Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julemiddag og alkohol

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 00:04   #141
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julemiddag og alkohol

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det er uproblematisk å servere alkohol til maten julekvelden og andre kvelder foran mitt barn. Vi er måteholdne og ingen blir beruset når det er barn tilstede.

I ditt tilfelle ville jeg nok vært langt mer forsiktig. Julaften skal være en hyggelig kveld for barna, og det er jo synd hvis den lille gutten blir utrygg og redd fordi det serveres alkohol. Jeg ville nok tatt større hensyn til han enn til at de voksne er vant til øl på julaften.

Signerer denne, slik tenker jeg også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 00:25   #142
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

I min erfaring er de mest skeptiske til alkohol i slike sammenhenger de samme som drikker for å bli fulle.

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Ja har aldri hørt om noen som drikker på 17 mai.
Er vel mest derfor jeg ble "sjokka"over det hehe

Verken folk jeg kjenner her eller der .
Men så har jeg aldri bodd i en stor by.

Alle de jeg kjenner drikker 16 mai. Og de fleste såmye at de er full hele 17 mai.. værtfall for noen år siden

Jeg synes det er ganske … fascinerende når noen først sier at de sjokkeres over at andre drikker et glass champagne eller en pils på 17. mai, for deretter å fortelle at en selv og alle man kjenner drikker seg drita full på den 16. og er i bakrus den 17.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 08:51   #143
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det er ganske … fascinerende når noen først sier at de sjokkeres over at andre drikker et glass champagne eller en pils på 17. mai, for deretter å fortelle at en selv og alle man kjenner drikker seg drita full på den 16. og er i bakrus den 17.

Jeg synes ikke det er så fascinerende lenger, det blir mere trist. Ikke så rart en blir sjokkert om en tar det for gitt at en drikker seg snydens 16 mai, alkohol den 17 mai tror man kanskje da er "reparering", det synes jeg jo er litt sjokerende. Drikking i form av "reparasjon" eller fyll med barn tilstede synes jo også jeg er sjokkerende.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 08:56   #144
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ellers som den svært unge tenåringen jeg så da jeg var noen og tyve uten barn kvelden 16 mai, vi var på den lokale puben der jeg bodde da, og hun sto og tryglet moren sin inne på puben om å dra hjem fordi mammaen hadde looovet denne gangen å møte opp i toget dagen etterpå. Sjarmerende. Trist.

Huff!

Jeg har sett yngre barn også gjøre det.

Gammel 20-12-07, 09:03   #145
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HI: Jeg ville utelukket alkohol i denne settingen. Trygghet først.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 10:19   #146
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok skyt meg men..:sjokket: Drikker dere alkohol på 17 mai?
Har aldri sett eller hørt om noen som gjør det....

Vi drikker alltid øl på 17. mai. Så nå har du hørt om det.

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Joda, det er mange som gjør det. Jeg har mang en gang sett at foreldre sitter på uterestaurant 17. mai og drikke øl, mens ungene flagrer til og fra. Ganske vanlig her i fjorden, i hvertfall.
Men jeg har aldri gjort det. Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne.

Hva syns du om det da? Det ser liksom ut her som om du dømmer dem som gjør det, og det hadde jo vært ulikt deg.

Ehh, ja? Vi bruker å møtes etter barnetoget og ta årets første utepils, hvis været på noe som helst vis tillater det. Ungene får kake, is og saft, og vi voksne drikker en pils. Fine greier.

Jepp.

Gammel 20-12-07, 10:22   #147
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når vi har vært hjemme hos mine foreldre, har ikke min bror drukket til maten. Mine foreldre drikker veldig lite uansett, og tar det når ungene er i seng. Min bror har fått forbud av min mor mot å drikke ved bordet når det er barn til stede, jeg har sluppet å ta kampen selv.

Her hjemme er det jo ikke ett problem uansett.

Gammel 20-12-07, 10:25   #148
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Før jeg(vi) fikk barn var det alltid fyllekule 16. mai. Det var fotballfest, LSK-Enga, og fest etterpå... Nå er det hverken fest eller fotballfest. Bare en vanlig litt stressende dag med stryking av pentøy og fiksing til 17.maitog...

Vi har hatt vin til grillmaten 17. mai, ser ikke noe problem med det, at 4 voksne deler ei flaske...

Gammel 20-12-07, 10:55   #149
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Hva syns du om det da? Det ser liksom ut her som om du dømmer dem som gjør det, og det hadde jo vært ulikt deg.

Jeg har forklart litt nermere hva det går på i et senere innlegg. : peker:

Og hva jeg synes om dem? Vel, dømme....Hm...
Jeg synes synd på ungene, det gjør jeg. Ikke trivelig å tilbringe 17.mai flagrende til og fra øldrikkende foreldre og andre voksne, å ikke føle seg ønsket ved bordet, fordi øldrikkingen og det sosiale med andre voksne er viktigere enn barnas opplevelse av 17.mai.

Gammel 20-12-07, 11:18   #150
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes synd på ungene, det gjør jeg. Ikke trivelig å tilbringe 17.mai flagrende til og fra øldrikkende foreldre og andre voksne, å ikke føle seg ønsket ved bordet, fordi øldrikkingen og det sosiale med andre voksne er viktigere enn barnas opplevelse av 17.mai.

