Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags straff fikk du da du var barn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-07, 11:15   #61
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags straff fikk du da du var barn?

Men det aller værste er den gangen mamma sa at jeg var den store skuffelsen i livet hennes...... DET glemmer jeg aldri........

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 11:23   #62
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg var et håpløst barn og fikk ris på rompa en gang. Det var fortjent.
Jeg fikk lite kjeft før mamma døde når jeg var åtte men når min stemor kom inn skulle hun gjøre menneske av meg som hun fortsatt kaller det. Hun småkjeftet hele tiden så jeg hørte aldri på henne. De gangene pappa hevet stemmen hørte jeg!!

Husarrester og kjefting var dagligdags hjemme. Sånn er det IKKE her med mine barn. Vi har regler og kjeft får de kun når de fortjener det. Aldri fysisk og heller ikke psykisk mobbing. Det er jeg så vant til hjemmefra at jeg må noen ganger ta hardt i meg selv for ikke å gjøre det, men tror det går.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 11:36   #63
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble aldri straffet fysisk, men foreldrene mine er og har alltid vært enormt "gode" på å gi meg dårlig samvittighet hvis jeg gjorde noe som ikke passet dem. Det var et langt, klandrende blikk og stillhet i perioder. Dette har satt dype spor i meg, og jeg grøsser når jeg en gang i mellom ser at Mormor setter det blikket i min sønn. Da stopper jeg det, for jeg vil ikke at han skal gå med den klumpen i magen som jeg hadde. Jeg var til tider et nervøst barn.

Opprinnelig lagt inn av AnnKi, her.

Mamma låg stor vekt på å samtale med meg og 90% av gangen var det selve straffen. Min mor gav meg også det "onde blikket" dersom jeg visste at jeg gjorde noe jeg ikke fikk lov til...

"Det onde blikket" har jeg tatt med meg videre. Det funker svært godt!

Tenk deg om to ganger før du bruker det. Jeg fikk vondt i magen av å lese dette.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 11:48   #64
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg har gjort opp med min far, og vi har et godt forhold i dag, men redselen sitter der enda. Hører jeg en mann som hever stemmen sin så går jeg med engang i forsvarsposisjon, og skal beskytte meg mot slag.

Min far var nok ekstrem, og siden jeg var eldst av tre søsken så fikk jeg alt. Hvis mine yngre søsken gjorde noe galt så var det også jeg som ble slått siden de var mitt ansvar.Det å blir slått var dessverre regelen fremfor unntaket. Det verste var å bli slått i ansiktet med flat hånd, det svidde i mangen timer etterpå. En gang så slo min bror seg mens vi lekte, og da min far skulle trøste han så tok han og regelrett kastet meg opp i luften så jeg fløy inn i en kommode. Det var grusomt, og jeg selv om jeg nå er voksen så blir jeg fremdeles livredd om han blir sint, det til tross for at han har forandret seg helt.

Det var en del psykisk vold også om man kan kalle det det. Alltid kritisert, alltid få beskjed om hvor dum man er, etc,. Vi måtte alltid spise det som ble servert uansett hvor ekkelt det smakte, og nektet vi så gikk vi uten mat helt til vi spiste det vi ikke likte. Det lengste jeg har gått uten mat er 4 dager, og det var pga en blekksprut som jeg absolutt ikke ville spise.

Jeg er absolutt ikke glad i den faren jeg hadde den gangen, men jeg er glad i den faren jeg har nå. Han er totalt forandret, og jeg vet at han virkelig angrer på oppførselen sin. Han har fått en ny sjanse med halvbroren min, og jeg ser at han er en utrolig flink far med han, så han har heldigvis lært.
Jeg har aldri, og kommer aldri til å straffe barna mine med noen som helst form for fysisk avstraffelse.

Gammel 27-10-07, 11:49   #65
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ble sendt på rommet.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 14:12   #66
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Jeg ble aldri straffet fysisk, men foreldrene mine er og har alltid vært enormt "gode" på å gi meg dårlig samvittighet hvis jeg gjorde noe som ikke passet dem. Det var et langt, klandrende blikk og stillhet i perioder. Dette har satt dype spor i meg, og jeg grøsser når jeg en gang i mellom ser at Mormor setter det blikket i min sønn. Da stopper jeg det, for jeg vil ikke at han skal gå med den klumpen i magen som jeg hadde. Jeg var til tider et nervøst barn.

Tenk deg om to ganger før du bruker det. Jeg fikk vondt i magen av å lese dette.

Uttrykte meg kanskje litt feil?!
For meg er "det onde blikket" ett påminnende og litt strengt blikk, ikke ment som skremmende.
Har selv heller aldri opplevd det blikket jeg fikk av min mor som skremmende. Det advarende/strenge blikket er kanskje mer riktig navn?
Blikket sier "dette vet du at du ikke har lov til" eller "hva sa jeg nettopp" og kommer etter at muntlig advarsel er gikk.

Eks:
Meg: Nei, du får ikke bare gå å ta kake i kakeboksen, det er snart middag.
J: ok
Ett minutt senere prøver han å snike hånden oppi kakeboksen og jeg sender han ett strengt blikk.

Sist redigert av Blåbær : 27-10-07 kl 14:41.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 14:25   #67
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Husarrest. Men da klatret jeg ut vinduet og dro.
De gav opp, og jeg flyttet da jeg var 15.

Gammel 27-10-07, 14:30   #68
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir skikkelig trist av å lese denne tråden, og se hvor mange som har opplevd fysisk (og psykisk) avstraffelse.

