Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva slags "straff" fikk du som barn
Grov vold (som gav merker) 13 4,69%
Jeg ble psykisk mishandlet 35 12,64%
Ørefiker - ofte 16 5,78%
Ørefiker - sjelden 34 12,27%
Ris - ofte 13 4,69%
Ris - sjelden 55 19,86%
Husarrest o.l. - ofte 15 5,42%
Husarrest o.l. - sjelden 64 23,10%
Gå på rommet - ofte 58 20,94%
Gå på rommet - sjelden 75 27,08%
Kjeft 170 61,37%
Tilsnakk 189 68,23%
Brukte ikke "straff" 17 6,14%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 277. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-07, 20:41   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)

Jeg ble så gjennomrystet av mange av svarene i den andre tråden og håper så inderlig at de som hadde opplevd grov vold som barn var overrepresentert akkurat der. At de aller fleste vokste opp uten den slags. Vi snakker jo om 60/70/80-tallet, ikke sant? Jeg trodde virkelig ikke sånt var så utbredt den gangen.

Poll kommer.

Gammel 28-10-07, 20:46   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)

Understreker: Jeg trekker ikke i tvil dere som fortalte om disse tingene, altså. Jeg håper bare at det er få av dere...

Gammel 28-10-07, 20:48   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ris på rumpa en sjelden gang. Innimellom, men ikke ofte, ble jeg sendt på rommet mitt. Ellers var det stort sett tilsnakk det gikk i.

Gammel 28-10-07, 20:49   #4
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Tilsnakk og kjeft var vel det som var vanlig. I tillegg til skarpe blikk og tunge sukk Ble sjelden en gang sendt på rommet og pappa prøvde seg med husarrest en gang. men ga opp da han skjønte det var like mye straff til seg selv. (så jeg krysset ikke av for husarrest)

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 21:05   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror nok dessverre dette var ganske utbredt på 60 og ut på 70 tallet. På slutten av 70-tallet tok fagfolk til vettet og det ble flere debatter omkring temaet.

Forstår godt at du håper at virkeligheten ikke er så svart, men jeg tenker samtidig at det kanskje er bedre for de det gjelder at man faktisk ikke føler seg så alene om å ha opplevd dette. Jeg kjenner flere av mine venninner som skammet seg dypt og inderlig over å ha slike opplevelser fra oppveksten, og så snakket vi tilfeldigvis om det når vi var sammen engang, og da viste det seg at nesten halvparten av de hadde ganske mange fæle avstraffelseshendelser å fortelle fra barndommen. Dette også fra venninner som jeg alltid har synes har kjempegreie foreldre! Derfor tror jeg så gjerne at mye skjer i de beste familier. En av venninne sa at hun følte litt av skammen om dette slapp når hun hørte at andre også hadde det slik, og hun ikke lenger var et særtilfelle.

Igjen føler jeg meg heldig over å ikke å ha hatt det slik, det er forferdelig hvor rettsløse barn har vært opp gjennom tidene.

Dette sakset jeg fra nett:

Sitat:

NOU 2004:23, avsnitt 9.3:

Langt inn i utvalgets mandatperiode var det mer eller mindre vanlig at barn fikk 'smekk', 'luggetupp', 'ørefik', 'nesestyver', 'smake riset' osv. De mange og varierte folkelige betegnelsene kan være uttrykk for en utbredt tro på at fysisk straff var et effektivt virkemiddel i oppdragelsen, særlig når barn ikke ville lystre de voksnes påbud. En norsk gallupundersøkelse fra 1946 indikerte at nær 50% av foreldrene hadde gitt barna juling, og helt fram til 1970 gav hele 73% av befolkningen uttrykk for at foreldre burde ha adgang til å straffe barna fysisk. I 1978 var dette tallet sunket til 60%.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 21:05   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilsnakk og kjeft. Jeg ble aldri "straffet" for noe, dvs. en konkret organisert uttenkt straff, som å bli sendt på rommet e.l.

