Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fødte 18 dager over - barnet døde (Dagbladet.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 13:39   #21
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)

Etter hva jeg får inntrykk av i artikkelen var det vel ikke at hun gikk så langt over tiden som var utslagsgivende.
Men en fødsel som dro ut i tid på slutten og som førte til at barnet fikk for lite oksygen.
Det samme kunne jo skjedd om fødselen hadde startet 3 uker før.

Men å la noen gå så lenge over tiden har man jo flere ganger fått erfare at ikke er gunstig for barnet. Men det er også mange tilfeller hvor det ikke har hatt så store konsekvenser.

UL gir ikke alltid fasiten. Når jeg skulle ha eldste fikk hun ikke tatt et skikkelig mål av hode og lårben, fordi han lå så urolig. Så hun sa selv at hun måtte ta i lit ekstra.
Eldste kom til termin, men viste mange tegn på å være prematur. Noe legen også mente han måtte være når han ble sjekket av lege etter ca 60 timer.
(de sjekkes etter 48 timer, men han var født om kveldenog ble dermed sett på dagen etter at han var 48 timer gammel)

Gammel 18-11-07, 13:40   #22
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Dette er helt sinnsykt. 18 dager er alt for lenge. Trodde grensen var 14 dager.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 13:41   #23
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Det er forsåvidt greit men jeg syns man faktisk skal lytte til mødrenes magefølelse. Da jeg fødte snuppa visste jeg at noe var galt. Hjertelyden forsvant under hver rie men de sa det var så og si normalt sa de. Jeg følte noe var galt og jeg ville gjerne at de skulle ta keisersnitt fort. Jeg hadde hatt rier i 2 døgn uten framdrift. Jeg visste det var noe galt. hun satt fast oppi bekkenet.
Til slutt etter 2,5 døgn kom hun endelig ut med en kamp omtrent. Ungen var blå, ingen lyd og de bare løp avgårde med henne og hun måtte ligge på intensivavd sitt første døgn uten meg. Det kunne gått riktig dårlig. det var ikke mye liv de fikk i henne da hun kom ut. Og dette tror jeg kunne vært unngått hvis de hadde tatt affære tidligere.
Og jeg har lest flere slike tilfeller hvor moren ikke blir hørt. En magefølelse skal man ikke tøyse med..
DERFOR reagerer jeg på denne saken.
Pluss at jeg er helt sjokkert over hvor lenge de måtte gå over tiden.

Jeg har en tilsvarende opplevelse, så jeg vet hvordan det føles. Jeg var ikke overtidig, men bar på et stort barn. UL-estimert til 4,5 kilo tre uker før termin. Gynekologen ved Senter for Gravide ville ha meg inn for igangsetting, men Ullevål nektet. Barnet ble over fem kilo da det endelig satte igang av seg selv, og det holdt på å gå galt fordi hun var for stor og satt fast.

Men man har altså ikke kapasitet til å la de fødendes magefølelse styre alt i forbindelse med en fødsel. Ullevål har en tendens til å drøye for lenge.

Gammel 18-11-07, 13:54   #24
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På Lillehammer og Haukeland tror jeg de har samme reglene, nemlig at man har overtidskontroll etter en uke etter UL-termin. Om alt er bra da, så venter man max 5 dager før fødselen settes i gang. Det vil da si at om man er så uheldig at fødselen varer i to døgn så blir ungen født to uker over termin.
Overlegen på Lillehammer har sagt at de ungene man redder ved å gjøre det sånn er verdt pengene.
De innførte denne ordningen rundt 2003/2004 tror jeg, og det er rart at ikke resten av landet følger opp den praksisen.
Det er også nøye oppfølging av de som har avvik i terminer.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 14:04   #25
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Haukeland var praksisen i 2005 at man var inne til overtidskontroll på dag 12 etter UL-termin.