Snakker du generelt nå, eller snakker du om akkurat noen bestemte personer som du kjenner?

For hvis du snakker generelt, så sier du altså at hvis man tar en pils på 17. mai, så betyr det automatisk at pilsen og sosialisering med andre voksne er viktigere enn barna? Det er ikke mulig å nyte en pils på samme måte som man nyter en kopp kaffe, mener du da?

Og jeg er altså helt enig i at det er trist når foreldre heller vil drikke pils enn å være sammen med ungene sine på 17. mai, men jeg synes det er en ganske drøy påstand hvis du hevder at det ene følger automatisk av det andre. Altså at det knapt er mulig å ta en pils på 17. mai uten at det skal bli slik.

Gammel 20-12-07, 11:25   #151
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

I HIs tilelle ville jeg kuttet alkohol, spesielt etter at jeg ble fortalt om reaksjonen til et barn som var i fosterhjem, faren i fosterhjemmet tok ut en flaske øl i fra kjøleskapet og barnet slo seg helt vrang, det fikk helt panikk. Etter det gjemte de unna alt som kunne minne om alkohol når barnet var hos dem.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 12:15   #152
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

I HIs tilelle ville jeg kuttet alkohol, spesielt etter at jeg ble fortalt om reaksjonen til et barn som var i fosterhjem, faren i fosterhjemmet tok ut en flaske øl i fra kjøleskapet og barnet slo seg helt vrang, det fikk helt panikk. Etter det gjemte de unna alt som kunne minne om alkohol når barnet var hos dem.

Det er nettopp slike ting man vil unngå ved å vise barn at det er mulig å ta frem en flaske uten at det blir ubehagelig senere.

Gammel 20-12-07, 12:16   #153
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nettopp slike ting man vil unngå ved å vise barn at det er mulig å ta frem en flaske uten at det blir ubehagelig senere.

Og det velger du julaften til å gjøre?

Gammel 20-12-07, 12:18   #154
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Har du ikke lest innleggene mine?
Vi har ALLTID hatt alkoholfrie juler.

Gammel 20-12-07, 12:27   #155
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Selv har vi ingen alkoholproblemer i vår familie, så der nyter vi et glass øl eller vin til maten, uten at jeg ser noe problem med det. Ingen drikker seg påvirket, og ungene er vant med at voksne kan drikke vin/øl.

Men hvis det skulle være til stede en liten gutt som har dårlige erfaringer med alkohol, så hadde jeg parkert alkoholen . hvis de som på død og liv skulle ha alkohol hadde hatt problemer med det hadde jeg hatt null problemer med å be dem feire jul et annet sted.

Må bare signere dette i sin helhet. Et par av julegjestene får også en akevitt til ribba men ofte drikkes ikke glasset opp engang.

Fyll i jula hører overhodet ikke hjemme hvor barn er med.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 12:30   #156
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kan inkludere julaften, samt andre anledninger, små og store. Jeg tror ingen velger seg ut julaften for å vise at nå skal vi ta fram flasker uten at det blir fyll. Det skjer vel helt naturlig og gradvis i forskjellige situasjoner.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 12:31   #157
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det kan inkludere julaften, samt andre anledninger, små og store. Jeg tror ingen velger seg ut julaften for å vise at nå skal vi ta fram flasker uten at det blir fyll. Det skjer vel helt naturlig og gradvis i forskjellige situasjoner.

Gammel 20-12-07, 13:08   #158
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har aldri sagt at jeg noen gang har drukket meg dritings på 16 mai
Skrev at før når jeg var yngre så drakk en del av vennene mine så mye at de var dritings på 17 mai.
Skrev ingen ting at jeg syntes det var verken bra eller dårlig.
Er vel en grunn for at de ikke er vennene mine lengre

Men det jeg sa var at jeg har aldri sett eller hørt noen som har drukket alkohol på 17 mai. Verken et glass jampis eller øl.
Jeg sa at det jeg har hørt om så er det valig å drikke 16 mai og ikke på 17 mai.

Gammel 20-12-07, 13:26   #159
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg har aldri sagt at jeg noen gang har drukket meg dritings på 16 mai
Skrev at før når jeg var yngre så drakk en del av vennene mine så mye at de var dritings på 17 mai.
Skrev ingen ting at jeg syntes det var verken bra eller dårlig.
Er vel en grunn for at de ikke er vennene mine lengre

Men det jeg sa var at jeg har aldri sett eller hørt noen som har drukket alkohol på 17 mai. Verken et glass jampis eller øl.
Jeg sa at det jeg har hørt om så er det valig å drikke 16 mai og ikke på 17 mai.

Du skrev at du ble sjokkert over å høre at det finnes noen som drikker alkohol på 17. mai. Og videre skrev du: "Alle de jeg kjenner drikker 16 mai. Og de fleste såmye at de er full hele 17 mai."

Gammel 20-12-07, 13:28   #160
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ingen alkohol hos oss. Mannen og jeg tar oss muligens et glass etter ungene er i seng. Eller ikkel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.