Jeg liker ikke ordet straff kjenner jeg. Det gir meg assosiasjoner til "å ta igjen" noe jeg ikke kan være nødvendig for små barn iallefall. Mulig jeg endrer standpunkt når poden blir eldre. Grensesetting i min oppvekst ble gjort i form av tilsnakk og evt. hevet stremme. Mine foreldre ble så vidt jeg har fått med meg aldri fysiske når det kom til straff, husarrest og lignende er også et fremmedord for meg. Og jeg var definitivt ikke et dydsmønster. Det jeg husker som mest effektiv grensesetting for meg var f.eks at mamma ble lei seg (og sint) hvis jeg hadde gjort noe jeg ikke fikk lov til. F.eks røyking og spritdrikking i ung alder. Jeg husker også at søsteren min som var en del eldre enn meg ble fryktelig redd/sint da jeg kom for sent hjem en kveld. Det at hun ble så redd gjorde inntrykk.

Gammel 27-10-07, 15:11   #69
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Uff, dette minner meg om en episode jeg opplevde som barn. Jeg var på besøk hos bestevenninnen min, og foreldrene hennes hadde besøk av venner med to barn som vi lekte med. Det ble noe krangling og noen stygge ord, og disse foreldrene som var på besøk ble fryktelig sinte pga ordbruken og regelrett tok barna etter nakken inn på badet og brutalt gnei såpe rundt inni munnen på dem så det skummet ut. Jeg husker at foreldrene til min venninne ble veldig sjokkert og visste ikke helt hvordan de skulle ta det. Samme med min mor når jeg kom hjem og fortalte det, ganske rystet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 19:22   #70
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke noe som helst straff jeg, litt kjeft eller høylytt tilbakemelding kunne nok forekomme, men det var ikke ofte det heller. Både moren og faren min hadde det veldig strengt under oppveksten, og jeg husker flere ganger de sa at de aldri ønsket at vi skulle ha det slik.

Synes det var mange triste historier her

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 19:27   #71
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ris på rumpa av moren min, kan jeg huske, men det skjedde ikke så ofte. Far har aldri lagt hånd på meg.

Ellers ble jeg sendt på rommet mitt om jeg ikke oppførte meg ordentlig.

Gammel 27-10-07, 20:13   #72
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

GÅ PÅ ROMMET DITT!!! hørte jeg ofte når jeg hadde gjort noe galt..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 20:40   #73
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Jeg var et meget engstelig barn, gjorde stort sett aldri noe galt, men de få gangene jeg gjorde det, så pappa på meg med de skuffede øynene sine og sa han var meget skuffet over meg.
Mamma hadde samme taktikk.

Ingen verken fysisk eller psykisk straff, men det vet jeg at mine foreldre fikk....

MiaPia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 22:10   #74
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg var unormalt lydig som barn. Det straffar seg i voksenlivet.

Gammel 27-10-07, 22:29   #75
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk smekk på fingrene da jeg var liten. Senere ble jeg for det meste psykisk avstraffet. Det vil si at jeg ble behandlet som luft helt til jeg selv ba om unnskyldning. Jeg måtte være på rommet mitt så utrolig mye, og jeg husker det som veldig, veldig sårende. Det var mye grining - helt alene. I trettenårsalderen fikk jeg ved en anledning en real smekk over munnen.

Gammel 27-10-07, 22:42   #76
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ris på rompen, harde tak i armen, slengt på gulvet, ørefik, kjeft, husarrest og henvist på rommet.

Pappa har liten lunte og en krutt tønne.
Mamma bare kjeftet og sente meg på rommet.

Jeg har hatt mitt oppgjør med pappa.
Men jeg kommer aldri til å glemme, aldri...

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 22:45   #77
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexa, her.

Mener å huske vi fikk ris på rompa i ekstreme tilfeller, men kan ikke si det er noe dominerende minne. Helt sikker på at det ikke vil skje med barnebarna (mine barn) , jeg tror det var mer vanlig før. Har dessuten snakket om at det ikke er lov (og alle er enige om at det ikke er konstruktivt).

Trist å lese ditt innlegg, Safran.

Min far slo min eldste sønn og jeg kan love deg at min sønn sa ifra umiddelbart.
Han måtte pent be min sønn om unnskyldning, samt at jeg sa klart i fra at INGEN legger hånd på mine barn.
Og at han ikke var velkommen her mer hvis dette skjer igjen..

GUuu å sint jeg var..

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 22:49   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjære vene hva en del av dere har opplevd, da!!?? Jeg ante virkelig ikke at dette var så vanlig!

Jeg vokste opp uten "straff" av noe slag. Vi levde sammen mer enn å leve i ett "oppdrager"-forhold. Mamma har masse temperament og kjeftet og smelte når det falt seg sånn, men ikke annerledes enn sånn hun kunne kjefte på pappa. Altså, hun gav uttrykk for at hun var sint, når hun var det. Sånn som man jo gjør.

Og jeg syns nå "det har gått bra med meg", må jeg legge til.

Gammel 27-10-07, 23:06   #79
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kjære vene hva en del av dere har opplevd, da!!?? Jeg ante virkelig ikke at dette var så vanlig!

Dette er min reaksjon også. Jeg får virkelig vondt av mange av dere. Slikt skal ikke barn måtte oppleve. Jeg visste det skjedde, men ikke at det var så vanlig.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 23:12   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så blir jeg helt av dere som nevner "en ørefik i ny og ne" som noe helt dagligdags. Det står nesten for meg som det verste - å slå et barn i ansiktet. Jeg kan klare å se at folk kan ha lyst til å riste og klype og dytte, kanskje (men ikke at de faktisk gjør det!), men tanken på en ørefik i fjeset til ungene mine, uttrykket i øynene deres, det myke kinnet - det gjør meg faktisk skikkelig uvel!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.