|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldre
Nå ble jeg veldig forvirret. Hva mener du her og hvor er det jeg stadig indikerer noe om ditt forhold til homifili? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ekvilist
|
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreVanskelig sak, jeg er på linje med glitter. Dersom barnet skal ha fortsatt kontakt og samvær med foreldrene sine kan det godt hende at det ikke er det beste for barnet å bo hos noen som har normer som avviker veldig fra foreldrene. Det er vel ganske åpenbart? Dersom barnet ikke skal ha kontakt med sine foreldre blir saken en annen. Jeg tenker allikevel at kultur bør være et tema når barn skal inn i en ny familie, slik at overgangen ikke blir for stor for barnet. Slike ønsker kan man ha, men om det er for få som ønsker å ta i mot et fosterbarn så kan man ikke velge og vrake på den måten.
|
|
|
#23 |
|
superbruker
|
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreUt fra det som stod i artikkelen så har både barnet og foreldrene psykiske problem. De fosterforeldrene som hadde best forutsetninger for å kunne ta vare på barnet var et par som tilfeldigvis er lesbiske. For meg er seksuell legning og religion noe som kommer langt ned på listen over kriterier for fosterforeldre. Hadde det stått mellom 2 fosterforeldre med lik kompetanse så er jeg enig i at man skal høre på foreldrenes ønsker enten det handler om religion eller seksuell legning. Ellers tar man det som er best for barnet.
|
|
|
#24 |
|
Alltid våken
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
Man kan bli gokjent selv om man er strengt religiøs.
|
|
|
#25 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreI denne saken ser det kanskje ut som om barnet er midlertidig plassert, til foreldrene får mer taket på sine psykiatriske problemer. Så det beste her hadde kanskje vært at de hadde fått tak i en muslimsk familie, som hadde omsorgen i denne perioden. Jeg leser det litt sånn at de frivillig har gitt fra seg barnet, med ønske om å få det tilbake senere.
|
|
|
#26 |
|
Alltid våken
![]() ![]() |
Helt enig her altså.
|
|
|
#27 |
|
Ustabil
|
Enig med deg. Det ER viktig at foreldrene har tillit til fosterforeldrene, og motsatt. Dette er viktig av hensyn til samarbeidet, som igjen er viktig for barnet. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Live and let live
|
Ja, men spørsmålet er om hvordan det praktiseres eller ikke praktiseres ovenfor ungen. Jeg tenker mer som i at dersom man er sånn fanatisk kristen som nesten kvalifiserer til en ny barnevernsak. At man ikke klarer å la være å snakke om synd og forlatelse, og harmdirrende ber om at barnet må renses for foreldrenes synder og slik. Poenget er jo hvordan de evner å forholde seg til barnets beste slik barnevernet og de fleste ser på det. Jeg klarer ikke å forklare meg noe bedre, men jeg oppdaget at Oyoy har beskrevet at det fungerer slik jeg mener:
|
|
|
#29 |
|
Alltid våken
![]() ![]() |
Når det er snakk om kortvarige plasseringer, med tilbakeføringer, så er det desverre ikke sånn at foreldrene kan få være med i utvelgelsen. Men veldig ofte sånn at de har mye de skulle ha sagt når det gjelder barnet. Altså hva det får spise, om det skal klippes og hvordan, bekledning osv. Det er på en måte foreldrene som fortsatt bestemmer selv om barnet er i fosterhjem og da må fosterhjemmet følge foreldrene så langt det lar seg gjøre.
|
|
|
#30 |
|
Stadig underveis
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreJeg snakker aldri om synd og skam med barna mine. Det siste jeg vil er at barna skal føle seg syndige og skyldige. Men om jeg ikke kunne tatt med et fosterbarn i kirken, ville det vært vanskelig for oss å praktisere det vanlige familielivet vi har. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Alltid våken
![]() ![]() |
Det er ikke praksisen som varierer, det er barna og bakgrunnen deres. Og så klart årsaken til plassering og varigheten.
|
|
|
#32 |
|
Leser
|
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreHar ikke lest hele tråden.
Jeg synes det bør bety noe. Ofte skal foreldrene og fosterforeldrene samarbeide og da er det greit at alt er lagt til rette for det. Jeg vil tro at det å legge et godt grunnlag for samarbeidet vil være til barnets beste.
|
|
|
#33 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Ingen steder, les det jeg skriver du, |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreUtifra det jeg kan lese i artikkelen, synes jeg barnevernet handlet riktig. Jeg er veldig, veldig imot diskriminering, og bryr meg katten i om det er kristne eller muslimske som diskriminerer.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 30-01-08 kl 13:12. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Stadig underveis
Det mente jeg ikke å indikere. Jeg har selv strålende lesbiske/homofile rundt meg, og det har ingen betydning for mitt forhold til dem selv om jeg er kristen. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreHar ikke lest hele tråden, men jeg mener barnevernet kan ta litt mer hensyn. Men nå vet jeg ikke hvor prekært det var, hvor mange andre fosterfamilier som var tilgjengelig, og alt det der. Jeg vet at dersom jeg bodde i Trondheim, og valget sto mellom en dame jeg "kjenner" og dette paret, hadde jeg muligens valgt det paret, fordi jeg vet at hos den damen jeg "kjenner" hadde barna mine IKKE fått noen religiøs oppfølging, og hun hadde ikke tatt fem øre for å snakket dritt om mine barns tro, og forsøkt få de vekk fra troen. Og hun og mannen er godkjente fosterforeldre!
|
|
|
#37 |
|
Textrovert
|
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreNabbe: Er det noe i din tro som gjør det vanskelig for muslimer å være fosterforeldre? Og ville det være noen forskjell på å være fosterforeldre for et muslimt kontra ikke-muslimsk barn?
|
|
|
#38 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreNei, det er ikke noe vanskelig i troen å være fosterforeldre. Jeg kjenner flere som er det, faktisk. Det eneste er jo det med at når fostersønn evnt kommer i puberteten, må fostermor bruke hijab forran han, men det er jo overkommelig. Det er jo oppfordret i islam til å ta hånd om barn.
|
|
|
#39 |
|
Alltid våken
![]() ![]() |
Sv: Muslimsk barn hos lesbiske fosterforeldreDet måtte jo være det mest opptimale, å få plassert muslimske fosterbarn hos muslimske fosterforeldre.
|
|
|
#40 |
|
Shake it out!
|
Det var i grunnen godt sagt. Barnet bør jo komme aller først.
|
![]() |
|
|