|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#281 |
Come what may...
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Har tenkt å printe ut alt og legge det i perm. Lettere å finne fram til hver oppskrift på den måten!
![]() |
#282 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Det er en stund siden jeg oppdaterte her, så jeg får trå til med nye middager prøvd ut denne uken. Har hatt det travelt i det siste, så det har stort sett blitt enkle hverdagsretter. Her inne deler jeg stort sett rettene hvor vi lager mat fra bunn, eller nyutprøvde retter. Potet og seibiff er ikke så spennende å fotografere.
![]() Dette ble denne helgens lørdagsgodis. Dette er pasta får de vågale! Fyttirakkern, den svei rundt munn, på tross av halvering av sitronsaftmengde. Det var godt også, men det holdt med å få smaken av selve pastaen. Sausen ble liggende igjen. Sitronpasta 4 porsjoner/15 minutter 1 pakke fersk pasta 2 citroner (vi brukte en, og det var mer enn nok) 2 dl créme fraiche salt og pepper cayennepepper parmesan persille til garnering Kok den ferske pastaen etter instruksjon på pakken. Press saften ut av sitronene. Varm saften med créme fraiche i en kasserolle. Krydre med salt, pepper og cayennepepper etter smak. Bland med den ferske pastaen. Server med grillet kylling eller en kjøttbit. ![]() Løkpannen var en god og enkelt hverdagsrett. Men jeg får ikke helt klart for meg hva det er. Trodde det skulle bli omelettaktig, men den falt liksom fra hverandre på tallerkenen. Løkpanne 4 porsjoner 3 hakket løk 100-150 g kjøttdeig 0,5 ts pepper 4 egg 1 dl vann 0,5 ts salt 100g revet hvitost 1 rød paprika 1 grønn paprika Bruk stekepanne. Smøret skal være varmt uten å være brunt. Løk, kjøttdeig, salt og pepper blandes i pannen med en gaffel og brunes litt, slik at kjøttet blir gjennomstekt. Egg, vann og salt blandes og helles over. Reven gul ost drysses på toppen. Til slutt finhakket paprika over. Serveres nylaget. Tilbehør: Gjærbakst eller kokte poteter.
![]() |
#283 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Ingen som har lyst til å dele fiskeoppskrifter forresten? Vi er dessverre dårlige på å lage avanserte fiskeretter, noe som blant annet skyldes at det er jeg som lager middagsplan - og at jeg ikke spiser fisk. Mann og barn overlever på seibiff, fiskekaker og denslags stakkars. Kunne godt ha funnet på sprekere fiskemiddager for deres del.
![]() |
#285 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Lagde disse til middag i dag og dette er helt klart en favoritt her i huset. Alle spiste godt, inkl 1 åringen. Dette skal vi desidert lage igjen en annen dag
![]() |
#287 |
A friend with benefits
|
Nei, no gir eg meg over!!
![]() |
#289 |
Lengter etter sola
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Mitt bidrag....
![]() |
#292 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Får vel oppdatere litt igjen, det begynner å samle seg opp litt. *lat* Dagens søndagsmiddag ble blomkålsuppe, en mektig og god sådan. Pastinakkchipsen smakte nydelig!
potetmel inn i deigen. Spe med melk eller vann. Spe med litt væske av gangen og arbeid dette godt inn i deigen før du sper igjen. 2. Form farsen du nå har fått, til runde, flate kaker. 3. Bland sammen peppermiks og paprikapulver på en tallerken. Rull kakene i kryddermiksen. Stek kakene på middels varme til de er gjennomstekte. Server med ovnsstekte poteter, surret sopp og løk, brokkoli og peppersaus. Ved siden av kjøttkakene serverte vi blant annet hjemmelaget potetstappe av mandelpoteter. Mandelpoteten synes jeg gir den beste smaken på potetstappe. Bruker ingen oppskrift når jeg lager potetstappe. Tar en passende mengde poteter, skreller og deler i biter. Koker til de er møre ca 10-15 minutter. Har akkurat kjøpt en håndmoser, noe som gir stappen en fin konsistens. Moser stappen og har i en skvett melk og evt. litt flytende smør, salt og pepper. Man kan også blande inn litt parmesan eller cheddar hvis man vil ha stappen ekstra god. Hverdagsgryte 4 porsjoner
2. Kutt purren fint og finhakk hvitløken. Riv gulrøttene, del tomatene i biter og ha alt i gryta. Tilsett buljong, krydder og la det koke i noen minutter. Smak til med salt og pepper. Serveres gjerne med poteter eller potetstappe til. ![]()
![]() |
#293 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Et par oppskrifter til imens jeg er i gang. Brokkoligrateng passer nok til det meste av kjøtt vil jeg tro.
![]()
![]() |
#294 |
Lengter etter sola
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Kylling med kryddret saus
![]() |
#295 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Den retten er knallgod Snuppa. Hadde faktisk tenkt til å lage den for et par uker siden, og legge ut her - men fikk aldri somlet oss til å lage. Vi har brukt å lage med ris, men poteter er sikkert også kjempegodt.
![]() |
#296 |
Lengter etter sola
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Bruk photobucket Irma
![]() |
#297 |
Ekvilist
|
Skal tenke på det. Fotoknudsen har vært veldig ustabil i det siste. Blogg høres litt over my league ut.
![]() |
#298 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Irma: Det jeg savner litt, er tilbakemeldinger fra deg om hvordan maten smaker, om det er for lite/nok krydder i forhold til oppskrift etc.
![]() |
#299 |
Ekvilist
|
Dersom vi ikke har følt noen behov for endringer i forhold til smak, så skriver jeg ikke noe ekstra når jeg legger inn oppskrift. Middager vi ikke har likt, legger jeg ikke inn oppskrift på. De gangene vi har endret på (eller tenker at vi senere må endre på) oppskriften, gjør jeg det i innledningen til oppskriften eller i selve oppskriften. Når det gjelder mer detaljer rundt matens smak, tror jeg nok ikke jeg kommer til å skrive så mye mer, for jeg har inntrykk av at smaken er veldig som baken. Dessuten er jeg ofte veldig skrivelei når jeg legger inn oppskriftene her, etter å ha sittet en god stund og skrevet ned oppskrifter.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 11-11-07 kl 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Forrige helg fylte jeg 30 år, og inviterte de nærmeste til fest. Det ble indisk mat, alle oppskriftene har jeg lagt ut tidligere i tråden. Tenkte allikevel å avgi en liten bilderapport:
![]() |
|
|