Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-07, 14:52   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)

http://www.dagbladet.no/kultur/2007/06/06/502719.html

Jeg låner denne av Ms. Lee nå og er snart ferdig. Herregud for en fantastisk bok. Jeg gråter, ler, hulker, smiler og alt på en gang. Tragisk, grusomt, rørende! Denne boken setter virkelig følelsene i sving!

Må vel få lest Drageløperen etterpå, siden mange skryter av den. Ser at den er blitt filmatisert nå, noen som vet om det er lagt slike planer for Tusen strålende soler?

Gammel 19-10-07, 15:03   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tusen strålende soler (forfatteren av Drageløperen)

Tenkte meg du kom til å like den.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:04   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er så hjertens enig med deg. Kjempebra bok!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:05   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elsker den! Takk gud for at jeg ikke bor i Afghanistan, jeg er helt sjokkert over hva Taliban fikk seg til å gjøre der nede. Jeg visste jo at de var jævlige, men nå fikk jeg jo hele lista over grusomhetene servert i ei bok. Det er helt forferdelig. Syke, syke folk!

Gammel 19-10-07, 15:11   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er "i" denne boka nå, etter å ha lest Drageløperen først. Det er spennende og interessant å lese, men jeg føler at jeg gjennomskuer forfatteren i stor grad. Leser disse bøkene mest for å få et slags innblikk i livet i Afghanistan. Merker at han skifter tema litt for å komme innom ulike typer familier og konstellasjoner.

For all del, jeg liker bøkene veldig godt, men vet ikke om de kommer opp på klassikerlista.

Skulle til å si at jeg trives godt i universet, men det er godt å lukke boka innimellom og glede seg over alt jeg slipper å forholde meg til. Det gjør vondt å lese om alt kvinnene må finne seg i, fordi det bare er sånn.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:14   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, jeg kjenner at jeg blir veldig takknemlig over det fantastisk gode livet jeg tross alt lever her, etter å ha lest om hvordan kvinnene der nede har og har hatt det, spesielt under Taliban-regimet. Det blir liksom ikke det samme å klage over prisen på blomkål eller at jeg ikke har råd til den og den kjolen etterpå ...

Gammel 19-10-07, 15:18   #7
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Gleder meg til å lese denne boka!

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:27   #8
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Hvor: Oslo
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enig i at dette er en flott bok, men personlig foretrekker jeg Drageløperen som har satt seg i ryggmargen min.

Gammel 19-10-07, 15:37   #9
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste boka ferdig natt til i går, og den aller siste setninga fikk meg til å stortute, så rørt ble jeg. Var ikke lett å sovne etterpå.

Har lest The Kite Runner og A Thousand Splendid Suns på rappen nå de siste ukene (på engelsk), og begge er virkelig nydelige bøker; noe av det som har rørt meg mest på lenge. Drageløperen på norsk blir en av årets julegaver til foreldrene mine. Må bare dele den med flere.

Gammel 19-10-07, 18:25   #10
lesehesten
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2007
lesehesten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg kjenner at jeg blir veldig takknemlig over det fantastisk gode livet jeg tross alt lever her, etter å ha lest om hvordan kvinnene der nede har og har hatt det, spesielt under Taliban-regimet. Det blir liksom ikke det samme å klage over prisen på blomkål eller at jeg ikke har råd til den og den kjolen etterpå ...

Jeg har ikke vært i Afghanistan, men Iran, Irak, Syria, Jordan, De arabiske emirater, Israel, Palestine, Libanon, Tyrkia. Situasjonen er grusom for kvinner i disse landene, men noe forskjellig. De klager sikkert like ofte som vi over blomkålspriser og kjoler. Iranske kvinner blir gitt enorm makt i hjemmet av sine menn. De har ingen rettigheter i samfunnet og kan ikke skilles fordi far eier barna. Menn blir ikke straffet selvom de slår sine koner og barn. For få år siden ble en mann dømt for å ha drept sin sønn. Det var første gang.

Slik som situasjonen blir beskrevet i Tusen strålende soler tror jeg finnes en god del eksempler av i Midt-Østen, men overhodet ikke i alle hjem. Vold mot kvinner er mer utbredt i vår del av verden, men vi lever i samfunn hvor vi har rettigheter og kan gjøre noe med det.

Jeg er aldeles utrolig glad for å leve i den vestlige delen, og kunne reise rundt med norsk pass med den tryggheten det medfører. Vi må huske på at det er ikke lenge siden kvinner hadde det ikke så bra her heller, og at vi er ikke ved veis ende. Dit kommer vi ikke før alle kvinner har fått like rettigheter og menn.

lesehesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 21:42   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja vold i hjemmet er nok ikke mindre utbredt i vesten, men jeg snakker mer om mangelen på rettigheter ute i samfunnet generelt. Under Taliban-regimet var det jo et sant helvete å være kvinne i Afghanistan, vet ikke hvor mye bedre det er nå, men.

