Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Egne parkeringsplasser for kvinner - hva synes vi om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-07, 10:34   #21
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Egne parkeringsplasser for kvinner - hva synes vi om det?

Noen parkeringshus har sinnsykt små parkeringslommer. Der jeg nå bor har de tatt konsekvensen av det og utvidet plassene, og dermed ble det mye bedre å parkere. En ting er at det er vanskelig å parkere på trange plasser, og man kommer jo heller ikke ut uten å skrape bilen ved siden av, og når det er så trangt så parkere folk gjerne på to plasser på pur F, og dermed så blir parkeringshuset fullt før skiltet på utsiden sier noe om det. Har faktisk opplevd å måtte kjøre ut igjen av p-huset uten å finne plass (og da måtte mannen på callingen pent slippe meg ut, jeg betaler ikke for det).

Forøvrig så er jeg flinkere til å lukeparkere enn mange menn, så akkurat det argumentet synes jeg er helt hårreisende. Gamle menn (eller damer) med hatt derimot, er livsfarlige i parkeringshus. De merker ikke en gang når de bulker inni folk og stikker gjerne av :erfart:

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 10:58   #22
jaså
Nybegynner

jaså sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
jaså har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det høres litt snålt ut.
Men flere plasser forbeholdt barnefamilier med bilseter hadde vært ok. Og noen som faktisk kontrollerte at disse plassene ikke ble opptatt av de som ikke har småbarn.

jaså er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 11:14   #23
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

I Tyskland har de hatt reserverte kvinneplasser i nærheten av utgangene i p-husene i mange, mange år. Men jeg tror ikke de er større en normal standard.

I det siste har jeg ønsket meg større p-plasser fordi det flere ganger har skjedd at jeg ikke har kommet meg ut av bilen med gigantmagen min på trange plasser. Og det med gigantmage er jo også et kvinnefenomen

På sykehuset her har de gravideplasser som er fine og brede (Om det håndheves strengt vet jeg ikke ) Og nesten alle kjøpesentre har famileparkering, noe som jeg synes er en fin greie. Spesielt med barn i barnesete er det greitt med litt ekstra plass. Greien er likevel at symbolet for familieparkering er det gode gamle tegnet for kvinne ... ♀ Og det stemmer jo ganske bra med at barnepass blir sett på som kvinnearbeid her. MEN: Det er da ingen som går rundt og tenker at det er parkeringplasser som er satt av til kvinner flest. Det er ment til kvinner som har et særskilt behov. Og om man benytter seg av det eller ikke er går på "gentleman"-prinsippet.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 11:20   #24
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg blir provosert av forslag om større lommer for kvinner. Er det virkelig slik at kvinner bulker mer? Eller er det kanskje slik at kvinner er flinkere til å si ifra hvis man har bulket istedetfor å stikke av uten å melde seg, som enkelte idioter gjør

Jeg er helt for større lommer på et generelt grunnlag. Jeg synes også familieplasser er gull, da det å ta ut/sette inn småttisene i bilsetene faktisk krever litt handlingsrom.

Gammel 28-09-07, 11:22   #25
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns dette er med på å stigmatisere kvinner - vi bare ER dårlige sjåfører liksom. Så dette synes jeg er en særdeles dårlig ide.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 11:45   #26
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig dumt at en blander to forskjellige tema inn i denne diskusjonen. Sånn jeg ser det er hovedproblemstillingen at enkelte kvinner synes det er skummelt med parkeringshus på kvelden, for de er redd for overfall. Selv er jeg ekstra på vakt når jeg en sjelden gang parkerer i parkeringshus i Oslo på kvelden, spesielt om jeg har parkert langt unna inngangen. Noen av parkeringshusene i Oslo er mørke og trange, og ikke spesielt hyggelige på kvelden.

Men så ødelegger noen denne diskusjonen (ikke noen her på FP) med å blande inn dette med kvinners kjøreegenskaper, og insisterer på at kvinneparkeringsplassene må være større og bredere enn andre, og som de fleste andre her inne så synes jeg det blir for dumt. Jeg klarer fint å parkere, selv på trange og relativt utilgjengelige parkeringsplasser, og har til dags dato ikke ripet opp verken min bil eller noen andres bil når jeg har parkert.

Så ja til egne plasser ved utgangen, men de trenger ikke være større enn alle de andre plassene. (Og med dagens tomtepriser i Oslo f.eks. så forstår jeg hvorfor parkeringsselskapene prøver å trykke inn flest mulig biler ved å ha minst mulige plasser.)

