Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Nyttårskake/dessert

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-07, 16:10   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nyttårskake/dessert

Vi er bedt bort på nyttårsaften, og jeg skal ha med en kake/dessert som passer bra etter pinnekjøttet. Jeg har lyst til å lage en kake som er lekker, elegant og frisk, men klarer ikke helt å bestemme meg for hva slags.
Kom med forslag!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 17:01   #2
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nyttårskake/dessert

En kake med en mandel- eller valnøttbunn, med skogsbær og vaniljekrem, lune bjørnebær og vaniljekrem, en bærmousse eller sitronmousse med en bærcoulis ved siden av. Eller med en trollkrem eller multekrem.

Kanskje litt uklart formulert, men jeg tenker et av alternativene i forhold til en bunn...

Det tenker jeg hadde vært godt etter pinnekjøttet,

Gammel 26-12-07, 18:51   #3
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Pavlova med masse frisk frukt kanskje?

Gammel 26-12-07, 19:43   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager ofte en ostekake som er av det slaget som skal stekes. Den kan man pynte lekker med frukt og bær. Evnt. lage en jordbærsaus ved siden av. Kunne det være noe?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 19:54   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne er alt det du ønsker: en skikkelig lekker selskapskake. Jeg tror den kan passe bra til pinnekjøtt; den er mektig, men veldig frisk på smak.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 21:06   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar alle sammen. Jeg har tenkt på ostekake, men vil ikke lage det, siden jeg hadde med det til de samme vennen på 17. mai. Må tenke litt videre.

Gammel 26-12-07, 21:11   #7
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor bestiller i mange sammenhenger en kake som heter Georginekake. Den burde være lett å lage selv og er utrolig frisk på smak:

Fra bunnen: Nøttebunn, sukkerbrød, sitronfromasj og så et tynt lag med bringebærgelé. Bringebærsyltetøy eller rørte bringebær mellom og over sukkerbrødlagene.

Sist redigert av Veronal : 26-12-07 kl 22:16.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 22:47   #8
TGM
drømmende

TGM sin avatar

TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nigella sin Pavlova med bringebær må vel passe fint?

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 23:38   #9
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har eksprimentert litt med kaker satt sammen av sukkerbrød og nøttebunn. Lager begge bunnene og deler i tre. Fryser to av hvert slag da man kun trenger 1/3 av hver bunn til en kake . (3 for 2 )

Lag eller kjøp vaniljekrem og ha mellom bunnene. Jeg pleier vel å ha nøttebunnen nederst, men det blir vel hipp som happ. Ha gjerne litt syltetøy eller bær imellom. På toppen kan du dandere med hva du vil. Fromasj,gele og bær. eller masse masse smeltet sjokolade ( stivnet)- Til pinnekjøtt hadde jeg kanskje tatt en frisk variant. Gele og frukt feks.

Denne kombinasjonen sukkerbrød og nøttebunn er veldig god samtidig som at den ikke er veldig mektig da man kun bruker 1/3 av hver kake.

Lykke til!

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 23:46   #10
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Dronning maud pudding selvsagt. Men det er jo ikke en kake.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 23:48   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Dronning maud pudding selvsagt. Men det er jo ikke en kake.

Jeg tenkte på det samme.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-07, 23:51   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Takk for flere gode ideer. Det MÅ ikke være en kake, det kan være en dessert også. Det må være nok til 10 voksne og tre barn.

Gammel 26-12-07, 23:53   #13
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Å jeg hadde definitivt gått for Dronning Maud pudding.
Vi har ofte det til pinnekjøtt. (og jeg har nettopp mumset i meg en skål.... )

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 00:06   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Hva med en crumble -

her et eksempel på eple

Det kan lages med all slags frukt og bær og kan lages ferdig på forhånd, settes i ovnen mens dere spiser, og serveres lun med is eller vaniljesaus.

Gammel 27-12-07, 00:13   #15
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Nyttårskake/dessert

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Pavlova med masse frisk frukt kanskje?

Første jeg tenkte på ja.
Vi skal ha det på fredag, dog etter kalkun med stuffing og tilbehør, men det er en del av den australske julemiddagen.
Jeg smakte den første gang i Au. for mange, mange år siden, og den er veldig god!

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 00:33   #16
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Nyttårskake/dessert

Jeg heller veldig mot pavlova nå.

Gammel 27-12-07, 08:32   #17
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min farmor lager forresten verdens deiligste kake. At jeg har aldri har tenkt å på lage den selv!

Nøttebunn med sjokoladetrekk (smelt sjokolade og smør utover). Tropisk fruktcocktail blandes med krem og smøres utover. Voilá.

Gammel 29-12-07, 21:09   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Tusen takk for alle svar og ideer. Nå har valget falt på en sjokoladetrøffelkake med marengsbunn som jeg fant i en av Nigella-kokebøkene, og sitron/limepai uten paiskallet, altså bare som en syrlig frisk dessert. Så lager jeg luftig bringebærsaus av frosne bringebær som jeg kjører i foodprosessor med litt melis, og presser gjennom en sikt. Det blir sikkert godt til både sjokolade og lime.

Gammel 29-12-07, 21:19   #19
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Det hørtes nydelig ut, Maximillia. Heldige er de du skal være sammen med på nyttårsaften

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:32.