Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Ska

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-07, 00:10   #1
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Ska

I dag/kveld har jeg hørt på the Specials mens jeg har surfet og er kommet i skikkelig ska-humør.

Jeg er dog lite bevandret i ska-verdenen, så lyttetips mottas med takk.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 00:11   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ska

Ska vi danse?

Gammel 29-09-07, 00:15   #3
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Misvær Skaforening...

Gammel 29-09-07, 00:17   #4
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Misvær Skaforening...

Skulle akkurat til å foreslå det samme.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 00:18   #5
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ska vi danse?

Da kan det hende jeg trår deg på tærne. *klomse*

Gammel 29-09-07, 00:19   #6
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Misvær Skaforening...

Ø? *domm*

Gammel 29-09-07, 00:22   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Da kan det hende jeg trår deg på tærne. *klomse*

Den var kul.

Gammel 29-09-07, 00:30   #8
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Da vil jeg anbefale å søke etter noe latinamerikansk. Stort sett er det blandet med andre sjangre. Denne plata f.eks, av Los de Abajo med venner: http://www.amazon.com/Latin-Ska-Forc.../dp/B0007M8I82

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 08:31   #9
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Skulle akkurat til å foreslå det samme.

Har du hørt om de?

Gammel 29-09-07, 08:33   #10
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du hørt om de?

Det har jeg også. Har vært på flere konserter. De er riktig så flinke.
:studerte i Bodø:

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 08:44   #11
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Åja.

:broren-min-er-kjendis-på-FP:

Gammel 29-09-07, 08:55   #12
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Me love ska!

The Specials er overmåtelig råe, men skal du høre på rotekte ska, så må du høre på den skamusikken som oppstod på Jamaica på 60-tallet (forløperen til det vi i dag kaller reggae).

Søk feks, på Pressure drop med Jimmy Cliff der du laster ned musikk, og Cherry Oh med Eric Donaldson. Søk også opp Toots and the Maytals, tidlig Bob Marley, og The Skatalites.
Da snakker vi vaskeekte ska -det som virkelig har sjel og dybde.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 09:03   #13
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:broren-min-er-kjendis-på-FP:

`

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 09:05   #14
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Misvær Skaforening...

Ja! De er helt fantastiske på scenen!
Så dem på Midnattsrocken i 2001.
(Er broren din med der, Nabbe?)

Og Hopalong Knut!

Gammel 29-09-07, 09:07   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes mye forskjellig ska. Skal som går over i reggae, veldig minimalistisk ska (ikke min favoritt) og litt mer punkinspirert ska (mer min greie!).

Norske The Phantoms leverte veldig minimalistisk ska (De har hatt flere vokalister, bl.a. Leo Fossen som var en av Norges første hiphopartister med banda A-team og B.O.L.T. Warhead). Har ikke vært på en konsert på mange år, så jeg vet ikke helt hvordan de har utviklet seg.

Kjente amerikanske skapunkband er bl.a. Rancid og Fishbone. Hvis man drar den linken ennå lengre så kan man komme over i storbandska, som både er inspirert av ska og førstitalls storband, slik som Mighty Mighty Bosstones.
No Doubt startet som et skapunkband, man kan høre noen referanser på senere album også.

Legendariske skaband og artister fra sekstitallet på Jamaica er bl.a. Skatalites, Desmond Dekker og Laurel Aitken.

Etter populariteten hadde dabbet av fikk ska en revival i engelske punk og skinheadmiljøer. Band som the Specials, Madness og Selecter var sentrale her.

Sist redigert av Tallulah : 29-09-07 kl 09:12.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 09:11   #16
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Ronnie Dread er broren min...

Gammel 29-09-07, 10:37   #17
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Har du hørt om de?

Har da vært på mange konserter med dem.

Dessuten har jeg hatt min særeste nachspielopplevelse sammen med dem.

Gammel 29-09-07, 11:04   #18
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Ooh, do tell Innvolverte det Ronnie Dread?

Gammel 29-09-07, 11:15   #19
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Standard

Ooh, do tell Innvolverte det Ronnie Dread?

De spilte på en liten festival i 2001 (eller var det 2000 er litt usikker), hun jeg dro sammen med rota seg borti den daværende trommisen og vi dro til en diger hytte på nachspiel sammen med hele bandet, de sang og spilte til langt ut på morrakvisten, jeg husker enda jeg hadde treningsverk i magemusklerne for jeg lo så mye den natta. Når alle hadde sovet litt så var det på tide å sette nesa hjemover, vi skulle samme vei som dem så vi fikk sitte på å en skranglete bandbuss. Broren din spilte og sang heile veien.

Gammel 29-09-07, 11:49   #20
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rancid gir meg god følelsen. På tide å gjennoppdage Ska skjønner jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.