|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva slags "straff" fikk du som barn | |||
| Grov vold (som gav merker) |
|
13 | 4,69% |
| Jeg ble psykisk mishandlet |
|
35 | 12,64% |
| Ørefiker - ofte |
|
16 | 5,78% |
| Ørefiker - sjelden |
|
34 | 12,27% |
| Ris - ofte |
|
13 | 4,69% |
| Ris - sjelden |
|
55 | 19,86% |
| Husarrest o.l. - ofte |
|
15 | 5,42% |
| Husarrest o.l. - sjelden |
|
64 | 23,10% |
| Gå på rommet - ofte |
|
58 | 20,94% |
| Gå på rommet - sjelden |
|
75 | 27,08% |
| Kjeft |
|
170 | 61,37% |
| Tilsnakk |
|
189 | 68,23% |
| Brukte ikke "straff" |
|
17 | 6,14% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 277. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Vi fikk tilsnakk, og en sjelden gang husarrest.
|
|
|
|
#22 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Kjeft og tilsnakk, og husarrest i blandt. Fikk kanskje en knips over fingrene da jeg var liten, men ikke noen annen fysisk straff. Jeg knipser heller ikke min datter.
|
|
|
|
#23 |
|
intro
|
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Jeg kan ikke huske at jeg fikk så mye "straff" - det må vel i tilfelle ha vært tilsnakk. Jeg husker ikke så mye fra de første åra mine, men kan ikke tenke meg at jeg har blitt fysisk straffet på noe vis. Så lenge jeg har vært bevisst, har jeg i grunnen ikke gjort så mye galt, som det kjedelige lille skolelyset jeg var. (Jeg er født i 1973, for øvrig. Tror ikke det var vanlig med ris blant vennene mine heller.)
|
|
|
|
#24 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Jeg husker at en av jentene i klassen min fortalte at hun fikk ris om hun gjorde noe galt - Jeg trodde hun løy for hvem slår ungene sine? - Det var ikke så vanlig hos oss heller.
|
|
|
#25 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Ingen av mine venner som er vokst på 60 tallet er vant med ris. Jeg vokste opp hos mine besteforeldre i noen år og der hang bjørkeriset til skrekk og advarsel på veggen. Ja jeg fikk ris. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
villende
|
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Som oftest tilsnakk, kjeft en sjelden gang og innimellom fikk jeg beskjed om å gå på vaskerommet (som var lyst og pent og luktet godt, men som var utrolig kjedelig å sitte på). Foreldrene mine var veldig opptatte av å forklare hvorfor vi fikk tilsnakk og det var vel snarere jeg som sto for kjeftingen hjemme. De er dessuten store motstandere av fysisk avstraffelse, og jeg kan nesten ikke huske at jeg ble tatt hardt i en gang, selv om jeg regner med at det har skjedd. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Vi fikk kjeft når vi gjorde noe galt, og jeg kan huske jeg en sjelden gang ble sendt på rommet for liten stund. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Jeg ble også fryktelig satt ut og rystet av den andre tråden. Jeg stemte "tilsnakk", "kjeft" og "brukte ikke straff". Som nevnt i den andre tråden liker jeg ikke begrepet straff, jeg liker ikke en oppdragertankegang hvor man skal "ta igjen" på barna sine. Det betyr ikke at jeg er for oppdragelse uten konsekvenstankegang altså.
|
|
|
#30 |
|
Viser tenner
|
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Jeg fikk tilsnakk/kjeft. Tror muligens jeg ble sendt på rommet en gang eller to (som regel gikk jeg dit av meg selv når mamma og pappa var sure på meg |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Lykkelig naiv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Pappa ga meg ris på baken en sjelden gang, ellers så var det vel mest irettesetting antar jeg. Husker ikke.. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Aldri fysisk vold, men husarrest o.l.
|
|
|
#33 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Jeg ble også helt satt ut av alt folk her inne har opplevd i barndommen.
|
|
|
|
#35 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Tilsnakk. Men jeg var ett veldig pliktoppfyllende barn,s å det ble ikke mye tilsnakk. Det som var værst var de gangene jeg fikk skylda for ting jeg ikke hadde gjort, hadde en nabodame med livlig fantasi. Men foreldrene satte seg ned og snakket med meg, men de trodde nok på nabodamen. Det svei. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Jeg fikk kjeft, rett og slett. Aldri husarrest, ris på rumpa en gang. mamma var streng, og vi hadde ganske tror respekt for henne, uten at jeg tror det har vært så veldig skadelig. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Husker ikke. Tilsnakk, tror jeg. Jeg var nok et ganske snilt barn
|
|
|
#38 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Jeg var et veldig sart barn, så mine foreldres utfordring bestod nok mest i hvordan de skulle få meg til å skjønne at jeg hadde gjort noe galt på en måte som var mild nok. Tilsnakk var nok det hardeste de kunne ty til, og selv det var nok til at jeg kunne bli helt knust. Jeg var en inne-unge, som likte best å være på rommet mitt i ro og fred og tegne eller lese, så husarrest ville være passe meningsløst. Mer som en belønning, å slippe å bli jaget ut for å leke ute. De måtte reagere forskjellig overfor meg og mine mer hardføre søstre, som de godt kunne finne på å gi en klaps bak eller leie med et bestemt tak i overarmen og sende på rommet. Men det ble aldri gitt ørefiker, ris eller husarrest.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-10-07 kl 23:20. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)Jeg og fanget opp den loven som kom januar (tror det var 6 januar) 1986.
|
![]() |
|
|