Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Redusert arbeidstid og ferie

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-08, 23:04   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Redusert arbeidstid og ferie

Jeg har aldri i mitt liv jobbet mindre enn 100% etter at jeg begynte å jobbe "på ordentlig." Nå har jeg gått ned til en 60% stilling, og i dag begynte jeg å gruble på følgende:

La oss for enkelhetens skyld si at en person ansatt i 100% stilling har 25 feriedager i året. Er det så slik at jeg som har bare 60% stilling har 60% av disse 25 dagene - altså at jeg har 15 feriedager?

Det høres mest logisk ut i mine ører. Jeg har jo fri mandag og tirsdag uansett, så tar jeg da 15 feriedager, blir jo dette 5 uker til sammen.

Noen som vet sånn ordentlig?

Gammel 27-01-08, 23:08   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redusert arbeidstid og ferie

Eksempel hentet fra statens personalhåndbok (kapittelet som omhandler ferieloven) - kanskje det er til hjelp?

Sitat:

For arbeidstakere som arbeider deltid eller skift/turnusordninger og som har fri på varierende virkedager, skal fridager som faller på virkedager i ferien regnes som feriefritid og gå til fradrag i feriekvoten. Dette er presisert i ferieloven, jf. § 5 nr. 4 annet ledd.
Eks:
En tilsatt som har 80% stilling og arbeider 4 dagers uke, skal ha feriefritid – inklusive avtalefestet ferie – tilsvarende 30 virkedager (25 arbeidsdager med 5 dagers uke). Fridagen (eks. onsdag) som faller i ferien, skal gå til fradrag i feriekvoten. Dersom en slik arbeidstaker tar fri i 4 uker gjenstår det derfor 4 vanlige arbeidsdager som feriefritid.
Når det gjelder arbeidstakere som arbeider redusert stilling, men som arbeider hver dag, skal disse på samme måte ha 30 virkedager (25 arbeidsdager hvis 5 dagers uke) feriefritid.
Etter Hovedtariffavtalen i staten vil arbeidstakeren ha rett til feriefritid med totalt 30 virkedager (25 arbeidsdager med 5 dagers uke).
Eks:
En tilsatt har 80% stilling og arbeider 5 dagers uke, 6 timer hver dag. Vedkommende skal ha feriefritid tilsvarende 30 virkedager (25 arbeidsdager hvis 5 dagers uke), se imidlertid pkt. 7.6.

http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1847

Gammel 27-01-08, 23:13   #3
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Har slitt med lignende problemstilling selv og her er svaret jeg fikk av min arb. giver. (stor offentlig bedrift):

25 arb. dager ferie pr år i full stilling = 5 hele uker
redusert stilling gir også 5 uker ferie, selv om du jobber bare 15 av dem.

Problemet oppstår når man skal dele opp ferien i enkeltdager eller, som i mitt tilfelle skulle overføre dem til året etter, når jeg da har økt stillingsprosent. :forvirret:

Det som hvertfall var helt klart var at jeg ikke kunne ta ferie bare de dagene jeg skulle jobbet i en uke, og det er jo logisk, for da kunne jeg dratt ut ferien i 10 uker!

Og de 20 dagene jeg hadde tilgode i 50% stilling ble til 10 dager i 100% stilling når jeg overførte dem.

Gammel 27-01-08, 23:32   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble nettopp satt opp i timeregistreringssystemet, med 20 feriedager istedenfor 25, siden jeg jobber 80%.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 01:10   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har aldri i mitt liv jobbet mindre enn 100% etter at jeg begynte å jobbe "på ordentlig." Nå har jeg gått ned til en 60% stilling, og i dag begynte jeg å gruble på følgende:

La oss for enkelhetens skyld si at en person ansatt i 100% stilling har 25 feriedager i året. Er det så slik at jeg som har bare 60% stilling har 60% av disse 25 dagene - altså at jeg har 15 feriedager?

Det høres mest logisk ut i mine ører. Jeg har jo fri mandag og tirsdag uansett, så tar jeg da 15 feriedager, blir jo dette 5 uker til sammen.

Noen som vet sånn ordentlig?

Det er riktig som du sier her.
Du har 15 arbeidsdager fri. Noe som skal utgjøre 5 uker for deg i din stillingsbrøk.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 21:47   #6
Bonzo
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2008
Bonzo har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det er som du sier 15 dager ferie ved 60% stilling. En som feks. jobber 50 % har det ene året 12 og så neste år 13 dager ferie dette for at man ikke kan ha 12,5 dager ferie.

Bonzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.