Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fødte 18 dager over - barnet døde (Dagbladet.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 14:29   #41
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde. (www.dagbladet.no)

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg fikk og den beskjeden av fastlegen min, dvs, han mente jeg skulle igangsettes innen en uke etter ul-termin siden jeg var uenig i ul-termin, men det var det ingen som ville høre på, på KK.

Ditt tilfelle er jo en smule ekstremt. Men jeg hadde jo prikklike mensterminer og ul-terminer med de siste to.

Gammel 18-11-07, 14:30   #42
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Det var ihvertfall det jeg fikk beksjed om av min lege. Hun sa jeg skulle bli satt igang 12 dager over termin. Men ble aldri nødvendig da jeg fikk på termin.

Jeg tror din lege har misforstått en smule. Og jeg syns det er unødvendig å fortelle pasienter at sånn og sånn gjør de det. Når man vet hvordan sykehuspolicyer kan være.

Gammel 18-11-07, 14:33   #43
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ditt tilfelle er jo en smule ekstremt. Men jeg hadde jo prikklike mensterminer og ul-terminer med de siste to.

Da jeg var med på prosjektet med 3Dul, så sa jo hun damen at terminen var en smule skjev kanskje, hun mente jeg lå rundt den 13 desember, og det samme sa en dansk lege også, da jeg var der med kort livmorhals i uke 33. Men ingen av de hadde myndighet til å endre noe som helst.

Det latterlige er jo å se på helsekortet fra jeg var gravid med Sofiane. Der står det at første kontrollen var en eller annen dato i mai, og jeg skulle da ifølge menstermin være ca 35 uker på vei, og termin var i juni en gang... Og det sto oppført som fast termin, helt fram til ultralyd! Enda jeg sa det var feil... Hun sa de var pliktige til å føre opp menstermin som fast termin, fram til ul beviste det motsatte. Og gå ut fra, og behandle meg ut fra som om jeg var 35 uker på vei...

Gammel 18-11-07, 14:39   #44
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Jeg syns det er tragisk at de lar gravide gå så lenge over tida jeg! Det kan skje så mye, og har ofte skjedd mye også.

Når jeg fikk eldstemann så var det ett foreldrepar der, hun hadde gått lenge over tida, også etter vanngang. Babyen var helt tørr, de måtte smøre han hele tida.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 14:42   #45
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shakira, her.

Jeg syns det er tragisk at de lar gravide gå så lenge over tida jeg!

Jepp.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 16:47   #46
Frantzen
Passiv

Standard

Dette var en trist historie...og å skulle måtte gå 18 dager over termin høres virkelig for lenge ut. Når barnets vekt i tillegg er såpass høy trodde jeg man vurderte det som realt å få barnet ut når 42 uker er nådd.

Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 00:24   #47
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå kom vonde følelser opp igjen.
Jeg ble avist på føden 14 dager på overtid. De ville ikke ha meg inn til vurdering engang.
Jeg var redd, babyen var litt for rolig.
Da kontaktet mannen et annet sykehus og de satte meg i gang 16 dager over tiden.
Det var ikke mer fostervann og han var tørr, stor og jordmor sa at han skulle vært ute for lenge siden.
Var litt ekkelt en periode, der hjerteslagene hans gikk ned, men så fort jeg la meg på ryggen så ble det normalt igjen.
Jeg ødela bekkenet mitt på denne fødselen, men bedre at jeg blir ødelagt der enn at gutten vår fikk skader.

Glad vi kontaktet et annet sykehus.
Trenger vel ikke si at jeg valgte det sykehuset med sistemann.
Føden på Tønsberg har jeg ikke noe til overs for.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 00:37   #48
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mammatuss, her.

Dette var en trist historie...og å skulle måtte gå 18 dager over termin høres virkelig for lenge ut. Når barnets vekt i tillegg er såpass høy trodde jeg man vurderte det som realt å få barnet ut når 42 uker er nådd.

Ja, og spesielt med kvinner fra Midt-Østen som generelt har smalt bekken, og høyere keisersnittrate i Norge, enn mange andre kvinner.

Gammel 19-11-07, 00:41   #49
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Forferdelig trist sak! Synes det er rart at sykehuset ventet så lenge med å sette i gang fødselen! Synes forferdelig synd på foreldrene.

Bra at det blir gransket.

Gammel 19-11-07, 00:43   #50
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig trist sak. Jeg kan fint lite om dette med overtid og risiko, men jeg tror og håper at dette er innkalkulert i praksisen som utføres. Dersom ulike sykehus har stor forskjell på hvordan de behandler folk i like situasjoner, så høres ikke det bra ut. Jeg trodde dette ble gjort ganske likt rundtomkring.

