Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lag barn, jenter! (Aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-07, 02:19   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Lag barn, jenter! (Aftenposten)

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2166549.ece

Da vi skulle prøve å få barn var det ikke så lett. Jeg ble ikke gravid. Vi snakket da med en gynekolog. Han sa at kroppen vår er mest klar for barn mellom 20 og 23 år. Han mente at jenter ventet for lenge nå. De skal gjøre alt før de skal ha barn, og så er det for sent. Jeg har hørt om de som har kommet i overgangsalder ved 35 år, men det er jo ikke så vanlig da.....

Uansett. Lag barn folkens (dere som kan )

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 02:23   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lag barn jenter (Aftenposten)

Ja, det er absolutt for mange som venter FOR lenge i dag, og da snakker jeg selvsagt ikke om de som ikke har noe valg, men de som venter "bare fordi". Man skal jo ikke bare avle frem barn når man ikke selv ønsker det, men man bør jo være veldig klar over den biologiske klokken som faktisk tikker fortere hos noen enn hos andre. Jeg er veldig glad for at jeg hadde sjansen til å begynne tidlig selv (fylte 24 et par måneder etter første fødsel).

Gammel 25-12-07, 02:27   #3
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er lettere sagt enn gjort. Jeg hadde også vært ganske ung om det hadde klaffet. Jeg brukte 3 år på å lage hver av de to første. Hadde det gått som planlagt hadde de eldste vært 17 og 15. De er 14 og 9.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 13:23   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja men du PRØVDE jo? Det er vel snakk om å utsette barnelagingen her? Mange som skal reise jorda rundt, gjøre karriere osv. Ikke at det er noe galt i det, men folk bør være klar over at ikke alle er så heldige å få i pose OG sekk.

Gammel 25-12-07, 13:30   #5
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Dette er vel snakk om de som ikke prioriterer å få barn før i 30 årene. Ikke de som prøver før den tid.

Jeg faller inn under kategorien førstegangsfødene over 30. Men jeg traff min mann da jeg var 29, så jeg håper det unnskylder meg litt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 13:39   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvorfor er det alltid en oppfordring til jenter? Hvorfor snakkes det alltid om at kvinner venter for lenge? At kvinner er opptatte av å gjøre alt mulig annet i 20-årene?

Sitat fra artikkelen:

Kvinner venter alt for lenge med å få barn, advarer danske leger. Det truer velferden, sier EU.
Unge kvinner får nå en alarmerende advarsel fra Danmarks fremste fertilitetseksperter.
De sier rett ut at ikke bare Danmark, men hele Europa, står overfor en stor fertilitetskrise hvis kvinnene fortsetter med å utsette sin første fødsel til de er over 30 år.

Er det virkelig sånn at 80% av alle gutter i begynnelsen av 20-årene står klare til å bli fedre, men blir stoppet av sine bedre halvdeler?

Jeg bare spør. Dette ensidige perspektivet på saken irriterer vettet av meg. Virkelig!!

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 13:40   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen unnskyldning.
Møtte mannen da vi begge var 20, og det var heelt uaktuelt for meg å engang tenke på barn før jeg rundet 30.

Er sjeleglad for at jeg ventet. Gjorde mye i 20-årene som har vært av uvurderlig betydning i mitt liv, og som jeg ikke hadde gjort om jeg hadde fått barn tidlig. For meg var det 100% riktig å vente til jeg var 31 med å få barn.
Nr. 2 kom da jeg var 34.
Nå som jeg er 36 og i grunnen kunne tenke meg nr. 3, men ikke egentlig orker ennå, møter jeg selvfølgelig medaljens bakside; jeg har ikke tid til å vente.
Har enda ikke bestmt meg for hva det blir til. Men beslutningen må tas raskere enn jeg ønsker. Skulle gjerne hatt muligheten til å "vente og se".

Men alt i alt angrer jeg meg på ingen måte på at vi med viten og vilje ventet.

Gammel 25-12-07, 13:42   #8
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Hvorfor er det alltid en oppfordring til jenter? Hvorfor snakkes det alltid om at kvinner venter for lenge? At kvinner er opptatte av å gjøre alt mulig annet i 20-årene?

Sitat fra artikkelen:

Kvinner venter alt for lenge med å få barn, advarer danske leger. Det truer velferden, sier EU.
Unge kvinner får nå en alarmerende advarsel fra Danmarks fremste fertilitetseksperter.
De sier rett ut at ikke bare Danmark, men hele Europa, står overfor en stor fertilitetskrise hvis kvinnene fortsetter med å utsette sin første fødsel til de er over 30 år.

