|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)http://www.dagbladet.no/kultur/2007/06/06/502719.html
|
|
|
#2 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Tenkte meg du kom til å like den.
|
|
|
|
#3 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Jeg er så hjertens enig med deg. Kjempebra bok! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Elsker den! Takk gud for at jeg ikke bor i Afghanistan, jeg er helt sjokkert over hva Taliban fikk seg til å gjøre der nede. Jeg visste jo at de var jævlige, men nå fikk jeg jo hele lista over grusomhetene servert i ei bok. Det er helt forferdelig. Syke, syke folk!
|
|
|
#5 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Jeg er "i" denne boka nå, etter å ha lest Drageløperen først. Det er spennende og interessant å lese, men jeg føler at jeg gjennomskuer forfatteren i stor grad. Leser disse bøkene mest for å få et slags innblikk i livet i Afghanistan. Merker at han skifter tema litt for å komme innom ulike typer familier og konstellasjoner.
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Ja, jeg kjenner at jeg blir veldig takknemlig over det fantastisk gode livet jeg tross alt lever her, etter å ha lest om hvordan kvinnene der nede har og har hatt det, spesielt under Taliban-regimet. Det blir liksom ikke det samme å klage over prisen på blomkål eller at jeg ikke har råd til den og den kjolen etterpå ...
|
|
|
#7 |
|
Energisk
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() |
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Gleder meg til å lese denne boka! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Naiv og Super
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Jeg er enig i at dette er en flott bok, men personlig foretrekker jeg Drageløperen som har satt seg i ryggmargen min.
|
|
|
|
#9 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Jeg leste boka ferdig natt til i går, og den aller siste setninga fikk meg til å stortute, så rørt ble jeg. Var ikke lett å sovne etterpå.
|
|
|
#10 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)
Jeg har ikke vært i Afghanistan, men Iran, Irak, Syria, Jordan, De arabiske emirater, Israel, Palestine, Libanon, Tyrkia. Situasjonen er grusom for kvinner i disse landene, men noe forskjellig. De klager sikkert like ofte som vi over blomkålspriser og kjoler. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Ja vold i hjemmet er nok ikke mindre utbredt i vesten, men jeg snakker mer om mangelen på rettigheter ute i samfunnet generelt. Under Taliban-regimet var det jo et sant helvete å være kvinne i Afghanistan, vet ikke hvor mye bedre det er nå, men.
|
|
|
#12 |
|
Nybegynner
![]() |
Jeg er helt enig med deg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Vidunderlig bok. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Grisejente
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Jeg har lest den og likte den veldig godt.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)Har også lest begge bøkene og de var fantatiske begge to. En ting er skildringen av livet i Afganistan, men det som rørte meg var menneskeskildringen. Tusen strålende soler var vel den boken som rørte meg mest. Det er sjelden jeg opplever at bøker trykker på slike knapper som disse gjorde, men jeg tok meg i å sitte å lese hulkende |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Helt enig. Noe av det som gjorde mest inntrykk på meg, var da Taliban hadde stengt alle sykehusene for kvinner, bortsett fra ett, som ikke hadde innlagt strøm og vann, og der Laila endte opp med å måtte ta keisersnitt uten bedøvelse. Herregud så jeg grein og brakk meg, omtrent. Noe så jævlig! Det verste er jo at det ikke engang er oppdiktet, sikkert. Hvor mange kvinner har ikke måttet gjennomgå slike ting pga. helvetes Taliban?
|
|
|
#18 |
|
|
Sist redigert av Libra : 23-10-07 kl 01:00. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Huff jaa.
|
![]() |
|
|