Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hallovenn ...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-07, 10:40   #61
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hallovenn ...

Hallovenn..
Nei. Vi får heller finne på våre egne skikker syntes jeg. Ikke ta en amerikaner og halvveis fornorske den.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 10:42   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det var selvsagt et bra forslag, torsken. Jeg ble bare redd for å virke litt kjønnsdiskriminerende ved å antyde at kvinner hviner i animert tilstand.

Slagordearsenalet til fyllebukkene kunne også utvides med "øl eller bøll", for eksempel.

Jeg synes kanskje "øl eller bøll" også høres litt kjønnsdiskriminerende ut.

Hm.

"Vin eller klin"
"Vin eller kinin"
"Vin eller latrin(e)"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 10:44   #63
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Ulykkelig

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg lar meg faktisk fascinere av hvor utrolig negativt innstilte folk er til Halloween. Jeg syns det er en morsom skikk, som man har mulighet til å gjøre mye morsomt ut av. Jeg syns avisene gjerne kunne gjort et større nummer ut av ”kjøreregler for Halloween” før dagen er der, sånn at man kan sette seg inn i hvordan dette gjøre og ikke gjøres.

Grunnen er vel først og fremst at dette er en skikk som er "importert" av handelsstanden i norge. Så Halloween begynte ikke i norge som en morsom skikk men en måte å tjene penger.
Jo mer vanlig det blir jo mer føler man at man "må" la barna delta.
Blir litt det samme som Valentine. Den har faktisk blitt såpass vanlig blandt de yngre i norge at man bør føle seg litt miss om man ikke "får noe" på denne dagen. Hvem har prentet inn dette tro? :hm: Alt handler om å kjøpe kjøpe kjøpe og kjøpe. Vi lures til å kjøpe mer og mer.
Jeg er i mot faktisk ja. Er også i mot å gi julegaver til alt og alle. Holder med noen få til de aller nærmeste.

Gammel 01-11-07, 10:47   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Grunnen er vel først og fremst at dette er en skikk som er "importert" av handelsstanden i norge. Så Halloween begynte ikke i norge som en morsom skikk men en måte å tjene penger.
Blir litt det samme som Valentine. Den har faktisk blitt såpass vanlig blandt de yngre i norge at man bør føle seg litt miss om man ikke "får noe" på denne dagen. Hvem har prentet inn dette tro? :hm: Alt handler om å kjøpe kjøpe kjøpe og kjøpe. Vi lures til å kjøpe mer og mer.
Jeg er i mot faktisk ja. Er også i mot å gi julegaver til alt og alle. Holder med noen få til de aller nærmeste.

Gammel 01-11-07, 10:49   #65
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes kanskje "øl eller bøll" også høres litt kjønnsdiskriminerende ut.

Hm.

"Vin eller klin"
"Vin eller kinin"
"Vin eller latrin(e)"

"Vin eller grin"! :fordomsfull:

Gammel 01-11-07, 10:51   #66
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er lett å skylde på handelstanden, men det er kanskje sånn at de responderer til en etterspørsel? Den kommer ikke av intet, men slik verden er nå med internasjonal påvirkning med tv-serier, tegneserier osv er det ikke så rart. Selv Donald Duck har jo med Halloween og Valentine. Det ser gøy ut er det så rart ungene vil være med?

Farsdag og morsdag er enklere å skylde på handelstanden, men det er vel faktisk "greetings card" folkene en kan skylde på der.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 10:55   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det er lett å skylde på handelstanden, men det er kanskje sånn at de responderer til en etterspørsel? Den kommer ikke av intet, men slik verden er nå med internasjonal påvirkning med tv-serier, tegneserier osv er det ikke så rart. Selv Donald Duck har jo med Halloween og Valentine. Det ser gøy ut er det så rart ungene vil være med?

Farsdag og morsdag er enklere å skylde på handelstanden, men det er vel faktisk "greetings card" folkene en kan skylde på der.

Akkurat morsdag har faktisk en "ordentlig" opprinnelse, så den er det ingen unnskyldning for å sluntre unna.

Gammel 01-11-07, 11:02   #68
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Akkurat morsdag har faktisk en "ordentlig" opprinnelse, så den er det ingen unnskyldning for å sluntre unna.

Det er vel en av de få opprinnelser som virkelig er amrikansk også.... , men på en annen tid av året. Den norske opphavet finnes da i religiøse organisasjoner.

For all del, jeg liker morsdag jeg,

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:04   #69
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror ikke dette hadde blitt en greie i norge om de ikke hadde dekorert butikker med gresskar og kortymer. Reklamer over alt osv. Om de ikke hadde "hypet" det overhodet da. Selvfølgelig er dte stas å samle inn goderi Kunne likt det selv.
De etterkommer nok en etterspørsel, men jeg tror ikke at tv har så sterk påvirkningskraft at det er vi som har skapt dette. Tviler på at folk løper i butikken og spør etter uthulte gresskar fordi de har sett noen i USA ha dette.

Vi har jo en tradisjon med karneval i norge. Sikkert importert en gang den og. Poenget mitt er at jeg ikke syntes vi trenger mer. Alt dreier seg om pengesluk syntes jeg og det blir bare mer og mer og verre og verre.
Hvis utviklingen fortsetter kommer forskjellene mellom rike og fattige til å øke mer og mer.
Ok, kanskje å dra det litt langt, men jeg ser ikke helt at alt som er "gøy"
koste en haug med penger.
Er student og alenemor så merker kanskje dette bedre enn mange?