Gammel 18-11-07, 14:05   #26
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

På Lillehammer har de endret praksis og setter igang fødselen på dag 12? Jeg finner ikke den artikkelen som jeg egentlig skulle vise, der kvinner fra Oslo faktisk søker seg til Lillehammer pga tidligere erfaringer med overtid og sen igangsetting.

http://www.aftenposten.no/helse/article676447.ece

Junior ble født 9 dager på overtid, mulig det hadde blitt enda senere hadde jeg ikke gått til modningsakupunktur og blitt strippet en uke over terminen. Han måtte tas med keisersnitt etter 30 timer med fødsel og flere forsøk med vakuum.

Jeg syns det er helt tragisk at kvinner må vente så lenge, når legene er klare over risikoen, og at det da blir opptil hvor ressurssterke foreldrene er ifht å finne sykehus med annen praksis eller bli tatt på alvor av legene.

Gammel 18-11-07, 14:05   #27
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gikk 20 dager over med min eldste....men den gang tenkte jeg ikke på at noe kunne gå galt i det heletatt...heldigvis

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 14:06   #28
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Dette er jo en fryktelig tragisk sak, men jeg ser ikke at informasjonen i artikkelen sier noe om den sannsynlige årsaken. Derfor føler jeg overhodet ikke at jeg er i stand til å si noe om hun burde vært igangsatt tidligere, evt. fått KS. Dersom det ikke er noe som tilsa igangsettelse/KS, så er jo generellt en naturlig fødsel som starter sponant som regel å foretrekke.
Smerter kan ikke i seg selv medføre KS. Jeg fantaserte jammen om KS jeg og når det sto på som værst, men innser jo i ettertid at det overhodet ikke hadde vært noen gunstig løsning...
Men herregud, fryktelig tragisk når det ender sånn, altså!

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 14:06   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var veldig fornøyd med å slippe igangsetting da jeg var til overtidsvurdering dag 12. Jeg er en overtidsgåer. Noen av oss må ligge i andre enden av skalaen. 40+2 er snittet, tross alt.

Gammel 18-11-07, 14:10   #30
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Huff for en grusom historie, men dessverre ikke enestående i dette landet. Jeg synes det er grusomt at man må gå så lenge i dette landet. Jeg har på følelsen at Bærum er i særklasse når det gjelder dette, og er en av grunnene til at jeg aldri ville født der.

Selv ble jeg satt igang på overtid etter å ha argumentert og mast til den store gullmedaljen. Og det krevde sin argumentasjon, det er sikkert og visst. Man må virkelig stå på kravene.

Nei, jeg får helt vondt i kroppen og tårer i øynene når jeg tenker på Sajad, og andre fullbårne barn som dør eller får fødselsskader fordi vi nærmest for enhver pris skal la fødselen gå "naturlig". Det er simpelten en for høy pris å betale.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 14:14   #31
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

På Haukeland var praksisen i 2005 at man var inne til overtidskontroll på dag 12 etter UL-termin.

Du vet sikkert bedre hvordan praksisen er der enn det jeg gjør. Jeg fant bare denne som vel sier at man har satt i gang fødsler innen det har gått to uker.

Opprinnelig lagt inn av Martis

På Lillehammer har de endret praksis og setter igang fødselen på dag 12? Jeg finner ikke den artikkelen som jeg egentlig skulle vise, der kvinner fra Oslo faktisk søker seg til Lillehammer pga tidligere erfaringer med overtid og sen igangsetting.

De setter i gang senest på dag 12.
Det var litt greit å få en forklaring på hvorfor det er så mange fra Oslo-området som har nyfødtbilde i lokalavisa.

Gammel 18-11-07, 14:14   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Sant nok.
Jeg mener i slike tilfelle som ditt, så hadde risikoen vært mindre om de hadde satt deg i gang 10.juli istedefor å la deg gå til langt ut i august. Nå gikk det jo bra i ditt tilfelle, men hvorfor "gamble" så mye med liv?

Joda, men samtidig har jeg opplevd at det var det barnet som ble satt i gang før termin (bare to uker) som måtte innom nyfødte og få pustehjelp og som har hadde problemer i etterkant av fødselen, relatert eller ikke. Man finner alltid situasjoner som viser at man ikke bør følge en regel slavisk.

