Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 01:13   #221
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde du tatt dette som en fornærmelse?

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Selvfølgelig gjør vi det. Feil bukse, dårlig mamma.

Pokker, må jeg tenke på det også?

:løper og legger frem andre klær til i morgen:

Nå tar jeg kveld

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:13   #222
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Analyseres vi i hente-/bringesituasjoner?

Det går jeg ut fra, til en viss grad. At de ansatte observerer hvordan vi og barna snakker og fungerer sammen i disse situasjonene synes jeg da er både naturlig og bra. Både for at de skal kunne plukke opp eventuelle problemer, og for å bli bedre kjent med barna og se litt mer hvordan de fungerer utenfor barnehagesituasjonen.

Gammel 12-12-07, 01:14   #223
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

Pokker, må jeg tenke på det også?

:løper og legger frem andre klær til i morgen:

Nå tar jeg kveld

DU av alle trenger vel ikke bekymre deg for buksene?

Gammel 12-12-07, 01:14   #224
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bør nok finne frem blancoen og ordne litt på svarlappen som ligger klar i Veslas sekk. Og så bør jeg nok legge meg slik at jeg våkner frisk og uthvilt og har god tid til å kosemomse ved levering i morgen. Slik at ingen i barnehagen tenker sitt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:14   #225
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

DU av alle trenger vel ikke bekymre deg for buksene?

DE vet jo ikke at jeg har eget moteforum

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:16   #226
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der kom jeg på at det er onsdag i morgen og Vesla har fri. :god mor:

Gammel 12-12-07, 01:17   #227
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DE vet jo ikke at jeg har eget moteforum

Du bør nok åpplyse om det.

Gammel 12-12-07, 01:18   #228
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Og der kom jeg på at det er onsdag i morgen og Vesla har fri. :god mor:

Har de fri hver onsdag?

Gammel 12-12-07, 01:19   #229
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg kjenner jeg liker dårlig at folk "tenker sitt", og det gjelder om det meste.

Man vil jo observerer jo mennesker i lange baner. Barnehagepersonalet observerer uformelt samspill mellom barn og foreldre, på samme måte som foreldre uformelt observerer hvordan barnehagepersonalet håndterer barna. Poenget her er jo at barnehagen og foreldre må være flinke til og kommunisere og ikke bare stå der og skule på hverandre.

Analyseres vi i hente-/bringesituasjoner?

Nei. Men forhåpentligvis blir man møtt av hyggelige ansatte som kan fortelle litt om hverdagen i barnehagen og legge tilrette for et best mulig opphold for barnet.

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Men da har man jo en mye større utfordring enn bare det at barnet er for mye i barnehagen, jeg tror neppe dette barnet får det bedre hvis man presser foreldrene til å ha det mer hjemme. I slike tilfeller kan det høres ut som man trenger bedre og mer omfattende tiltak.

Ofte kan det være det, men det som regel skal det små justering til for å hjelpe familier på rett spor igjen.

Men nå har jeg lest litt opp og tilbake og ser at jeg kanskje skyter stort. Med noen få tilfeller i bakhodet. Det var ikke spesielt smart. Jeg står for det jeg har sagt, men vil presisere at jeg håper og tror jeg har en god foreldredialog. Jeg er selv mor, og sitter jo også på andre siden av bordet.

Så til alle - inkludert meg selv - man skal ikke gå rundt med dårlig samvittighet for at man benytter barnehagen. Det er et flott tilbud for foreldre og barn.
Jeg synes lappen Divine mottok var en smule idiotisk formulert. Jeg skjønner hvorfor de spør, men burde ordlagt seg på en annen måte.

Og ja, jeg skjønner selvsagt at det er lett å tenke: "herregud, tenker de ansatte dette om meg". Men jeg tror og mener (for eget vedkommende) at jeg sier i fra om noe er ugreit i forholdet barn/barnehagen på jobb.

Denne kan jeg bare signere.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:19   #230
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Har de fri hver onsdag?

Yepp. Slik er livet på landet. (I alle fall her.)

Gammel 12-12-07, 01:19   #231
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nah, jeg skulle også ha fri og ta barnet ut av barnehagen (nå før jul ja, ikke i romjula) - men da jeg ga beskjed om det så ble jeg anmodet om å vente til etter luciafeiring er overstått. Altså anmodet av barnehagen. Okei, jeg var lett å overtale, så jeg venter et par dager med miniferien min da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 01:22   #232
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Standard

Yepp. Slik er livet på landet. (I alle fall her.)

