Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva slags "straff" fikk du som barn
Grov vold (som gav merker) 13 4,69%
Jeg ble psykisk mishandlet 35 12,64%
Ørefiker - ofte 16 5,78%
Ørefiker - sjelden 34 12,27%
Ris - ofte 13 4,69%
Ris - sjelden 55 19,86%
Husarrest o.l. - ofte 15 5,42%
Husarrest o.l. - sjelden 64 23,10%
Gå på rommet - ofte 58 20,94%
Gå på rommet - sjelden 75 27,08%
Kjeft 170 61,37%
Tilsnakk 189 68,23%
Brukte ikke "straff" 17 6,14%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 277. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-07, 11:20   #21
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags "straff" fikk du som barn (med poll)

Vi fikk tilsnakk, og en sjelden gang husarrest.
Jeg ble egentlig ganske overrasket når jeg hørte om venner som hadde fått fysisk straff. Trodde ikke slikt eksisterete, men lærte fort at det var ganske vanlig blant de som voks opp på 60-tallet. Eller vanlig og vanlig, mye mer utbredt enn hva jeg trodde.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 11:23   #22
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Kjeft og tilsnakk, og husarrest i blandt. Fikk kanskje en knips over fingrene da jeg var liten, men ikke noen annen fysisk straff. Jeg knipser heller ikke min datter.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 11:29   #23
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke huske at jeg fikk så mye "straff" - det må vel i tilfelle ha vært tilsnakk. Jeg husker ikke så mye fra de første åra mine, men kan ikke tenke meg at jeg har blitt fysisk straffet på noe vis. Så lenge jeg har vært bevisst, har jeg i grunnen ikke gjort så mye galt, som det kjedelige lille skolelyset jeg var. (Jeg er født i 1973, for øvrig. Tror ikke det var vanlig med ris blant vennene mine heller.)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 11:35   #24
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker at en av jentene i klassen min fortalte at hun fikk ris om hun gjorde noe galt - Jeg trodde hun løy for hvem slår ungene sine? - Det var ikke så vanlig hos oss heller.

Gammel 29-10-07, 11:51   #25
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Ingen av mine venner som er vokst på 60 tallet er vant med ris. Jeg vokste opp hos mine besteforeldre i noen år og der hang bjørkeriset til skrekk og advarsel på veggen. Ja jeg fikk ris.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 11:54   #26
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som oftest tilsnakk, kjeft en sjelden gang og innimellom fikk jeg beskjed om å gå på vaskerommet (som var lyst og pent og luktet godt, men som var utrolig kjedelig å sitte på). Foreldrene mine var veldig opptatte av å forklare hvorfor vi fikk tilsnakk og det var vel snarere jeg som sto for kjeftingen hjemme. De er dessuten store motstandere av fysisk avstraffelse, og jeg kan nesten ikke huske at jeg ble tatt hardt i en gang, selv om jeg regner med at det har skjedd.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 12:05   #27
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Vi fikk kjeft når vi gjorde noe galt, og jeg kan huske jeg en sjelden gang ble sendt på rommet for liten stund.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 12:21   #28
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Tilbaketrekning av kjærlighet er også en straff.

Ja, det er det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 13:21   #29
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble også fryktelig satt ut og rystet av den andre tråden. Jeg stemte "tilsnakk", "kjeft" og "brukte ikke straff". Som nevnt i den andre tråden liker jeg ikke begrepet straff, jeg liker ikke en oppdragertankegang hvor man skal "ta igjen" på barna sine. Det betyr ikke at jeg er for oppdragelse uten konsekvenstankegang altså.

Gammel 29-10-07, 13:35   #30
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk tilsnakk/kjeft. Tror muligens jeg ble sendt på rommet en gang eller to (som regel gikk jeg dit av meg selv når mamma og pappa var sure på meg).

Den verste straffen jeg fikk var når pappa sa han var skuffet over meg.appajente:

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 14:34   #31
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Pappa ga meg ris på baken en sjelden gang, ellers så var det vel mest irettesetting antar jeg. Husker ikke..

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 17:14   #32
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Aldri fysisk vold, men husarrest o.l.
Jeg var ikke enkel.

Gammel 29-10-07, 19:04   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble også helt satt ut av alt folk her inne har opplevd i barndommen.

Jeg kan faktisk ikke huske at jeg ble kjeftet på engang, men det ble jeg sikkert. Jeg ser jo hvordan mamma er overfor barnebarna nå, så kjeft fikk jeg sikkert, men det gikk altså ikke videre inn på meg. Broren min var langt mer ulydig enn meg og jeg husker at han fikk en og annen husarrest, men det var ikke alltid at det ble gjennomført.

I følge mamma så var jeg et englebarn uten sidestykke, men jeg kan liksom ikke helt tro at jeg alltid var så snill. Da jeg ble tenåring så krangla jeg mye med både mamma og pappa (som jeg ikke bodde sammen med), men da var vel jeg langt styggere i mine uttalelser enn de var.

Gammel 29-10-07, 19:05   #34
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tilsnakk ja. Kjeft en sjelden gang. Husarrest ved to anledninger, og de var velfortjente sådan.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 19:26   #35
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tilsnakk. Men jeg var ett veldig pliktoppfyllende barn,s å det ble ikke mye tilsnakk. Det som var værst var de gangene jeg fikk skylda for ting jeg ikke hadde gjort, hadde en nabodame med livlig fantasi. Men foreldrene satte seg ned og snakket med meg, men de trodde nok på nabodamen. Det svei.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 21:06   #36
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk kjeft, rett og slett. Aldri husarrest, ris på rumpa en gang. mamma var streng, og vi hadde ganske tror respekt for henne, uten at jeg tror det har vært så veldig skadelig.

Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 22:55   #37
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husker ikke. Tilsnakk, tror jeg. Jeg var nok et ganske snilt barn Mamma har sagt at hun har gitt meg lett ris en gang. Da hadde jeg knust en bryllupsgave i sinne.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 23:12   #38
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var et veldig sart barn, så mine foreldres utfordring bestod nok mest i hvordan de skulle få meg til å skjønne at jeg hadde gjort noe galt på en måte som var mild nok. Tilsnakk var nok det hardeste de kunne ty til, og selv det var nok til at jeg kunne bli helt knust. Jeg var en inne-unge, som likte best å være på rommet mitt i ro og fred og tegne eller lese, så husarrest ville være passe meningsløst. Mer som en belønning, å slippe å bli jaget ut for å leke ute. De måtte reagere forskjellig overfor meg og mine mer hardføre søstre, som de godt kunne finne på å gi en klaps bak eller leie med et bestemt tak i overarmen og sende på rommet. Men det ble aldri gitt ørefiker, ris eller husarrest.

Svarte tilsnakk, siden det var meg det var spørsmål om.

Sist redigert av My : 29-10-07 kl 23:20.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-07, 23:17   #39
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av safran : 29-01-11 kl 12:13.
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 00:02   #40
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg og fanget opp den loven som kom januar (tror det var 6 januar) 1986.
Hørt om flere som anmelder sine foreldre som voksne pga det har satt dype spor og loven har en tilbakevirknings kraft.

Var en mann begynnelesen av 50 årene som fikk litt over 1 år i fengsel. Ungene var da litt over 20 år da de anmeldte han.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.