|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Etter hva jeg får inntrykk av i artikkelen var det vel ikke at hun gikk så langt over tiden som var utslagsgivende.
|
|
|
#22 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Dette er helt sinnsykt. 18 dager er alt for lenge. Trodde grensen var 14 dager. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
saftig
|
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)
Jeg har en tilsvarende opplevelse, så jeg vet hvordan det føles. Jeg var ikke overtidig, men bar på et stort barn. UL-estimert til 4,5 kilo tre uker før termin. Gynekologen ved Senter for Gravide ville ha meg inn for igangsetting, men Ullevål nektet. Barnet ble over fem kilo da det endelig satte igang av seg selv, og det holdt på å gå galt fordi hun var for stor og satt fast.
|
|
|
#24 |
|
drømmende
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)På Lillehammer og Haukeland tror jeg de har samme reglene, nemlig at man har overtidskontroll etter en uke etter UL-termin. Om alt er bra da, så venter man max 5 dager før fødselen settes i gang. Det vil da si at om man er så uheldig at fødselen varer i to døgn så blir ungen født to uker over termin.
|
|
|
#25 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)På Haukeland var praksisen i 2005 at man var inne til overtidskontroll på dag 12 etter UL-termin.
|
|
|
#26 |
|
Ute på tur
|
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)På Lillehammer har de endret praksis og setter igang fødselen på dag 12? Jeg finner ikke den artikkelen som jeg egentlig skulle vise, der kvinner fra Oslo faktisk søker seg til Lillehammer pga tidligere erfaringer med overtid og sen igangsetting.
|
|
|
#27 |
|
XXX
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Jeg gikk 20 dager over med min eldste....men den gang tenkte jeg ikke på at noe kunne gå galt i det heletatt...heldigvis |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Har fått nytt nick
|
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Dette er jo en fryktelig tragisk sak, men jeg ser ikke at informasjonen i artikkelen sier noe om den sannsynlige årsaken. Derfor føler jeg overhodet ikke at jeg er i stand til å si noe om hun burde vært igangsatt tidligere, evt. fått KS. Dersom det ikke er noe som tilsa igangsettelse/KS, så er jo generellt en naturlig fødsel som starter sponant som regel å foretrekke. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Jeg var veldig fornøyd med å slippe igangsetting da jeg var til overtidsvurdering dag 12. Jeg er en overtidsgåer. Noen av oss må ligge i andre enden av skalaen. 40+2 er snittet, tross alt.
|
|
|
#30 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Huff for en grusom historie, men dessverre ikke enestående i dette landet. Jeg synes det er grusomt at man må gå så lenge i dette landet. Jeg har på følelsen at Bærum er i særklasse når det gjelder dette, og er en av grunnene til at jeg aldri ville født der. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
drømmende
Du vet sikkert bedre hvordan praksisen er der enn det jeg gjør. Jeg fant bare denne som vel sier at man har satt i gang fødsler innen det har gått to uker.
De setter i gang senest på dag 12.
|
|
|
#32 |
|
Absolut ateist
|
Joda, men samtidig har jeg opplevd at det var det barnet som ble satt i gang før termin (bare to uker) som måtte innom nyfødte og få pustehjelp og som har hadde problemer i etterkant av fødselen, relatert eller ikke. Man finner alltid situasjoner som viser at man ikke bør følge en regel slavisk.
|
|
|
#33 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Ja, det er vel slik de ofte gjør det. Men i 2005 ble hvertfall ikke jeg innkalt allerede en uke etter UL-termin. Jeg var som sagt inne på dag 12 og fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig hadde født innen to døgn. Og det stemte.
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)Min søster var oppe på fødeavdelingen da hun var 10 dager over termin, hun var veldig bekymret pga lite liv, men fikk beskjed om at skulle de sette igang alle gravide som var bekymret så kom de ikke til å ha annet å gjøre. Og hvis de satte i gang fødselen og noe gikk galt, så ville min søster saksøke de. I dette tilfellet var det ikke det at hun ikke ble satt igang jeg reagerte på, men måten de behandlet henne på og mangelen på empati. De sa at hun kunne komme tilbake når hun var 14 dager over, og da skulle de vurdere det, men hvis alt så bra ut kunne hun regne med å vente enda flere dager. Heldigvis startet fødselen av seg selv dagen etterpå. Men jeg synes også det er rart at sykehuset kan avvike fra de offentlige retningslinjene. Både jeg og min søster fikk beskjed fra våre fastleger at no var det max. 12 dager over termin før man ble igangsatt, men det virker ikke som fødeavdelingene praktiserer denne regelen. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Absolut ateist
|
Dette stemmer hvertfall ikke når det gjelder Haukeland; derimot VURDERES man 12 dager etter termin.
|
|
|
#36 |
|
drømmende
Det virker som det bare er Lillehammer som har den praksisen.
|
|
|
#37 |
|
Ute på tur
|
Det er det ja.
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var ihvertfall det jeg fikk beksjed om av min lege. Hun sa jeg skulle bli satt igang 12 dager over termin. Men ble aldri nødvendig da jeg fikk på termin. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Skrekkøgle
|
Dag 12 vurderes det, dag 15 bør det settes igang, men så lenge barnet har det fint, og har nok fostervann, så venter man gjerne til dag 17-18, og om babyen fremdeles har det fint, kan man gå til dag 21. Ingen spør hvordan mor har det.
|
|
|
#40 |
|
Skrekkøgle
|
Jeg fikk og den beskjeden av fastlegen min, dvs, han mente jeg skulle igangsettes innen en uke etter ul-termin siden jeg var uenig i ul-termin, men det var det ingen som ville høre på, på KK.
|
![]() |
|
|