Så koselig. Vi er ikke heeeelt der kan du si.

Gammel 12-12-07, 01:23   #233
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Nah, jeg skulle også ha fri og ta barnet ut av barnehagen (nå før jul ja, ikke i romjula) - men da jeg ga beskjed om det så ble jeg anmodet om å vente til etter luciafeiring er overstått. Altså anmodet av barnehagen. Okei, jeg var lett å overtale, så jeg venter et par dager med miniferien min da.

Så det er galt okke som...enten man lar barnet få fri når det passer en, eller lar barnet gå i barnehagen når det passer en selv?

Gammel 12-12-07, 01:23   #234
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Så koselig. Vi er ikke heeeelt der kan du si.

Ikke vi heller.

Gammel 12-12-07, 01:31   #235
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Barnehageansatte kan analysere så mye de vil, men jeg forventer at de snakker meg oss foreldre om det dersom de trekker konklusjoner på bakgrunn av analysene sine.

Det samme gjelder motsatt fra oss foreldre.

Dette er jo en selvfølge og lovpålagt i rammeplanen for barnehager.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 08:27   #236
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sykler litt sent inn i diskusjonen, men lar det stå til.

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Det tror jeg også. Men hjelper ikke de barna som blir "nedprioriterte".

Nei, men dette blir å sammenligne epler og pærer. Det at enkelte barn ikke har det bra er trist, men man kan ikke lage generelle retningslinjer ut fra det. Det vil alltid være noen råtne egg, og dette kommer til syne på forskjellige måter i forskjellige samfunnslag. Men dette har jo ikke noe med den opprinnelige diskusjonen og man får da virkelig håpe at dette er spesifikke tilfeller og ikke generelle problemer.

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger, eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

Selv kan jeg rett og slett ikke skjønne at det skal være bedre for barna å bli passet av noen andre? Hverken jeg eller mannen min har slekt i byen og derfor er barnehagen og SFO for oss, også en avlastning for oss som foreldre. Jeg kan ikke helt se at det skal være en enorm fordel for ungene våre at vi får oss annen avlastning? Jeg kan rett og slett ikke skjønne at det å bli passet av Kari i 2 timer er bedre enn å være 2 timer i barnhagen?

Og i tillegg så blir dette en diskusjon som biter seg selv i halen. For at du sier at barna trenger "roligere dager" - og dette er er jo nettopp det de får i romjulen ettersom det er færre barn der - og samtidig sier du at man ikke skal benytte seg av barnehagen, men heller leie inn en trillepike eller lignende? Jeg får det rett og slett ikke til å henge på greip?

Det jeg tror er at du som tidligere barnehageansatt, har sett situasjoner som ikke er heldige for ungene og diskuterer med disse situasjonene i bakhodet. Og jeg tror ikke de situasjonene du tenker på er noe som er allment - slik jeg oppfatter denne diskusjonen er det ikke særtilfellene som diskuteres med den allmenne situasjonen for "folk flest".

Problemet kommer jo da - som påpekt tidligere - at det ikke nødvendigvis er lekekompiser i barnehagen. Når man sitter med to barn på 1 år, ett på 2 og en på 6 år. Og alle er gjerne fra forskjellige avdelinger. Da er ikke lekeargumentet noe hold.

Men da slår jo til gjengjeld "rolig argumentet" inn? (Nå er det riktignok M|nken som forfekter det argumentet, så det er kanskje ikke noe du er enig i?)

Gammel 12-12-07, 09:24   #237
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Jeg ser mange har oppfattet mine innlegg som om barnehageansatte dømmer foreldre som har stort behov for barnehageplass, men det var nok ikke helt det jeg mente. Jeg har vist til min venninne som er barnehageansatt, og det hun forteller er historier ala den Gunnis kom med, og at de syns litt synd på disse barna. Barn som er i barnehagen alltid, også julaften, selv om foreldrene er hjemme og har muligheten for at de skal få fri.
Så hvis mine innlegg har fått det til å se ut at barnehageansatte dømmer alle som bruker barnehageplassen mye, så beklager jeg om jeg har formulert meg dårlig.

Jeg håper forøvrig at de ansatte gjør sitt beste for at det ikke skal bli kjedelig for de barna som må være i barnehagen i slike perioder som det er få barn, og mitt inntrykk er at det gjør de også. Når de er færre har de mulighet for å finne på ting som de ikke kan når de er mange, feks.

