Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Internasjonal dag i barnehagen

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-07, 09:34   #1
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Internasjonal dag i barnehagen

...ja, det skal de ha om to uker. Da skal vi ha med en matrett hver fra vårt eget land. Jeg er helnorsk. Har tidligere hatt med vafler og rundstykker, og er ute etter tips til norsk mat som ikke er alt for vanskelig eller tidkrevende å lage.
Synes liksom det blir så kjedelig med norsk mat i det flotte fellesskapet i barnehagen med mat fra fjerne himmelstrøk...

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 09:37   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Internasjonal dag i barnehagen

Lefser, sveler, spekemat, røktlaks, gravetlaks.

Elg i diverse varianter, reinsdyr....

Grøt, da mener jeg vassgraut, rømmegrøt eller fløyelsgrøt.

Påsmurte rundstykker anser jeg ikke som spesielt norsk.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 09:38   #3
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Påsmurte rundstykker anser jeg ikke som spesielt norsk.

Rundstykker med geitost!

Groucho Marx
Gammel 09-10-07, 09:42   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Rundstykker med geitost!

Geitosten er norsk ja, men da heller på grovbrød. Ikke for det jeg synes det høres mye greiere ut med rundstykker.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 09:45   #5
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Mener ikke å kverulere, altså, og er glad for innspill! Takk.
Det er bare vanskelig, synes jeg, i en travel hverdag å være kreativ på norsk mats vegne i forhold til å ta med noe til barnehagen....!

Groucho Marx
Gammel 09-10-07, 09:56   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grovbrødskiver er jo veldig norsk, da; med leverpostei, brunost eller røkelaks, for eksempel. Ikke så veldig spennende, men lett å frakte, og barn spiser det da stort sett gjerne. Hveteboller med rosiner er kanskje ikke utelukkende norsk, men ganske typisk, i alle fall. (Det var det jeg endte opp med å ta med et par ganger i den gamle barnehagen, som vi kjenner begge to.) Kaker er kanskje litt dumt i en sånn sammenheng, men hvis ikke, så er det jo litt å velge i der. Eller dessert - riskrem, kanskje? Skal det være middagsmat, så kanskje noe med laks, eller fiskekaker? Eller finnbiff. Eller noe med flatbrød til. (Grøt virker upraktisk å frakte med seg.)

Gammel 09-10-07, 10:03   #7
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Jeg ville gått for spekefat med flatbrød. Det må da være det enkleste over det enkle. Høres ut som en flott dag.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 10:06   #8
Sue
Nye muligheter :o)

Sue sin avatar

Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lapskaus - tar litt tid kanskje, men...
Ellers er det jo mange varianter av lefser med pålegg som både er enkelt og godt.
Eller hva med en Grandis.

Gammel 09-10-07, 10:18   #9
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Eller hva med en Grandis.

yes!

Groucho Marx
Gammel 09-10-07, 11:29   #10
5barnsmor
ENDELIG 6 BARNSMOR!!!!

5barnsmor sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
5barnsmor er litt kul5barnsmor er litt kul
Standard

Risgrøt er vel typisk norsk...

Gammel 09-10-07, 11:30   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Jeg ville gått for spekefat med flatbrød. Det må da være det enkleste over det enkle.

Det var jammen en god idé - det skal jeg huske til neste gang det blir aktuelt.

Gammel 09-10-07, 12:06   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sue, her.

Ellers er det jo mange varianter av lefser med pålegg som både er enkelt og godt.

Det tenkte jeg på også - lefser med naturell smøreost og litt røkelaks, for eksempel. Både lettvint og urnorsk!

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 13:19   #13
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Multekrem!

Gammel 09-10-07, 13:43   #14
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Du har ikke noe familie som er fra en eller annen sær liten bygd langt inni en fjord hvor de har egne matskikker? Alle bygder her oppe har sin egen lefsevariant, sin egen måte å koke ball på osv.

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 13:46   #15
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Gravet laks/ørret og eggerøre, og spekemat har vi hatt med.
Enkelt og greit.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 13:49   #16
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Du har ikke noe familie som er fra en eller annen sær liten bygd langt inni en fjord hvor de har egne matskikker? Alle bygder her oppe har sin egen lefsevariant, sin egen måte å koke ball på osv.

Nei, igrunnen ikke... Fra Oslo alle mann, i lange tider.

Takk alle for gode tips. Spekemat, eggerøre og flatbrød er enkelt og greit.

Groucho Marx
Gammel 09-10-07, 13:52   #17
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.matoppskrift.no/sider/Oslo.asp

gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 14:17   #18
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Komle kan du jo ta med! *Yummi*

Gammel 09-10-07, 14:26   #19
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes spekemat og flatbrød var en veldig god ide!

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 14:43   #20
Manitoba
Passiv

Standard

Hva med tilslørte bondepiker? Eller kværfjordkake? Ellers synes jeg lapskaus med flatbrød er en god ide. Du kan lage den dagen før og varme den før du kommer. Men da må du ha ingredienser som alle andre kan spise. Så kanskje uten pølse eller ha den ved siden av.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.