Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Et tonn klementiner

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-07, 23:57   #1
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Et tonn klementiner

Jeg har blitt påprakket en gedigen haug med klementiner, al for mange til å få spist opp. Hva skal jeg gjöre med dem? Ser ikke for meg at de passer i bakverk. Kanskje noen av dem kan bli en söt dessert hvis de er i krydret sukkerlake?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 00:22   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et tonn klementiner

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Jeg har blitt påprakket en gedigen haug med klementiner, al for mange til å få spist opp. Hva skal jeg gjöre med dem? Ser ikke for meg at de passer i bakverk. Kanskje noen av dem kan bli en söt dessert hvis de er i krydret sukkerlake?

Hjemmelaget juice eller saft?

Gammel 29-12-07, 00:26   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Ta vare på dem, Søster! Vi stuffer'em i kalku'n!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 00:31   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

1. Inviter ungene i gata.
2. La dem spise til de får vondt i magen.
3. Send dem hjem.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 00:33   #5
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

3. Send dem hjem.

Og be dem komme igjen når du får et lass med druer.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 00:33   #6
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

3. Send dem hjem.

Gammel 29-12-07, 00:34   #7
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

3. Send dem hjem.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 00:35   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mulig jeg bør få meg en jobb som har fokus på løsninger så flink som jeg er.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 00:41   #9
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Mulig jeg bør få meg en jobb som har fokus på løsninger så flink som jeg er.

Tipper at du hadde passet perfekt som oppknyter ja! En sånn som løser opp all slags kromblom:åpplyser:

Gammel 29-12-07, 01:25   #10
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Den er fult mulig å lage syltetøy og sånt..
Litt sukker, kanelstang, litt annet gugge og stæsj, og vips, syltetøy.

Gammel 29-12-07, 09:34   #11
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva du enn gjør, ikke lag Nigellas klementinkake. Den var fæl.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 09:43   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Likør? Vin? Syltetøy? Stooor bløtkake med klementiner i? Saft?

Gammel 29-12-07, 10:37   #13
Left
Passiv

Standard

Likør hørtes nok fint ut. :alkoholisert:

Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 10:39   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe. Jeg liker ikke alkohol selv, men jeg fant oppskrift på appelsinlikør i en bok jeg har, og det må da gå like fint med klementiner? Vin bare slengte jeg ut, vet ikke om DET funker siden jeg ikke har peiling på vin overhodet.

Gammel 29-12-07, 11:04   #15
Left
Passiv

Standard

Antakelig er det bare å hive masse clementinbåter i et stort syltetøyglass og tømme på sprit og sukker. Kanskje skvise noen av clementinbåtene slik at saften blander seg med spriten. La det stå LENGE. Til neste jul har du likør.
Tror jeg. Hahaha har aldri laget det selv, men har fått med meg at mange rundt meg har laget kirsebærlikør f.eks. Og de gjør det omtrent som beskrevet tror jeg?

Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 11:08   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jepp det er noe sånt. Skal stå i minimum 4-5 uker tror jeg, men jo lenger jo bedre. Går jo an å prøve om man har så mye klementiner at alternativet er å kaste dem. Så kan man heller gi bort noen fine flasker med likør til bursdager, jul og som vennegaver.

Gammel 29-12-07, 17:06   #17
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Likør hørtes nok fint ut. :alkoholisert:

Likör blir det. Pappamannen kom hjem med en dugelig flaske vodka fra dagens handletur, og den kan jo ikke bare stå og stöve ned.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-07, 17:29   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde laget chutney. Men jeg lager jo chutney av alt mulig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-07, 10:58   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg hadde laget chutney. Men jeg lager jo chutney av alt mulig.

Oppskrift?

Gammel 30-12-07, 18:28   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Oppskrift?

Man kan bruke de smakstilsetningene man vil, men her er mine favoritter:

Kok opp bær/ frukt (jeg har laget masse chutney av rips, og det er knallgodt og passer til alt mulig) sammen med krydder, f.eks. stjerneanis, kanelstang, fersk ingefær, kardemomme om man liker det, litt nellikspiker. La det stå og trekke smak over natta. Dagen etter koker man det hele med sukker og sånn stivelsesgreier,er det pektin det heter? Iallefall sånn pulver man bruker når man fryser/ sylter. Ikke sil bort krydderet, det kan godt være i chutneyen og så kan man plukke det ut når det skal spises.
Mange liker hvitløk i chutney. Jeg foretrekker uten, selv om jeg liker hvitløk godt. I eplechutney er det godt med ingefær og sitron.
Jeg fryser det, men man kan like gjerne hermetisere det.

Ville du ha mengdeangivelser? Vi lager det litt på gefühlen, men jeg kan godt spørre moren min (som er stor chutneyfabrikant) om ca-mengder.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.