Nå er det masse innlegg i mellom her som jeg ikke har lest, men jeg må bare si at jeg synes det er provoserende å vite at barnehageansatte baksnakker foreldrene fordi de benytter et tilbud som de faktisk betaler for. Ettersom den enkelte barnehageansatt har begrenset innsikt i hvorfor foreldre prioriterer/ må prioritere på den måten, burde de være forsiktig.

Jeg må for øvrig si at jeg har inntrykk av at det er en utbredt "sport" blant barnehageansatte å baktale foreldre .

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 09:42   #238
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det får meg iallfall til å tenke litt nytt om barnehageansatte om en blir evaluert opp og ned som foreldre.

Som ansatt i barnehage vil jeg avkrefte at foreldre blir evaluert. De aller aller fleste (håper jeg) jobber i barnehagen fordi de er veldig glad i barn og stortrives med jobben sin.

Jeg vet at de som jobber i barnehagene gjør alt de kan for at foreldrene skal være trygge på at barna har det bra der og at de skal være fornøyde. Samtidig som barna skal trives og ha et godt tilbud.

Sånn jeg kjenner folk fra egen jobb og mange andre barnehager, så er det en gjeng glade, energiske, positive, kreative mennesker som jobber der. De strør om seg med omsorg og godhet.

Selvfølgelig finnes det unntak og det finnes sikkert også barnehager som ikke blir drevet så godt som det forlanges. Men dere skal vite (og jeg håper andre som jobber i barnehage her kan bekrefte) at barnehageansatte må være en av de yrkesgrupper som har størst trivsel på jobb.

Jeg syns det er veldig trist hvis enkelte barnehageansatte har gitt uttrykk for at ungene ikke er ønsket der, eller at foreldre er dårlige foreldre fordi de benytter seg av tilbudet til tider da de fleste har fri.

Det er, som sagt før, mange som bruker opp masse oppspart avspasering på stille dager. Grunnen til det er jo selvfølgelig fordi det skal være flest mulig på jobb når alle barna er på plass. Det er grunnen til at foreldre må skrive seg på liste om og når de kommer.

Jeg syns det blir helt feil når diskusjonen ender opp med at enkelte ilegger de ansatte i barnehagene tanker og meninger de ikke har.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 09:46   #239
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg syns det blir helt feil når diskusjonen ender opp med at enkelte ilegger de ansatte i barnehagene tanker og meninger de ikke har.

Det er jeg enig i. Samtidig er det egentlig uunngåelig at dette skjer når man som forelder føler at enkelte ansatte ilegger foreldrene meninger og holdninger de ikke har. Det finnes dårlige foreldre, og det finnes helt sikkert dårlige barnehageansatte, men hvis noen sier noe negativt om foreldre uten å være veldig nøye med å kvalifisere uttalelsen, vil "alle" foreldre ta det ille opp, og (som her) hvis noen sier noe negativt om ansatte, vil "alle" ansatte føle seg stemplet.

Gammel 12-12-07, 10:07   #240
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gå ned 10% i stilling, slik at man ikke må jobbe like lenge hver dag, prøve og samkjøre med ektefelle/samboer hvis mulig, bruke besteforeldre, naboer, foreldre til andre barn i barnehagen, trillepike/gutt som kan hente enkelte dager, aupair, ansatte i barnehagen som kan være interessert i og tjene seg noen ekstra penger

Her er det en eller annen sving jeg ikke henger helt med i...
Det er altså bedre for barnet å bli hentet tidlig i barnehagen av trillepike, naboer, andres foreldre og fandens oldemor for så å tilbringe tid mokk mo putt mutters aleine med disse voksenpersonene fram til mor eller far kommer enn det er å tilbringe ekstra tid i barnehagen? Eller anskaffe seg au pair til å hjelpe i hente/bringe-situasjonen, som gjør ting enda dyrere, også må foreldrene jobbe enda mer for å tjene inn penger til barnepass? Er ikke helt enig...

eller søke råd/hjelp/avlastning hos pp-tjenesten hvis overnevnte forslag gir økonomiske utfordringer. Ppt kan selvfølgelig ikke hjelpe til alle slike tilfeller og det må ligge spesielle utfordringer bak tiltak som skal iverksettes.

:hviske: PPT har ingenting med avlastning å gjøre. De gir heller ikke økonomisk støtte til noenting i det hele tatt.
Og for å få daglig avlastning skal det ekstremt sterke grunner til, omsorgslønn som kanskje er det du sikter til sitter også vanligvis langt inne og mulighetene til å få det varierer sterkt fra kommune til kommune.

Sist redigert av m^2 : 12-12-07 kl 10:14.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.