En liten digresjon; Jeg trodde nesten ikke svigermor snakket sant da hun fortalte at alle tre ungene hennes ble født 4 og 5 uker på overtid, alle i løpet av 70-tallet. Det var visst ikke snakk om å vurdere igangsetting selv om hun var såpass på overtid, og barna store.

Gammel 19-11-07, 00:53   #51
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

En liten digresjon; Jeg trodde nesten ikke svigermor snakket sant da hun fortalte at alle tre ungene hennes ble født 4 og 5 uker på overtid, alle i løpet av 70-tallet. Det var visst ikke snakk om å vurdere igangsetting selv om hun var såpass på overtid, og barna store.

Det minner meg om at lillesøsteren min ble født en mnd på overtid. Da hadde mamma vært innlagt med drypp to ganger uten at det skjedde noe. Det gikk veldig bra, det, men mamma har bestandig ment at det må ha vært noe feil i beregning av termin.

Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 01:44   #52
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sørgelig...

Gammel 19-11-07, 09:37   #53
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er født nesten 4 uker over termin og det var så vidt jeg overlevde, dette var på 60-tallet..

Førstemann ble født 19 dager over termin og han var så mager og tynn da han kom ut at han burde vært ute for lenge siden. Med sistemann så brukte de bekkenløsningen som unnskyldning for å sette i gang en uke etter termin, hadde det ikke vært for den så hadde jeg måtte gå enda en uke. Minsten veide nesten 5 kilo.

For noen år siden leste jeg en undersøkelse som viser at dødligheten øker dramatisk etter 12 dager på overtid. Husker ikke hvor jeg leste dette, men det stod også at i de fleste land i Europe så ble man satt i gang på 12 dagen.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 09:59   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg kom tre uker over tiden, de fleste i min familie föder overtidige barn.

Gammel 19-11-07, 10:40   #55
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Ja, min bror er født en måned etter menstermin, min mor var i røntgen da hun var rundt 38 uker på vei, og da var han så liten, at hun bare skulle gå så lenge hun orket... Han var tørr i huden og veldig overtidig, de sa han hadde gått mye ned i vekt i magen, for han var rynkete. Men det var på seksti-tallet da.

Mammas nr to, ble født to uker over termin, og veide over fire kilo, min bror veide noe over tre kilo. JEg ble tatt med keisersnitt tre uker før termin, og veide rundt tre kilo.

Gammel 19-11-07, 10:47   #56
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Huff, dette var litt ekkelt å lese om akkurat nå.
Min datter hadde termin 11. Er nå 8 dager på overtid, har overtidstime 25.

Gammel 19-11-07, 10:53   #57
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, jeg grøsser på ryggen av å lese dette. Jeg gikk selv 17 dager over med Vesla, og er inderlig glad for at det gikk bra. I ettertid har jeg lest masse om hvilke risiko det er ved å gå flere uker på overtid, heldigvis hadde jeg ikke den informasjonen da jeg var gravid.

Jeg var på overtidskontroll den 14 dagen etter termin og forventet igangsettelse. Men nei, sånt gjøres ikke på fredager siden de har lavere bemanning i helgene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 11:22   #58
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde (Dagbladet.no)

Det var en trist historie.

Lillesøster ble født en uke på overtid og jeg husker hvor glad jeg var for det, for overtidskontrollen var ikke før 14 dager over termin. Jeg likte ikke tanken på å måtte gå 14 dager over tiden før jeg fikk en kontroll på sykehusest.

Gammel 19-11-07, 11:28   #59
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vektestimeringen er nå fremdeles ikke 100%, med over en halvkilos feilmargin vil jeg si at den ikke er noe å forholde seg 100% til. UL er faktisk ikke 100% heller. Jeg fikk legetermin og UL-termin med en mnds mellomrom med første, legen sa 24 juni og UL sa 23 juli. Emma var VELDIG overtidig da hun ble født 11 dager etter UL-termin.

Min eldste ble tatt med KS 8 dager over tiden. 4510 gram. Hun var estimert til 5200.

Minste fødte jeg selv, 9 dager over tiden. 4170 gram. Jeg synes det er utrolig forkastelig at de blåser slikt opp i media, uten å ta med alle fakta. For DET har de nok ikke gjort.

Gammel 19-11-07, 11:35   #60
Manitoba
Passiv

Standard

Sv: Fødte 18 dager over - barnet døde (Dagbladet.no)

Sist redigert av Manitoba : 10-04-12 kl 22:26.
  Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.