|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#102 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Jeg er egentlig mest redd for at de skal bli uengasjerte. Jeg har hatt noen tenåringer rundt meg som ikke har vært interessert i noen ting som helst, og det synes jeg er fryktelig trist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Det jeg er mest redd for er at ungene mine skal bli ulykkelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?
'
![]() |
#105 |
Passiv
|
Dette er jeg helt uenig i. Det vil fort slå tilbake på dem selv også, det er jeg ganske sikker på. |
![]() |
![]() |
#106 |
Ustabil
|
Jeg ser at jeg formulerte meg litt klossete. Klart det kan slå tilbake på dem selv, men jeg tror ikke at lite empatiske mennesker generelt lider under det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Passiv
|
Nei, det er nok verre med arroganse. Men jeg tror at det fort kan være en sammenheng mellom de to - begge veier. |
![]() |
![]() |
#108 |
Borte
|
![]() Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Jeg tror ikke det handler så mye om hva andre mennesker mener om barna, men om at de fleste av oss ønsker å gjøre en god jobb i å oppdra et godt menneske. Jeg ville iallefall blitt lei meg om jeg så at jeg hadde feilet og fått en atal jente med lite empati og mye arroganse overfor andre. Fordi det er egenskaper jeg ikke setter pris på og som veldig mange ikke setter pris på. Og med rette. Og om ikke de lite empatiske menneskene lider under det selv, så vil de antakelig ha negativ virkning på mange rundt seg og påvirke medmenneskene sine negativt. Klart jeg er redd for å avle et sånt menneske.
![]() |
#109 |
flisespikker
|
Jeg ville synes det var skrekkelig om sønnen min ble en slem og hensynsløs person, og det er aldeles ikke fordi jeg er redd for at noen andre skulle si noe negativt om ham - men det er heller ikke direkte fordi jeg tror at dette ville gjøre ham ulykkelig.
![]() |
#110 |
Ustabil
|
Jeg mener bestemt at det handler nettopp om hva andre mener om barna, og hvordan vi opplever kommentarer. For det er jo bare å innrømme det, ingen av oss greier å se barna våre sånn som andre ser dem. At du skulle se på ditt eget barn som atal, lite empatisk og svært arrogant - det er jo egentlig utenkelig. Man er jo myrsnipe tross alt. Så det er jo andres kommentarer, det er da man føler seg som en dårlig forelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
flisespikker
|
Jeg ville synes det var dårlig gjort å henge ut barna sine på den måten her på forumet. Men jeg ser godt at f.eks. empati ikke er noe sønnen min er naturlig sterk på, at han slett ikke alltid tenker på hva andre føler i forhold til det han sier, og at han ikke er den flinkeste i gruppesammenheng. Vi kommer til å måtte oppfordre ham til å tenke mer på hva andre synes og hvordan andre oppfatter det han sier (mens andre barn trenger å oppfordres til å bry seg mindre om hva andre sier).
Jeg tror ganske mange foreldre er fullt i stand til å se usympatiske sider ved sine voksne barn, selv om de elsker dem betingelsesløst.
![]() |
#112 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Borte
|
![]() Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Selvsagt ser man sitt eget barn med andre øyne enn resten av verden, men min erfaring er at de barna som virkelig er ekle og atale er ganske få, og at det ofte henger sammen med velmenende foreldre som er fullstendig blinde for barnas mindre empatiske sider. Ellers gjør de fleste jeg kjenner som meg og gjør det de kan for å forhindre at barna oppfører seg på en lite empatisk måte. Så blind er jeg ikke at jeg tror min egen unge er ufeilbarlig, og jeg har ingen problemer med å si at jeg av og til observerer lite sjarmerende trekk ved henne.
![]() |
#114 |
Borte
|
![]() Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Forresten, Bina. Du tror det sikkert ikke, men jeg har aldri brydd meg særlig om hva andre mener om meg etter at jeg ble voksen, og jeg har heller aldri følt at jeg har gjort en dårlig jobb som mor ut i fra kommentarer fra andre. Veldig mange syns jeg er rar og sær, og sikkert med rette. Men det plager meg ikke.
![]() |
#115 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Skilpadda: Jo, jeg tror at dere har et ønske om å oppdra gode mennesker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Ustabil
|
Det er liksom litt barnslig, syns jeg, å gå ut i fra at andre tror du ljuger. Jeg har ikke sagt at du ljuger. Men jeg sier at vi er ikke alltid bevisst våre egne motiver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
flisespikker
|
Fordi jeg ikke synes (eller ønsker) at folk skal være hensynsløse, selvsagt.
Det er jo ikke alltid lett å skille på. Jeg er glad for å ha det jeg selv oppfatter som en godt utviklet moralsk ryggrad, men jeg skjønner jo at hvis jeg hadde vært totalt ryggesløs, kan det godt hende jeg ville vært minst like fornøyd med tilværelsen. Likevel oppfatter jeg det som et gode for min egen del, er glad for at det er slik, og føler at det er viktig for meg.
Nei, det tror jeg ikke jeg ville, ikke av det i seg selv. Man kan være "hensynsløs" i forretninger eller sport eller politikk uten å være det overfor andre mennesker. Hvis barnet mitt blir konemishandler eller selger hjemmebrent til småbarn, ville jeg nok derimot følt meg temmelig fortvilt og mislykket.
Jeg mener, som tidligere sagt, at jobben vår er todelt - barna våre skal ha det bra, og de skal bli skikkelige mennesker. Jeg tror forsåvidt det å ha det bra er en forutsetning for å bli et skikkelig menneske, men jeg tror ikke det er en tilstrekkelig forutsetning (som nevnt tror jeg man kan ha det riktig bra selv om man er slem og slesk og egoistisk).
Naturligvis. Det tror jeg gjelder alle foreldre.
Absolutt. Som vi så tidligere i diskusjonen, er det ikke engang enighet om hva det vil si å være lykkelig, så det er klart at enda mer fuzzy egenskaper som "empatisk" er enda vanskeligere å være enige om. Jeg ønsker likevel at sønnen min skal bli både lykkelig og ha respekt for andre, selv om jeg ikke kan definere objektivt akkurat hvor grensene for hverken "lykke" eller "respekt" går.
![]() |
#118 |
Borte
|
Beklager. Jeg var litt forutinntatt etter foregående diskusjoner med deg.
![]() |
#119 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Hva er du redd for i forhold til hvordan ungen(e) din(e) kan bli?Jeg henger meg bare som et slips etter Skilpadda.
![]() |
#120 |
Ustabil
|
Jeg skjønner at du kan være forutinntatt - likevel syns jeg ikke det var spesielt mye grunn for å gå til "angrep" i denne diskusjonen. Men - ferdig med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|