Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Poll: romjul eller mellomjul?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket ord bruker du?
Romjul 134 95,71%
Mellomjul 5 3,57%
Annet ord 1 0,71%
Deltakere: 140. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-07, 22:45   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll: Romjul eller Mellomjul?

Romjul. Mellomjul har jeg aldri hørt om, ikke før denne pollen.

Gammel 10-12-07, 22:49   #42
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mellomjul har jeg aldri hørt om, ikke før denne pollen.

Så rart. Jeg har aldri tenkt over at det er et dialektord. Men noen ganger får man slike aha-opplevelser. Som da alle begynte å le da jeg snakket om å "natte over". Jeg ante virkelig ikke at det ikke var et gjengs uttrykk over hele landet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 22:51   #43
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Natte over? Aldri hørt.

Gammel 10-12-07, 22:51   #44
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg sier egentlig "romjulen", men siden jeg bor i Trøndelag sniker det seg inn "mellomjula" innimellom.

Samme her, bortsett fra "har bodd i Trøndelag og har diverse trøndersk svigerfamilie" i stedet for "bor i Trøndelag".

Gammel 10-12-07, 22:59   #45
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier i grunnen begge deler, for jeg ble så pen på det da jeg bodde i Oslo

Gammel 10-12-07, 23:01   #46
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Så rart. Jeg har aldri tenkt over at det er et dialektord. Men noen ganger får man slike aha-opplevelser. Som da alle begynte å le da jeg snakket om å "natte over". Jeg ante virkelig ikke at det ikke var et gjengs uttrykk over hele landet.

Jeg ble ikke forstått da jeg fortalte at jeg hadde "sovna av"

Gammel 10-12-07, 23:06   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, det er forfinet østlandsk. Jeg sier sjeldent annet enn søskenbarn.

Forfinet østlandsk, du liksom. Vi sa alltid fetter da jeg var liten (jeg har ingen kusiner). Poden omtalte (og tiltalte, sjarmerende nok) på eget initiativ sin eneste kusine som "lille kusine I." til hun var drøyt to, men han er jo østlending, da.

Langlys sa de ellers i Tromsø også da jeg tok kjøretimer en gang tidlig i forrige århundre.

Gammel 10-12-07, 23:07   #48
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Mellomjul har jeg aldri hørt. Faktisk var det så fremmed og vrient at jeg to ganger her har tatt meg i å ville ha et mellomrom mellom mellom og jul. Jeg sier romjul.

(Samt søskenbarn, fetter og kusine i en skjønn forening. Det er lite forfinet å bruke fetter og kusine i min verden.)

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 23:11   #49
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg ble ikke forstått da jeg fortalte at jeg hadde "sovna av"

Nei, jeg har også måttet forklare denne.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

.

Langlys sa de ellers i Tromsø også da jeg tok kjøretimer en gang tidlig i forrige århundre.

Eh, hva skal det ellers hete?

Gammel 10-12-07, 23:11   #50
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Romjul.

(Og langlys, fetter, kusiner, svoger, svigerinne.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 23:15   #51
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Romjul

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 23:20   #52
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En skulle vøre fire år i romjul...

Gammel 10-12-07, 23:24   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Eh, hva skal det ellers hete?

Fjernlys, iflg. Elinblu.

Gammel 10-12-07, 23:25   #54
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Fjernlys, iflg. Elinblu.

Å ja, selvsagt.

Gammel 10-12-07, 23:29   #55
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Romjul, såklart

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 23:30   #56
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Romjul. Men "mellomjula" sniker seg nok inn av og til, som en del andre trønderuttrykk. Sitte _i_ fanget og være _til_ legen, f.eks... Jeg kan ikke noe for det! Ellers er kusine, fetter, søskenbarn, langlys og fjernlys ord jeg bruker konsekvent om hverandre.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 23:55   #57
Frantzen
Passiv

Standard

Romjul

Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 08:30   #58
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Hvem er den andre personen her inne som sier "mellomjul", da? :følermegensom:

Gammel 11-12-07, 08:31   #59
Kaktus
St(r)ikkeplante

Kaktus sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sier romjul.

Gammel 11-12-07, 08:31   #60
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg trodde jeg sa romjul jeg og krysset der i går, men så gikk det opp for meg at jeg jo faktisk også bruker det fullstendig ulogiske og teite trønderske uttrykket mellomjula.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:17.