Gammel 28-09-07, 12:13   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

I det siste har jeg ønsket meg større p-plasser fordi det flere ganger har skjedd at jeg ikke har kommet meg ut av bilen med gigantmagen min på trange plasser. Og det med gigantmage er jo også et kvinnefenomen

Vel, jeg har sett atskillige maskuline ølmager som har gått min gravide vom en høy gang.

Jeg kan ikke si jeg har sansen for dette forslaget, verken plasserings- eller breddeaspektet ved det.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 12:55   #28
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror alle opplever p-hus som trange. Bilene har blitt større, men selv når det bygges nye p-hus ser man ikke ut til å ta konsekvensen av det.

Jeg har vært i flere parkeringshus hvor jeg hadde vært redd for å bli ranet om det hadde vært senere på kvelden. Som mann er jeg ikke akkurat like utsatt for voldtekt, men jeg tviler på at det er spesielt hyggelig å bli ranet eller utsatt for vold heller. Jeg hadde helst ønsket meg bedre overvåkning av p-husene, framfor noen reserverte kvinneplasser.

Siden antall reserverte plasser typisk må være begrenset (ikke alle plasser i et p-hus kan være nær inngangen), så vil det jo alltid være mange kvinner som må parkere "farlig til". Så dette er jo da egentlig ikke et reelt sikkerhetstiltak? Det blir jo ikke vanskeligere å voldta de kvinnnene som ikke får plass til å parkere på kvinneplassene.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 13:03   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Torsken over her har mange gode poenger.

Familieplasser er noe helt annet. Med sviende straffer over de som tar plassene uten barneseter.

(Som Observatøren har jeg kranglet med min andel av disse jeg også.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 13:20   #30
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Større parkeringsplass for kvinner er det samme som å si at vi ikke kan parkere like bra som menn på vanlige parkeringsplasser - nope, det synes jeg ikke noe om.

Tenkte akkurat det samme!

Jeg har blitt fornærmet om noen har ment at jeg har trengt en egen plass kun for kvinner.

Gammel 28-09-07, 13:24   #31
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg er en rev på å rygge meg inn på de smaleste stier, så dette har jeg ikke behov for.

Gubben derimot, kunne trengt en sånn.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 16:00   #32
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tar gjene i mot litt større plasser også, jeg. Å parkere det droget jeg kjører og få plass til å åpne døren for å få ut både meg og Snupp er til tider en liten utfordring. Jeg har sett egne familieplasser på kjøpesentre - de er litt større, nærme inngangen og kun for biler med barnesete i baksete. DET syns jeg er en god idé.

Sånt luksus har vi ikke her hehe

Gammel 28-09-07, 17:22   #33
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Ja takk sier jeg. Jo bredere, jo bedre.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 00:52   #34
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns de kunne ordnet i stand ekstra store parkeringsplasser for de av oss som ikke er så flink til å rygge. Bør selvsagt kunne brukes av såvel kvinner som menn.

Plassene kan gjerne merkes godt som XL slik at alle som er flinke til å parkere syns det er flaut å stå der og dermed overlater plassen til de av oss som ikke har noe valg.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 09:32   #35
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Nå stopper det ikke meg fra å bruke parkeringshus, men jeg synes absolutt ikke det er behagelig.

Jeg unngår å parkere i parkeringshus så langt jeg kan, fordi jeg er livredd for dem. Nå har vi vel kanskje et parkeringshus i byen her, men når jeg bodde i Usa måtte jeg parkere i et på jobben. Da fikk jeg eskorte av en sikkerhetsvakt til bilen hvis jeg jobbet sent. Det var helt vanlig i bygningen jeg jobbet i, og jeg ble ikke sett på som hysterisk heller. (Hadde uansett ikke brydd meg om det, altså ). Så, ja, jeg er for egne parkeringsplasser for kvinner, slik at de kan føle det sikrere å gå til bilen. En skam at verden er slik, men sånn er det nå bare, og da er det greit å ta forholdsregler så godt man kan.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 12:21   #36
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Ja til generelt bredere parkeringsplasser, bedre overvåkning, flere familieplasser og SVIENDE bøter for de som misbruker dem.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-07, 12:44   #37
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det vanlig med overgrep av ymse slag i parkeringshus, eller er det bare på TV? Jeg mener, jeg har jo sett det svært mange ganger i filmer og serier, men aldri hørt om at det har skjedd.

Gammel 29-09-07, 13:05   #38
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Er det vanlig med overgrep av ymse slag i parkeringshus, eller er det bare på TV? Jeg mener, jeg har jo sett det svært mange ganger i filmer og serier, men aldri hørt om at det har skjedd.

Jeg må ha sett for få amerikanske filmer (som om det var mulig ), for jeg har ikke fantasi til å forestille meg at jeg skulle være redd i parkeringshus.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.