|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har fått viljen sin
|
Hva gjør jeg med rosenkål?Ja for jeg har ikke tenkt å spise dem - men mannen hadde veldig lyst på. Siden han aldri har fått servert noen former for kål av meg før så tenkte jeg at det nå var på tide. Jeg har en pose fersk rosenkål og en steik i ovnen. I tillegg har jeg litt sopp og noen gulerøtter som også skal bli tilbehør, enten stekt eller kokt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Jeg bruker bare å la den få et oppkok. (ikke la den koke ihjel).
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Jeg gjør det samme med rosenkål, som med gulrot.
|
|
|
#7 |
|
Epikur
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Rosenkål:
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?
Ikke damp gulrøttene. Stek dem også. Kutt i tynne tynne skiver og hiv i pannen. Smaker mye bedre.
|
|
|
#9 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Steike ja. Jeg liker generelt best stekt mat. Promp vil jeg ikke ha. Hm. Siden jeg steiker Steik a'la Mim nå så tror jeg at jeg tar Rosenkål a'la det samme. Også slipper jeg å drive og lure på når gulerøttene er nesten ferdig slik at rosenkålen bare blir litt dampet og ikke så mye som dem men likevel nok og jah |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Mamma pleier alltid å "smørdampe" rosenkål. Det er knallgodt. Ha en dæsj med smør i kokevannet (ikke mer vann enn yderst nødvendig) og la dem stå og småkoke litt. Ikke la dem bli vasne, det er ekkelt. Al dente |
|
|
|
#11 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Jeg koker ikke mine, de får et "oppkok".
|
|
|
#16 |
|
Come what may...
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?
Men si meg MIM hvordan har du klart å smake promp?
|
|
|
#17 |
|
Hupp!
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Forvell de, og avkjøl de i kaldt vann. Renn av. Stek de p panne med smør, honning og hakkede valnøtter. Og salt og nykvernet pepper. Og kanskje en liten skvis sitron over på slutten. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Jeg har ikke smakt promp, men jeg har luktet noen fæle. :vokst opp med hund:
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva gjør jeg med rosenkål?Som den lavkarberen jeg er, så smørdamper jeg den og steker den så i halvdeler/kvart-deler sammen med masse bacon og kanskje sopp i skiver. Så kan jeg til og med finne på å helle over en skvett kremfløte og la det koke inn. Nydelig.
|
![]() |
|
|