Gammel 19-10-07, 21:44   #12
lesehesten
Nybegynner

lesehesten har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja vold i hjemmet er nok ikke mindre utbredt i vesten, men jeg snakker mer om mangelen på rettigheter ute i samfunnet generelt. Under Taliban-regimet var det jo et sant helvete å være kvinne i Afghanistan, vet ikke hvor mye bedre det er nå, men.

Jeg er helt enig med deg.

lesehesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 22:43   #13
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vidunderlig bok.
Men historien er jo tragisk. Man får et innblikk i en annen verden.

Jeg leste også denne boken først, deretter Drageløperen.
Likte begge bøkene.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 23:02   #14
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Leste den i sommer.Helt nydelig bok!

Gammel 22-10-07, 22:45   #15
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har lest den og likte den veldig godt.
Får få lånt meg drageløperen og lest den også.

Gammel 22-10-07, 23:02   #16
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Har også lest begge bøkene og de var fantatiske begge to. En ting er skildringen av livet i Afganistan, men det som rørte meg var menneskeskildringen. Tusen strålende soler var vel den boken som rørte meg mest. Det er sjelden jeg opplever at bøker trykker på slike knapper som disse gjorde, men jeg tok meg i å sitte å lese hulkende Synes forfatter er veldig flink til å få frem følelser uten å bruke for mange ord. Det er enkelt ord eller enkelte formuleringer som sier så utrolig mye og som får frem massevis av følelser.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 00:49   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Har også lest begge bøkene og de var fantatiske begge to. En ting er skildringen av livet i Afganistan, men det som rørte meg var menneskeskildringen. Tusen strålende soler var vel den boken som rørte meg mest. Det er sjelden jeg opplever at bøker trykker på slike knapper som disse gjorde, men jeg tok meg i å sitte å lese hulkende Synes forfatter er veldig flink til å få frem følelser uten å bruke for mange ord. Det er enkelt ord eller enkelte formuleringer som sier så utrolig mye og som får frem massevis av følelser.

Helt enig. Noe av det som gjorde mest inntrykk på meg, var da Taliban hadde stengt alle sykehusene for kvinner, bortsett fra ett, som ikke hadde innlagt strøm og vann, og der Laila endte opp med å måtte ta keisersnitt uten bedøvelse. Herregud så jeg grein og brakk meg, omtrent. Noe så jævlig! Det verste er jo at det ikke engang er oppdiktet, sikkert. Hvor mange kvinner har ikke måttet gjennomgå slike ting pga. helvetes Taliban?

Gammel 23-10-07, 00:54   #18
Libra

Libra sin avatar

Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Enig med deg der. Det var grusomt, den kvelden jeg leste det hadde jeg gått til sengs en stund før gubben, han kom opp og så til meg og lurte på hva som var galt Jeg H U L K E T sånn skikkelig onkli' Det som forresten satte seg verst i meg var da hun ble sendt fra faren og hun så på han og sa at hun hadde vært glad i han. Husker ikke ordrett hvordan hun sa det, men måten han skrev det på gjorde at alle tårekanaler bare åpnet seg totalt og fullstendig for meg. Det gjorde så inderlig vondt.

Fant ikke ut hvordan man sladder teksten så jeg bare farget den litt anderledes.

Sist redigert av Libra : 23-10-07 kl 01:00.
Gammel 23-10-07, 00:58   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Enig med deg der. Det var grusomt, den kvelden jeg leste det hadde jeg gått til sengs en stund før gubben, han kom opp og så til meg og lurte på hva som var galt Jeg H U L K E T sånn skikkelig onkli' Det som forresten satte seg verst i meg var da hun ble sendt fra faren og hun så på han og sa at hun hadde vært glad i han.Husker ikke ordrett hvordan hun sa det, men måten han skrev det på gjorde at alle tårekanaler bare åpnet seg totalt og fullstendig for meg. Det gjorde så inderlig vondt.

Fant ikke ut hvordan man sladder teksten så jeg bare farget den litt anderledes.

Huff jaa. Herregud så trist!

Forresten, for å sladde teksten skriver du det du skal skrive, markerer det og trykker på .

Gammel 23-10-07, 01:01   #20
Libra

Libra sin avatar

Standard

Hmm - fikk blå stripe over ja, men teksten vistes jo uansett farge jeg valgte jo.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.