|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenDu må nok nesten ha med pass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen
Da ville jeg hørt med dem. Det kan hende de krever pass, siden de ikke er et skandinavisk selskap.
![]() |
#23 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen SchengenJeg ringte Norwegian ang. dette i sommer og fikk beskjed om at det gikk greit å reise fra Norge til Danmark uten pass, men at man risikerte å ikke komme med returflyet fra Danmark fordi pass er eneste gyldige norske legitimasjon i utlandet.
![]() |
#24 |
anglofil
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenPussig, jeg har vært i København mange ganger i mitt liv og de siste årene har jeg aldri hatt med pass!!! Har ALDRI vært et problem - har vel alltid reist med SAS med par unntak ..... Rart at det er et problem for noen men ikke andre? I Norden aksepteres kredittkort med bilde og førerkort som gyldig ID. Reiser du med elektronisk billett så bruker du jo noen ganger bare kortet når du sjekker inn ...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
representert
![]() Sv: Pass og reiser innen Schengen
Vi dro med SAS. Vi hadde førerkort og Visa, men de ville ha pass. Innsjekkingsmannen måtte ringe og få oss klarert, og skrev på billetten at vi ikke hadde pass. Han sa at vi hadde flaks som fikk dra uten pass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenVi har akkurat vært i Spania, på Gran Canaria. Fløy med SAS. Venninnen min (barnløs) hadde ikke pass, og sjekket på forhånd om det gikk greit. Hun fikk beskjed om at det var problemfritt bare hun hadde ID med bilde. Reisen gikk flott, ingen problemer, hun brukte førerkortet sitt.
![]() |
#28 |
Teller ned
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenEn venninne hadde ikke pass da vi reiste til København, ikke noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
![]() Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen
Hvis de ikke er et skandinavisk selskap hva er de da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenDet skal jo være passfrihet i Skandinavia, det var jo det også før Schengen.
![]() |
#34 |
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
De er morsomme for nordmenn, men nå er det vel slik at Schengen-reglene gjelder over hele Schengen-området, og flere av de andre landene har annen gyldig legitimasjon. I Tyskland har de feks eget legitimasjon som er like stort som et bankkort (de var på størrelse med de gamle sertifikatene før, men nå tror jeg de på størrelse med de nye små). Tyskere trenger mao ikke passet for å legitimere seg når de reiser rundt i Schengen; kun den lille legitimasjonen
![]() |
#35 |
Textrovert
|
Vi hadde med passene våre da vi reiste til Trondheim forrige uke, faktisk. Siden det var en ID-form alle i familien hadde. Men de sjekket bare ID til oss voksne. Ikke barna.
![]() |
#36 |
representert
![]() Sv: Pass og reiser innen SchengenSå lenge det er nødvendig med pass, så er det for meg det samme om jeg har med pass eller annen legitimasjon. Mitt problem er å huske å ta med meg legetimasjonen og huske hvor jeg har den, før, under og etter turen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen SchengenJeg har ikke tenkt på det før nå, men plutselig kom jeg på at politiet.no finnes jo, og der stod selvsagt svaret;
Så, da trenger jeg ikke pass, innen Norden er det greit. Da holder bankkort med bilde.
![]() |
#38 |
representert
![]() Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Pass og reiser innen Schengen
Er jo ikke sikkert de mener det samme i Danmark, men det blir som de sa til oss, du reiser på egen risiko. Lykke ti!! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|