|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...
Sa du selv i fra om at du skulle jobbe som lærer? Ofte er det jo slik at spørsmålet man stiller påvirker hvilket svar man får. Hvis du har stilt et generelt spørsmål om hvordan timer skal føres, så får du det generelle svaret. Dersom du sier hva du skal jobbe som vil du få svar på om det er spesielle regler for ditt yrke.
Du sier at du vil betale tilbake det du har fått for mye, men at du ikke vil ha på deg at du er en svindler. Men, hele poenget er rett og slett at det ikke har noen betydning i saken din - fordi beløpet mer så lite, så er eneste konsekvens er at du må betale tilbake. Det eneste som blir sagt i et sånt vedtak er at man har funnet grunnlag for å kreve beløpet tilbake og vurderingen som ligger til grunn er at du enten har forstått (har opptrådt forsettelig) eller burde ha forstått (opptrådt uaktsomt) at du skulle ha ført flere timer på meldekortet og at du har fått for mye penger fra NAV. Burde ha forstått påstanden hviler på at du er informert i brosjyren om dine rettigheter og plikter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Pauset
|
Saksbehandlerne jeg snakket med er fullt klar over at jeg jobber som lærer. Jeg sa hvilken skole jeg jobbet på og jeg hadde med min arbeidskontrakt. Ingen tvil om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Jeg jobber ikke der, men kjenner godt til systemet og denne type saker. Det jeg mente var ikke at jeg ikke skjønner at slike brev kan være og er støtende, det har jeg full forståelse for og er enig med deg i. Men, det jeg ville ha frem var at det har lite hensikt å skrive en formell klage på vedtaket, dersom du har tenkt å godta selve tilbakebetalingen. Du kan klage på saksbehandler, men det må i såfall gjøres til saksbehandlerens overordnede og ikke til klageinstansen som behandler selve vedtaket, altså om det grunnlag for å kreve pengene tilbake eller ikke. De behandler ikke spørsmålet om hvordan brevet er utformet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Pauset
|
Ok beklager |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Pauset
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Jeg sjekket nå et standardbrev som følger med vedtakene jeg har fått. Der står det ingenting om lærere osv. Det står kun referert til Folketrygdloven §22-15 og §22-17. Den har jeg kopiert og skrevet ut nå. Skal se nærmere på den når jeg er mer våken |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Helt i orden det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Pauset
|
Et øyeblikk...... jeg skal hente den og skrive den inn her... Takk for at du bryr deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Pauset
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Her står det i brevet: Sist redigert av Jessica : 25-11-07 kl 01:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Pauset
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Nå fant jeg den utgaven jeg fikk av "Attføringsytelser - rettigheter og plikter". Jeg kan ikke se at det står noe om at det er annerledes for enkelte yrkesgrupper. I forbindelse med meldekortet står det: Som hovedregel skal du oppgi det antall timer du faktisk arbeider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Jeg vet ikke hvordan meldeplikt under attføring skiller seg fra meldeplikt som arbeidsledig, men i dagpengeheftet står det i hvert fall om spesielle regler for f. eks. lærere under overskrift Meldeplikt. Vil tro reglene skal være omtrent de samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
WF: Sausnebbet
|
I dagpengeheftet står det: |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Pauset
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Jeg kan ikke se noe sånt i brosjyren jeg har her. Det står ingenting om spesielle regler. Jeg får lese den enda bedre når dagen er kommet og jeg er våken |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Etter hva jeg kan se er dette helt klart et vedtak som MÅ ankes.
![]() |
#55 |
Passiv
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...NAV - og andre offentlige instanser - har en stor utfordring med hvordan de formulerer seg... |
![]() |
![]() |
#56 |
Pauset
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Jeg sjekket lønnsslippen nå. Der står det under antall, 40. Står ikke noe om at det er timer, men det er det jo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Formuleringen i brevet ditt kan nok virke støtende. Men, de beskylder deg ikke for å ha handlet med forsett. Det de sier er at de har vurdert at du etter den informasjonen du har mottatt har hatt nok informasjon til kunne forstå - etter regelverkets forstand. Ikke om du personlig faktisk har forstått at det ble feil. Bare sånn for å oppklare det. Argumentasjon i forhold til lov og juss, kan fremstå som veldig upersonlig og klandrende, men det er ikke mange andre måter å skrive det på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: NAVs måte å skrive brev på ...Uansett om saksehandleren virker striks så er det til syvende og sist ikke hun som har det avgjørende ordet om du anker.
![]() |
#59 |
Pauset
|
Jeg har brukt morgentimene nå til å gå igjennom den informasjonen jeg fikk i 2002. Det er den jeg har hatt hele tiden å forhold meg til. Det står ingenting om at det er spesielle regler for andre yrkesgrupper. Lærere er ikke nevnt med et ord. Jeg kan ikke se at jeg burde ha forstått noe som jeg ikke var klar over. Må si jeg er veldig spent på hva saksbehandleren min på NAV vil si. Jeg sa til henne når jeg tok kontakt for å sjekke om jeg gjorde dette riktig at jeg var redd for å gjøre noe feil. Hun nevnte 26 timer for lærere, men utdypet ikke dette noe som helst. Som tidligere nevnt i tråden her at jeg skulle ha visst at 1 time er det samme som 1x1,44 for en lærer har jeg aldri hørt noe som helst om....... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|