Jeg er som sagt helt enig i at det trengs en del endringer i overtidsvurderingen her til lands, gjerne nasjonale retningslinjer som man som gravid kan henvise til og som skal følges. Jeg håper bare, som tidligere nevnt, at det fremdeles er rom for slike som meg hvor det faktisk er helt naturlig å gå to uker over termin. Jeg hadde nektet igangsettelse om forholdene var normale (eller skal man si, optimale) selv 14-15 dager etter termin.

Gammel 18-11-07, 14:17   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Du vet sikkert bedre hvordan praksisen er der enn det jeg gjør. Jeg fant bare denne som vel sier at man har satt i gang fødsler innen det har gått to uker.

Ja, det er vel slik de ofte gjør det. Men i 2005 ble hvertfall ikke jeg innkalt allerede en uke etter UL-termin. Jeg var som sagt inne på dag 12 og fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig hadde født innen to døgn. Og det stemte.

Gammel 18-11-07, 14:17   #34
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Min søster var oppe på fødeavdelingen da hun var 10 dager over termin, hun var veldig bekymret pga lite liv, men fikk beskjed om at skulle de sette igang alle gravide som var bekymret så kom de ikke til å ha annet å gjøre. Og hvis de satte i gang fødselen og noe gikk galt, så ville min søster saksøke de. I dette tilfellet var det ikke det at hun ikke ble satt igang jeg reagerte på, men måten de behandlet henne på og mangelen på empati. De sa at hun kunne komme tilbake når hun var 14 dager over, og da skulle de vurdere det, men hvis alt så bra ut kunne hun regne med å vente enda flere dager. Heldigvis startet fødselen av seg selv dagen etterpå. Men jeg synes også det er rart at sykehuset kan avvike fra de offentlige retningslinjene. Både jeg og min søster fikk beskjed fra våre fastleger at no var det max. 12 dager over termin før man ble igangsatt, men det virker ikke som fødeavdelingene praktiserer denne regelen.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 14:19   #35
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

12 dager over termin før man ble igangsatt, men det virker ikke som fødeavdelingene praktiserer denne regelen.

Dette stemmer hvertfall ikke når det gjelder Haukeland; derimot VURDERES man 12 dager etter termin.

Gammel 18-11-07, 14:25   #36
TGM
drømmende

TGM sin avatar

Standard

Både jeg og min søster fikk beskjed fra våre fastleger at no var det max. 12 dager over termin før man ble igangsatt, men det virker ikke som fødeavdelingene praktiserer denne regelen.

Det virker som det bare er Lillehammer som har den praksisen.
De er imidlertid veldig ivrig etter at alt skal skje naturlig der, så du ville garantert fått det som du ville Sitron.

Gammel 18-11-07, 14:25   #37
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av TGM, her.

Det var litt greit å få en forklaring på hvorfor det er så mange fra Oslo-området som har nyfødtbilde i lokalavisa.

Det er det ja. Det er ca en mnd siden det var en artikkel over to sider i Aftenposten om akkurat dette fenomenet.

Gammel 18-11-07, 14:26   #38
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Dette stemmer hvertfall ikke når det gjelder Haukeland; derimot VURDERES man 12 dager etter termin.

Det var ihvertfall det jeg fikk beksjed om av min lege. Hun sa jeg skulle bli satt igang 12 dager over termin. Men ble aldri nødvendig da jeg fikk på termin.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 14:27   #39
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dag 12 vurderes det, dag 15 bør det settes igang, men så lenge barnet har det fint, og har nok fostervann, så venter man gjerne til dag 17-18, og om babyen fremdeles har det fint, kan man gå til dag 21. Ingen spør hvordan mor har det.

Gammel 18-11-07, 14:27   #40
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var ihvertfall det jeg fikk beksjed om av min lege. Hun sa jeg skulle bli satt igang 12 dager over termin. Men ble aldri nødvendig da jeg fikk på termin.

Jeg fikk og den beskjeden av fastlegen min, dvs, han mente jeg skulle igangsettes innen en uke etter ul-termin siden jeg var uenig i ul-termin, men det var det ingen som ville høre på, på KK.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.