-07, 23:18   #14
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Jeg har ikke program for å åpne .mov-flier.
Så lenge setet er godkjent, regner jeg med at det er godt nok.

Gammel 26-09-07, 23:20   #15
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Standard

Jeg har ikke program for å åpne .mov-flier.
Så lenge setet er godkjent, regner jeg med at det er godt nok.

Godkjent er desverre ikke det samme som godt nok.
Man får f.eks fortsatt kjøpt bagnett lovlig selv om det er livsfarlig.

Alle bakovervendte seter er bedre enn forovervendte.
Klippet burde du absolutt se.

Gammel 01-10-07, 00:51   #16
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å kjøpe et sete fordi det er fint, det er for meg uforståelig at noen kan gjøre det. Jeg ville kjøpt sete fra en anerkjent produsent.

Det er 10 ganger så stor sjanse for å komme ut for en ulykke i tettbygdestrøk og i by som på motorvei.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 09:50   #17
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Standard

Da har vi kjøpt og satt inn Britax TWE. Det var forholdsvis enkelt og sette inn og passet godt i en liten bil som Seat Ibiza. Lille var strålende fornøyd med sete også:-) Tusen takk for alle gode råd, det er veldig godt å få hjelp i jungelen av seter.

Gammel 01-10-07, 12:09   #18
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så flott, Føniks

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.