Gammel 28-10-07, 21:35   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjelden straff - har måttet gått på rommet mitt én gang som jeg husker (og jeg husker fortsatt hvorfor)

Er oppvokst med mor som hadde det kjempestrengt - og er selv oppvokst med at "alt som ikke er farlig er lov" - jeg var nok et enkelt barn å ha med den filosofien, for jeg var veldig rolig.

Gammel 28-10-07, 21:42   #8
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk husarrest 1 gang, og det var velfortjent. Jeg måtte hjem rett etter skolen i en uke, og fikk gå på alle treninger, men ikke på fritidsklubben ol. Det svei, men som sagt jeg syntes da og ser i ettertid at det var helt greit.

Gammel 28-10-07, 21:42   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

emm: Forstår hva du mener. Men fy søren, likevel.

Gammel 28-10-07, 21:47   #10
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tilbaketrekning av kjærlighet er også en straff.

Gammel 28-10-07, 21:53   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Tilbaketrekning av kjærlighet er også en straff.

Det synes jeg hører hjemme under "psykisk mishandling".

Gammel 28-10-07, 21:55   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke. Jeg husker egentlig særdeles lite fra da jeg var barn. Som regel fikk jeg bare kjeft eller tilsnakk da jeg ble eldre og hadde det vel ganske fritt. Tror jeg har en del blokkeringer, gitt.

Gammel 28-10-07, 22:30   #13
gethosmurfen
Superaktiv

Medlem siden: Sep 2007
gethosmurfen er litt kul
Standard

Husarrest en sjelden gang, de gav opp når jeg klatra ut av vinduet likevell, ble sendt på rommet ganske ofte, fikk tilsnakk og kjeft.

Gammel 28-10-07, 22:31   #14
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Kjeft og tilsnakk.

Skal ikke lage flere diskusjoner/poller på dette, men det kunne vært interessant å sett om det er noen sammenheng i hvilket tidsrom man er vokst opp i. Om det ene tiåret er verre enn andre liksom.

Jeg er født i -69, og etter hva jeg vet, så var det lite med alvorlige straffemetoder blant mine venner og bekjente. Men såklart; mye kan ha vært godt skjult da.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 22:53   #15
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Fikk av og til ris, og av og til husarrest. Ble endel kjefting innimellom.

Gammel 28-10-07, 22:55   #16
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Tilsnakk for min del.
Som Carrera sier, : lite alvorlige straffemetoder blant mine venner og bekjente , men mye kan ha vært skjult selvsagt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 10:02   #17
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk aldri fysisk straff så vidt jeg husker. Faren min er en myndig mann, så det holdt at han hevet stemmen.

Ungene mine har en sjelden gang fått innestraff.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 10:42   #18
Hippie
Energisk

Hippie sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hippie er litt kulHippie er litt kul
Standard

Tilsnakk var vel det som oftest ble brukt. Og en sjelden gang ble jeg sendt på rommet.

Hippie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 10:53   #19
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Kan ikke huske å ha blitt straffet, men ser at kjeft og tilsnakk kommer som "straff" her. Og det har jeg fått en del av, sikkert velfortjent. Har også blitt lukket inne på rommet et par ganger, men oppfatter det i dag som at mamma og jegg måtte ha oss en time-out/pause. Det var visst ikke så lett å bli storesøster i en alder av 3-år...

Priser meg lykkelig over å ha vokst opp på 80-tallet, med moderne oppegående foreldre. Har ikke inntrykk av at noen av vennene mine ble straffet i særlig grad heller, men det er vel ikke noe man forteller så høyt om uansett. De var Dessuten alltid mye snillere enn meg.

Vet at sambo sine foreldre angrer på at de har vært så strenge med han, men har heller aldri hørt om noen form for straff der. Ser for meg at han har fått sin dose kjeft, og blitt sendt på rommet. Til nød en husarraest eller to (også 70-80tallsbarn).

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 11:00   #20
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjeft, men den kunne til tider være ganske så grov og uberettiget. Kan ikke huske noen form for fysisk avstraffelse annet enn noe hardhendt håndtering så jeg regner ikke med at jeg fikk det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:08.