Gammel 01-11-07, 11:09   #70
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fillern, at jeg ikke sjanglet fra dør til dør i går og snøvlet "Vin eller latrin!"

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:10   #71
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Hallovenn ?
Var ikke det litt latterlig?

Jo, det er håpløst latterlig.

Jeg var superskeptisk da norske barn begynte å komme på dørene ved Halloween. Men nå syns jeg skikken er morsom. Vi hadde endel på besøk i går, og det var bare koselig. Vesla var på fest og fikk grønn grøt og var så ute å gikk med syv andre små. Alle var fint utkledd og de hadde det veldig gøy. De som ikke ville ha besøk unnlot å åpne, og det var helt greit.

Jeg tror ikke Halloween ødelegger julebukkskikken heller, det er da bare å sende barna ut for å gå julebukk som vanlig om man er vant til det. Selv gikk jeg bare julebukk en gang da jeg vokste og fikk en hel haug med kaker og mandariner. Det hadde vi jo fatene fulle av hjemme, så det ble med den ene gangen. Jeg tror det er forskjell fra sted til sted hvor vanlig det er å gå julebukk. Jeg har aldri vært vant til at mange driver med det, og har vanskelig for å tro at det har noe med Halloween å gjøre at den skikken fader ut.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:10   #72
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Fillern, at jeg ikke sjanglet fra dør til dør i går og snøvlet "Vin eller latrin!"

Du glemte e'en i parantes.

Gammel 01-11-07, 11:13   #73
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, kanskje å dra det litt langt, men jeg ser ikke helt at alt som er "gøy"
koste en haug med penger.

Det er jeg helt enig i. Men må det koste så mange penger da? Man trenger jo ikke kjøpe masse glorete pynt og kostymer om man ikke vil. Vesla hadde hjemmelaget kostyme og jeg sminket henne med min sminke og litt ansiktsmaling vi hadde liggende. Godteri til de som kom på døra kostet toppen en femtilapp. De fikk ikke mye hver, men det trenger de jo ikke få heller.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:13   #74
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hehe, i ditt tilfellet hadde kanskje "Vin eller latin!" passet bedre?

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:19   #75
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Hallovenn ?
Var ikke det litt latterlig?

Tror jeg så det på jubalong Teit...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:34   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt klart at Halloween og Vlaentines Day er innført av handelsstanden, men vi er jo faktisk tenkende mennesker og kan gjøre det vi vil ut av dagen. Vi ikke kjøpe akrylkostymer på Nille, vi ikke dynge ungene ned med syntetisk godis, vi ikke la vær å fortelle om opprinnelsen.

Man kan derimot gjøre det til en artig feiring med utskjæring av gresskar i felleskap, baking, invitere gode venner på fest, sy et kostyme,gjenbruke et kostyme, sette sammen et kostyme av det man allerede har osv. Man kan fortelle om hvordan Halloween feires i andre land, hvordan det startet i Irland, hvordan man feirer i USA, De dødes dag i mexico og Allehelgensdag i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:42   #77
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hehe, i ditt tilfellet hadde kanskje "Vin eller latin!" passet bedre?

En grusom trussel!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:44   #78
Pastill
Pauset

Standard

Hadde alle vært like sære og vrange som meg så hadde det overhodet ikke vært noen butikk i denne tradisjonen.
Men enig med Glitterchick. Man MÅ ikke gjøre en MASSE ut av dette. Kanskje jeg skal flytte til et mindre penge-sløsete sted. Jeg føler nemlig at jeg "må".

Gammel 01-11-07, 11:47   #79
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at denne handelsstanden er skumle greier. Selv klarte jeg å feire dagen i går med 50 kr i godteri. Det er jo hva man gjør det til selv. Noen stearinlys inne og kanskje en fakkel utendørs - det blir stemning av slikt også.

Jeg synes også det er litt komisk med all denne nostalgiske henvisningen til julebukk. Dette er en skikk som knapt nok er levende. Og den forsvant lenge før Halloween kom til Norge. At Halloween kun er tigging, mens julebukk er et-eller-annet mer verdig synes jeg også er pussig. Dessuten er jo barna proppet fulle av godteri i julen, og jeg synes ikke det er så veldig mye bedre å dra på godtejakt da enn det er 31. oktober.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-07, 11:51   #80
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg skjønner at denne handelsstanden er skumle greier. Selv klarte jeg å feire dagen i går med 50 kr i godteri. Det er jo hva man gjør det til selv. Noen stearinlys inne og kanskje en fakkel utendørs - det blir stemning av slikt også.
Dessuten er jo barna proppet fulle av godteri i julen, og jeg synes ikke det er så veldig mye bedre å dra på godtejakt da enn det er 31. oktober.

Nei men nå blir det jo begge deler. Dobbelt så mye godis da.
Koster nok mer enn 50kr for kostyme og godteri. Gjør det i alle butikkene her. Hvis alle kjøper for 50kr så er det allerede nok til at det er VELDIG lønnsomt for handelsnorge og nok til at vi sannsynligvis finner enda mer stæsj i butikken neste år og "oppmuntrer" til å innføre ennå en teit "tradisjon". Alvorlig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.