Er det virkelig sånn at 80% av alle gutter i begynnelsen av 20-årene står klare til å bli fedre, men blir stoppet av sine bedre halvdeler?

Jeg bare spør. Dette ensidige perspektivet på saken irriterer vettet av meg. Virkelig!!

Fullstendig enig!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 13:42   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hasselnøtt: det har vel mest å gjøre med at menn KAN vente i årevis med å få barn siden de er fruktbare mye lenger enn oss, selv om jeg skjønner hva du mener. Menn blir jo faktisk ofte enda senere klare for å få barn enn det kvinner blir, så mange kvinner venter jo rett og slett på at mannfolkene deres skal gi "klarsignal".

Gammel 25-12-07, 13:47   #10
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hasselnøtt: Skjønner tanken din, men til syvende og sist så er det som Iset sier vår biologiske klokke som tikker....urettferdig ja....

Gammel 25-12-07, 13:51   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo ikke tvinge mannen med på babylaging uten at han vil selv. Tror ikke jeg kjenner ett eneste par der ikke kvinnen har vært klar for å få barn lenge før mannen.

Vår generasjons menn lider vel mer av Peter Pan- syndromet enn noen tidligere generasjon har gjort?

Gammel 25-12-07, 13:56   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei selvsagt kan man ikke tvinge mannen med, så det er jo faktisk like ofte mennenes "skyld" at kvinnene venter for lenge. Så og si alle jeg kjenner har måttet vente MYE lenger enn de ville pga. at mannen deres ikke var klar, inkludert meg selv (selv om jeg er glad for det nå). Det siste utsagnet har du nok fullstendig rett i.

Gammel 25-12-07, 14:04   #13
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei selvsagt kan man ikke tvinge mannen med, så det er jo faktisk like ofte mennenes "skyld" at kvinnene venter for lenge. Så og si alle jeg kjenner har måttet vente MYE lenger enn de ville pga. at mannen deres ikke var klar, inkludert meg selv (selv om jeg er glad for det nå). Det siste utsagnet har du nok fullstendig rett i.

Sant det ja. Noen jenter ordnet det ved at de droppet p-pillene og lurte gutta..... Dårlig gjort og et dårlig utgangspunkt for foreldreskapet.... noen endte med å bli alenemødre, mens andre hadde nybakte fedre som tok sitt ansvar. Men dette var på 1980-tallet, sånt er det ingen som gjør idag.......

Gammel 25-12-07, 14:07   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lag barn, jenter! (Aftenposten)

Jeg er veldig fornøyd med at vi startet da vi giftet oss i en alder av 22. Første barn kom da jeg var 23 og nå er jeg 34 og har tre barn. Jeg har til og med god tid til å tenke på om vi vil ha en til.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 14:08   #15
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg måtte jo faktisk treffe barnets far før jeg kunne få barn

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 14:10   #16
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Ble uventet gravid med turbo som 20 åring, mann var bare 19 hihi. var 20 og 21 da han kom.Men om han ikke hadde kommet da så tror jeg nok ikke vi hadde valgt å få unger da.Han var ikke ferdig med lærlingetiden og jeg var på omskolering.

Gammel 25-12-07, 14:11   #17
Jessica
Pauset

Standard

Mannen min og jeg ble sammen da jeg var 24 år. Vi giftet oss året etter. Prøvde å få barn, men ble det først da jeg var 27 år. Vi var under utredning for barnløshet da, men heldigvis ordnet det seg på den naturlige måten. Nr. 2 kom som et skudd. Mens tredje fikk vi problemer med. Jeg mistet to ganger, en i uke 8 og en i uke 16. Så når jeg var 35 år fikk vi endelig minstejenta som nå er 7 år.

Har en datter som snart blir 16 år. Skummelt å tenke at hun kan få barn om 5-6 år

Gammel 25-12-07, 14:12   #18
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg fekk tredje og siste barn 2 dagar etter eg fylte 30 år
Veldig fornøyd med det.

Gammel 25-12-07, 14:18   #19
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk ikke første før etter jeg fyllte 30, men vi startet i alle fall prøvingen når jeg var 26.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-07, 14:26   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg fikk min første når jeg var 33. Møtte ikke Mannen før jeg var over 30, så det er jo grunnen da. Hadde jeg begynt i tyveårsalderen, er jeg redd ungeflokken hadde vært i største laget, tatt i betraktning hvor fruktbar jeg er. Alle ungene mine satt på første forsøk. Også denne siste.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:13.