Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Pass og reiser innen Schengen

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-07, 08:56   #21
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pass og reiser innen Schengen

Du må nok nesten ha med pass.

Vi var i København i sommer, men glemte selvfølgelig pass. Jeg, mann og 2 barn. På nedoverturen gikk det greit, de sa at så lenge vi ikke hadde med legetimasjon til barna så dro vi på egen risiko. Vi sa at det var greit, vi trodde at det gjaldt legetimering om det skulle skje noe.

Men på turen opp igjen ble det litt mer styr. Barna ble spurt om de kjente oss, der vi sjekket inn måtte det ringes og ordnes for at vi kunne komme ombord. Eldste som er litt engstelig syntes dette var helt fryktelig.

Så ta med pass, hvis ikke så kan de faktisk nekte dere sjekke inn.

"hvorfor trenger ikke du pass? Fordi Norge er ett så fredelig land" så innsjekkermannen litt spydig, da vi sto der.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 09:15   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Sterling.

Skal høre med de jeg skal sammen med også, hva de gjør.

Da ville jeg hørt med dem. Det kan hende de krever pass, siden de ikke er et skandinavisk selskap.

Som sagt blir voksenpassene billigere over nyttår, iflg. Kristin Finansminister. Mitt gikk ut i februar, men Brasil krever at det skal være gyldig i 6 mnd, så jeg måtte ha nytt til full pris, gitt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 09:17   #23
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ringte Norwegian ang. dette i sommer og fikk beskjed om at det gikk greit å reise fra Norge til Danmark uten pass, men at man risikerte å ikke komme med returflyet fra Danmark fordi pass er eneste gyldige norske legitimasjon i utlandet.

Gammel 20-11-07, 09:25   #24
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Pussig, jeg har vært i København mange ganger i mitt liv og de siste årene har jeg aldri hatt med pass!!! Har ALDRI vært et problem - har vel alltid reist med SAS med par unntak ..... Rart at det er et problem for noen men ikke andre? I Norden aksepteres kredittkort med bilde og førerkort som gyldig ID. Reiser du med elektronisk billett så bruker du jo noen ganger bare kortet når du sjekker inn ......

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 09:37   #25
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har iallefall reist med fly til Danmark og sjekket inn på hotell uten å tenke på pass engang.

Gammel 20-11-07, 10:15   #26
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Pussig, jeg har vært i København mange ganger i mitt liv og de siste årene har jeg aldri hatt med pass!!! Har ALDRI vært et problem - har vel alltid reist med SAS med par unntak ..... Rart at det er et problem for noen men ikke andre? I Norden aksepteres kredittkort med bilde og førerkort som gyldig ID. Reiser du med elektronisk billett så bruker du jo noen ganger bare kortet når du sjekker inn ......

Vi dro med SAS. Vi hadde førerkort og Visa, men de ville ha pass. Innsjekkingsmannen måtte ringe og få oss klarert, og skrev på billetten at vi ikke hadde pass. Han sa at vi hadde flaks som fikk dra uten pass.

Gammel 20-11-07, 11:44   #27
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Vi har akkurat vært i Spania, på Gran Canaria. Fløy med SAS. Venninnen min (barnløs) hadde ikke pass, og sjekket på forhånd om det gikk greit. Hun fikk beskjed om at det var problemfritt bare hun hadde ID med bilde. Reisen gikk flott, ingen problemer, hun brukte førerkortet sitt.

Det kan være et poeng at hun er norsk og reiste med SAS, men på innsjekkingen tilbake var det ei spansk dame som sjekket oss inn, så det tyder på at det er greit uten pass.

Jeg ville ha skaffet barn som skal på tur pass, både fordi de ikke har annen ID (evt. fødselsattesten) og fordi det er rimelig (270,-). Det går raskt å få pass i posten nå, tok meg 2 dager i oktober. Mulig det er fordi pågangen er liten i forhold til vår/sommer.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 11:48   #28
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

En venninne hadde ikke pass da vi reiste til København, ikke noe problem.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 12:03   #29
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Da ville jeg hørt med dem. Det kan hende de krever pass, siden de ikke er et skandinavisk selskap.

Hvis de ikke er et skandinavisk selskap hva er de da?

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-07, 12:08   #30
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg reiser ikke uten pass noen steder utenfor Norge.

Dette er å lese på Sterlings-sider om check-in

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-07, 22:25   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hvis de ikke er et skandinavisk selskap hva er de da?

Er ikke Ryanair et irsk selskap?

- No. 4 -
Gammel 21-11-07, 22:27   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Er ikke Ryanair et irsk selskap?

Ah. Sterling var det.

:ammetåke:

- No. 4 -
Gammel 21-11-07, 22:30   #33
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det skal jo være passfrihet i Skandinavia, det var jo det også før Schengen.
De gangene vi har vært i Danmark (dog ikke med fly) har vi aldri hatt med pass.

Men pass er eneste godkjente ID for nordmenn i utlandet.

Gammel 23-11-07, 15:36   #34
Ivrig
På farten igjen

Ivrig sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ivrig er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Schengenreglene er jo litt morsomme: Du har lov til å reise uten pass, men du må ha gyldig legitimasjon. Den eneste gyldige legitimasjonen er pass

De er morsomme for nordmenn, men nå er det vel slik at Schengen-reglene gjelder over hele Schengen-området, og flere av de andre landene har annen gyldig legitimasjon. I Tyskland har de feks eget legitimasjon som er like stort som et bankkort (de var på størrelse med de gamle sertifikatene før, men nå tror jeg de på størrelse med de nye små). Tyskere trenger mao ikke passet for å legitimere seg når de reiser rundt i Schengen; kun den lille legitimasjonen

Har lest at vi i Norge også kommer til å få slike på sikt, og gleder meg

Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 15:42   #35
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg reiser ikke uten pass noen steder utenfor Norge.

Vi hadde med passene våre da vi reiste til Trondheim forrige uke, faktisk. Siden det var en ID-form alle i familien hadde. Men de sjekket bare ID til oss voksne. Ikke barna.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 15:46   #36
turi
representert

Standard

Så lenge det er nødvendig med pass, så er det for meg det samme om jeg har med pass eller annen legitimasjon. Mitt problem er å huske å ta med meg legetimasjonen og huske hvor jeg har den, før, under og etter turen.

Gammel 26-11-07, 19:30   #37
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Jeg har ikke tenkt på det før nå, men plutselig kom jeg på at politiet.no finnes jo, og der stod selvsagt svaret;

Sitat:

Er du norsk statsborger kan du passfritt krysse grensene mellom de 15 medlemslandene i Schengen-samarbeidet. Det er likevel best å ta med passet når du reiser utenfor de nordiske land.

For nordmenn er nemlig passet det eneste identitetsbevis som er godkjent utenfor Norden. (..)

Så, da trenger jeg ikke pass, innen Norden er det greit. Da holder bankkort med bilde.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 20:22   #38
turi
representert

Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Jeg har ikke tenkt på det før nå, men plutselig kom jeg på at politiet.no finnes jo, og der stod selvsagt svaret;

Så, da trenger jeg ikke pass, innen Norden er det greit. Da holder bankkort med bilde.

Er jo ikke sikkert de mener det samme i Danmark, men det blir som de sa til oss, du reiser på egen risiko. Lykke ti!!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.